Jak się dowiadujemy nieoficjalnie, podczas ostatniego spotkania w Białymstoku, w którym bali udział przedstawiciele PKP PLK, samorządów gminnych oraz urzędów i instytucji, kolejarze zaprezentowali trzy całkiem nowe koncepcje poprowadzenia Rail Baltiki na jej suwalskim odcinku.
Kolej nie rezygnuje z planowanej wczeÅ›niej prÄ™dkoÅ›ci pociÄ…gów osobowych 250 km na godzinÄ™ na tej prasie, ale tory majÄ… ominąć osadÄ™ PuÅ„sk, a w gminie Szypliszki nie pobiegnie przez WÄ™gielniÄ™, gdzie odbyÅ‚y siÄ™ ostre protesty mieszkaÅ„ców nie tylko tej wsi. WÅ‚adze gminy Szypliszki zbieraÅ‚y uwagi, podjęły uchwaÅ‚Ä™ sprzeciwiajÄ…ca siÄ™ przebiegowi szybkiej kolei po caÅ‚kiem nowej trasie.
Na terenie gminy PuÅ„sk Rai Baltica pobiegÅ‚aby obok starych torów w kierunku Trakiszek, gdzie od ćwierćwiecza stoi nowa, Å‚adna stacja PKP, zbudowana z myÅ›lÄ… o szybkiej kolei.
WÅ‚aÅ›nie o to, od poczÄ…tku konsultacji spoÅ‚ecznych, zabiegaÅ‚y wÅ‚adze gminy PuÅ„sk. W PuÅ„sku bowiem - wedÅ‚ug wczeÅ›niejszej koncepcji - tory miaÅ‚y pobiec miedzy cmentarzem a skansenem, w pobliżu ulicy Morkaus. Tam też, miaÅ‚by powstać peron i stacja kolejowa Rail Baltiki o wymiarach 600 metrów dÅ‚ugoÅ›ci i 100 metrów szerokoÅ›ci.
Rada Gminy w PuÅ„sku we wrzeÅ›niu podjęła uchwaÅ‚Ä™, w której wyrażaÅ‚a stanowczy sprzeciw wobec wariantu zakÅ‚adajÄ…cego przebieg Rail Baltiki przez gminnÄ… osadÄ™. ZostaÅ‚a ona przekazana projektantom, wÅ‚adzom PKP oraz administracji rzÄ…dowej.
- Nie jesteÅ›my przeciwko dużym prÄ™dkoÅ›ciom, protestujemy przeciwko planowanej nowej lokalizacji torowisk, która skrzywdzi mieszkaÅ„ców PuÅ„ska i rolników - mówiÅ‚ wójt gminy Witold Liszkowski.
WczeÅ›niej zebrano ponad 1300 podpisów przeciwko wersji poprowadzenia szybkiej kolei rail Baltica przez gminnÄ… osadÄ™ zamiast, jak planowano wczeÅ›niej, przez graniczne Trakiszki, gdzie już od ćwierćwiecza stoi Å‚adna stacja PKP, zbudowana z myÅ›lÄ… m.in. o tej nowoczesnej kolei.
WÅ‚adze gminy PuÅ„sk dążyÅ‚y do tego, by Rail Baltica pobiegÅ‚a opodal starej linii, ze stacjÄ… granicznÄ… w Trakiszkach. We wczeÅ›niejszych pismach do projektanta i PKP wskazywano m.in., że poprowadzenie linii po nowym terenie spowoduje nowy odziaÅ‚ pól rolniczych, gospodarstw, bÄ™dzie utrudniony dojazd do ich dziaÅ‚ek. Ponadto, być może, w niektórych przypadkach bÄ™dzie musiaÅ‚o dojść do wykupu nieruchomoÅ›ci, wysiedlenia mieszkaÅ„ców. Na spotkaniu projektantów w PuÅ„sku uspakajano, że przy ulicy Morkaus raczej wyburzeÅ„ nie bÄ™dzie, ale tory pobiegnÄ… bardzo blisko zabudowaÅ„. Prawo zezwala na poprowadzenie linii kolejowej nawet w odlegÅ‚oÅ›ci 20 metrów od zabudowaÅ„.
MieszkaÅ„ców PuÅ„ska oraz wÅ‚adze gminy niepokoiÅ‚o też, że w wariancie 250 km na godzinÄ™ miaÅ‚y być tylko dwa przejazdy przez tory (wczeÅ›niej planowano tylko jeden). Rolnicy, majÄ…cy pole tuż za zabudowaniami, byliby zmuszeni jechać do nich wiele kilometrów przez gminnÄ… osadÄ™, prowadzić tÄ™dy zwierzÄ™ta na pola. CiÄ…gniki, maszyny rolnicze ze sprzÄ™tem i plonami rolnymi (zboże, siano) jechaÅ‚yby przez PuÅ„sk nie tylko haÅ‚asujÄ…c, ale i zaÅ›miecajÄ…c osadÄ™. ByÅ‚by też w tym wariancie utrudniony dowóz dzieci do szkoÅ‚y, czy dojazd sÅ‚użb ratowniczych.
- Czy można wyobrazić gminÄ™ PuÅ„sk, której póÅ‚nocnÄ… i poÅ‚udniowÄ… część Å‚Ä…czÄ… tylko dwa wiadukty w PuÅ„sku, a dzieli 80- metrowej szerokoÅ›ci ogrodzony pas wektorowej linii na wysokim nasypie przebiegajÄ…cy w poprzek gminy? – pytali projektantów mieszkaÅ„cy podczas spotkania konsultacyjnego.
W innych wariantach przewidziano nie tylko oddalenie torów od miasteczka, ale i trzy przejazdy przez nie. Na terenie gminy.
Wygląda na to, że protesty odniosą skutek. Kolejne konsultacje społeczne zaplanowano na styczeń 2020 roku.
WYG