Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku opublikował listę sześciu firm, które złożyły oferty w II przetargu na budowę i rozbudowę drogi wojewódzkiej Nr653 na odcinku Suwałki – Smolany Dąb. To jedyna dobra wiadomość. Bo zła jest taka, że, podobnie jak w I przetargu, najniższa oferta jest o 152 proc., a najwyższa o 209 proc. wyższa od aktualnych możliwości finansowych PZDW.
Na budowę i rozbudowę drogi wojewódzkiej Nr653 wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi i niezbędną infrastrukturą techniczną na odcinku Suwałki - Smolany Dąb oraz budowa kanału technologicznego w pasie w/w drogi na odcinku Suwałki – Sejny zamawiający dysponuje kwotą 48.632.859 zł z, jak dodaje w ogłoszeniu o przetargu,”możliwością pozyskania dodatkowych środków”.
Tymczasem oferty są następujące (od najtańszej do najdroższej):
1. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe S.A Suwałki - lider, UAB Siauliu Pelntas Siauliai (Litwa) - partner - 73.870.611,52
2. Strabag Sp. z o.o. Pruszków - 77.220.689,74
3. Konsorcjum firm: Oleckie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Sp. z o.o - lider, Przedsiębiorstwo "Ekolbud" S.A. Suwałki - partner, Zakład Usług Remontowo-Budowlanych Drogbud s.c. Leszek Chocian, Wojciech Kucewicz Ełk - partner - 78.584.164,37
4. Konsorcjum firm: UAB ALKESTA - Alytus (Litwa) - lider, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Budowlanych Export-Pribex Sp. z o.o. Warszawa - partner - 85.133.491,82
5. Budimex S.A. Warszawa - 85.931.744,83
6. Konsorcjum firm: Przedsiębirostwo Robót Mostowych "Mosty - Łódź S.A - lider, Budownictwo Drogowe Jarpol S.A Warszawa - partner - cena brutto: 101.642.647,78 zł.
Przypomnijmy, że w pierwszym, unieważnionym, najniższa cena ofertowa wynoszosiła 77 921 500,73 zł.
- Kwota wpisana w zamówieniu jest kwotą jaką dysponujemy, a nie określającą szacunkową wartość planowanych robót – usłyszeliśmy w PZDW. – Od początku wiedzieliśmy, że pieniędzy jakie na tę inwestycję przeznaczył Podlaski Urząd Marszałkowski jest za mało, co potwierdziły wyniki obu przetargów. Co w tej sytuacji? Wyjścia są dwa: wybieramy najtańszą ofertę, podpisujemy umowę i z marszałkiem negocjujemy przekazanie brakujących środków lub ogłaszamy trzeci przetarg. Ostateczna decyzja powinna być znana w połowie stycznia 2014 roku.
To ciekawe, bowiem w ogłoszeniu II przetargu wpisano termin rozpoczęcia 15.01.2014, a zakończenia 31.07.2015 r. Nie trzeba iść do wróżki, żeby wiedzieć nie ze 100, ale z 200 procentową pewnością, że termin rozpoczęcia inwestycji na odcinku Suwałki – Smolany Dąb nie zostanie dotrzymany. Chyba że, jak ćwierkają białostockie wróble, PZDW zaraz po 1 stycznia 2014 podpisze umowę z konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe S.A Suwałki - lider, UAB Siauliu Pelntas Siauliai (Litwa) – partner.
Tymczasem pełną parą trwają prace przy przebudowie drogi 653 na odcinku z Sejn do Smolanego Dębu (na fot.), łącznie z obwodnicą Krasnopola. Wybierając się samochodem do Sejn warto zatem wziąć poprawkę na postoje w kilku miejscach, w których ruch odbywa się jednym pasem i sterowany jest sygnalizacją świetlną. Zakończenie budowy tego odcinka zaplanowano na jesień 2014 roku.
Przypomnijmy, że droga wojewódzka nr 653 ma 74 km długości i łączy Sedranki koło Olecka (DK65) z DK16 w Poćkunach (gm. Sejny). Trasa biegnie przez Bakałarzewo, Suwałki, Krasnopol i Sejny.
Aktualnie dobiegają końca parce przy budowie odcinka Bakałarzewo – Suwałki, a trwają od Krasnopola, a raczej Smolanego Dębu do Sejn (z obwodnicą Krasnopola). Dodajmy, że w planach modernizacja drogi z obu stron (od Bakałarzewa i Sejn) kończy się na granicy administracyjnej miasta i nie obejmuje miejskich ulic Bakałarzewskiej, Grunwaldzkiej, Wigierskiej, Utraty i Sejneńskiej.
Droga Suwałki-Smolany Dąb ma długość 14.872 metrów. Zgodnie z projektem budowlanym na tym odcinku jezdnia będzie miała szerokość 7,0 m (2 pasy po 3,5 m) oraz pobocza o szerokości 1,5 m. Przebudowane i rozbudowane zostaną 3 mosty (Tartak, Ryżówka, Żubrówka). Powstanie też 21 przepustów dla zwierząt.
Rozbudowa drogi obejmuje również: budowę chodników o szerokości 2,0 m (przy krawędzi jezdni) z poboczem gruntowym o szerokości 0,5 m; budowę ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 3.0 m na terenach zabudowanych i w rejonie zatok autobusowych; ścieżki rowerowej; zatok do ważenia i kontroli pojazdów.