Pociągi szybkiej kolei będą wjeżdżać do Suwałk z prędkością 160 km/h, przez miasto pomkną 120 km/h i przed skrętem na dworzec lub na Litwę zwolnią do 100 km/h.
Rail Baltica, szybka kolej od Warszawy do Tallina, która ma być gotowa za siedem lat. Na odcinku od EÅ‚ku do granicy w Trakiszkach ma umożliwiać jazdÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 250 km/h dla pociÄ…gów osobowych i 120 km/h dla ciężarowych. SkÅ‚ady tych ostatnich majÄ… mieć nawet 740 metrów dÅ‚ugoÅ›ci. Na planistach i projektantach wymusza to, żeby nowe torowisko byÅ‚o maksymalnie proste. Do wydania majÄ… dziesiÄ…tki miliardów zÅ‚otych i wydawaÅ‚o siÄ™ im, że wszystko mogÄ…, wykupiÄ… pod szybkÄ… kolej co tylko chcÄ….
Podczas wrzeÅ›niowych spotkaÅ„ przedstawili warianty oderwanych od istniejacych linii kolejowych przebiegów, przewidujÄ…ce liczne wyburzenia i poprowadzenie szyn do PuÅ„ska. Do "pionu" postawili ich mieszkaÅ„cy, samorzÄ…dowcy, posÅ‚owie i politycy.
W tym tygodniu przedstawiciele opracowujacej studium wykonalnoÅ›ci formy TPF i PKP Polskie Linie Kolejowe podczas spotkaÅ„ konsultacyjnych prezentujÄ… już tylko jeden wariant, najmniej uciążliwy i w maksymalnym stopniu przebiegajÄ…cy obok istniejÄ…cych torów. W czwartek takie spotkania odbyÅ‚y siÄ™ w suwalskim ratuszu oraz w UrzÄ™dzie Gminy SuwaÅ‚ki.
Do SuwaÅ‚k szybkie pociÄ…gi wjadÄ… od Przebrodu i w tej wsi, niestety, trzeba bÄ™dzie wyburzyć jeden z domów.
- BÄ™dziemy jeszcze negocjowali, żeby tory zostaÅ‚y poprowadzone trochÄ™ dalej i wtedy w Przebrodzie trzeba bÄ™dzie wyburzyć jedynie opuszczone siedlisko - mówi Zbigniew Mackiewicz, wójt gminy SuwaÅ‚ki. - WÅ‚aÅ›ciciele tego siedliska zgadzajÄ… sie na takie rozwiÄ…zanie. Przebieg przez pozostaÅ‚e wsie jest akceptowalny, stÄ…d spokojna atmosfera na spotkaniu, w ktorym uczestniczyÅ‚o okoÅ‚o 50 osób. Uwagi i wnioski mozna jeszcze zgÅ‚aszać do UrzÄ™du Gminy do koÅ„ca przyszÅ‚ego tygodnia.
Ten akceptowalny przebieg oznacza, że między Osinkami, Okuniowcem i Nową Wsią trasa Rail Baltiki powiedzie przez las. Nadleśnictwo pewnie troche się zmartwi i będzie musiało zrekompensować wycinkę, sadżąc drzewka gdzie indziej, ale z olbrzymią ulgą informację tę przyjeli także mieszkańcy suwalskiego Czarnoziemu, uczestniczący w spotkaniu konsultacyjnym w Urzędzie Miejskim.
- Nie bÄ™dzie wyburzeÅ„ gospodarstw, dzielenia pól - cieszy siÄ™ Zbigniew Mackiewicz. - Trasa przez las oznacza, że nie bÄ™dzie też nadmiernego haÅ‚asu.
HaÅ‚as, o czym bez przeprowadzania badaÅ„ Å›rodowiskowych wiedzÄ… projektanci, trzeba bÄ™dzie wytÅ‚umić ekranami na wysokoÅ›ci suwalskiej Sianożęci, ale wróćmy w okolice obwodnicy SuwaÅ‚k, gdzie zacznie siÄ™ miejski odcinek Rail Baltiki.
Bez przejazdów
- Na caÅ‚ej dÅ‚ugoÅ›ci, od EÅ‚ku do Trakiszek nie bÄ™dzie przejazdów przez tory, powstanÄ… wiadukty - mówi przedstawiciel TPF. - Przy prÄ™dkoÅ›ci 250 km/h nie możemy sobie pozwolić na zderzenie pociÄ…gu z czymkolwiek. GroziÅ‚oby to wykolejeniem skÅ‚adu.
Zniknie wiÄ™c przejazd, a powstanie wiadukt na ulicy Raczkowskiej. Tu samochody pojadÄ… nad parÄ… torów. WiÄ™ksza liczba torów zostanie uÅ‚ożona na Papierni, gdzie zostanie przeniesiona z centrum Suwalk stacja towarowa. Ma ona zająć tyle miejsca, że zabraknie go dla poÅ‚owy hali firmy Drewmat, która zainwestowaÅ‚a tam także w budynek mieszkalny.
- Nie da się rozebrać połowy hali i w pozostałej części prowadzić produkcji - denerwuje się właściciel Drewmatu.
Na spotkaniu nie dowiedział się on, jak dużą część nieruchomości wykupią od niego PKP PLK, bo to wiadomo będzie w fazie projektowania, czyli za jakieś dwa lata.
- W razie potrzeby, w pobliżu mamy miejskie dziaÅ‚ki, którÄ…Å› z nich bÄ™dziemy mogli sprzedać temu przedsiÄ™biorcy - mówi prezydent Suwalk.
CzesÅ‚aw Renkiewicz uczestniczyÅ‚ w naradach z projektantami w Suwalkach, BiaÅ‚ymstoku i EÅ‚ku. Zadowolony jest z obietnicy zabrania stacji towarowej z centrum miasta i umożliwienia tam w przyszÅ‚oÅ›ci budowy zintegrowanego dworca kolejowo-autobusowego, a także ze zlokalizowania w okolicach dziejszego skrÄ™tu do PÅ‚ociczna, u zbiegu Utraty i Staniszewskiego, przystanku dla pasażerów pociÄ…gów miedzynarodowych, które nie bÄ™dÄ… wjeźdżaÅ‚y na suwalski dworzec.
PatrzÄ…c od Papierni, drugi (po Raczkowskiej) wiadukt powstanie w miejscu przejazdu na ulicy Wojska Polskiego - wylotówce na Augustów, gdzie samochody również pojadÄ… nad torami.
Pod torami za to auta pojadą ulicami 100-lecia Niepodległości i Sejneńską. Na tej pierwszej, niedaleko zakrętu do Płociczna, tunel niedługo zostanie oddany do użytku, a na Sejneńskiej ma być budowany w latach 2023-2027.
- Nie wiem gdzie, po wybudowaniu tunelu, zlokalizowany zostanie zjazd na posesjÄ™ - niepokoiÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›ciciel nieruchomoÅ›ci poÅ‚ożonej tuż przed torami, na której znajduje siÄ™ budynek zabytkowej elektrowni. - Nie wiem, czy bÄ™dÄ™ mógÅ‚ zrealizować tu jakÄ…kolwiek inwestycjÄ™.
DowiedziaÅ‚ siÄ™ tylko, że PKP PLK zajmie część jego gruntu wzdÅ‚uż torów. Jak szeroki bÄ™dzie to pas, jeszcze nie wiadomo.
Na dworzec lub na LitwÄ™
Zaraz za przeciÄ™ciem SejneÅ„skiej kolejowa trasa rozwidli siÄ™ częściowo nowym przebiegiem. PociÄ…gi zmierzajÄ…ce w lewo, do miasta, zwolniÄ… do 60 km/h. Z wyremontowanego budynku dziejszego dworca podziemnym przejÅ›ciem dostaniemy siÄ™ na któryÅ› z dwóch peronów.
PociÄ…gi w kierunku granicy pojadÄ… obecnÄ… bocznicÄ… PEC-u, której rozbudowa bÄ™dzie wiÄ…zaÅ‚a sie z koniecznoÅ›ciÄ… przeÅ‚ożenia magistrali ciepÅ‚owniczej. TrochÄ™ inaczej pobiegnie też torowisko dalej, do ulicy PóÅ‚nocnej, gdzie zostanie zbudowany ostatni już w miescie wiadukt.
Wojciech Drażba