Przywrócenie połączenia wodnego Warszawa - Pisz to jedno z priorytetowych zadań Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Przed kilkoma dniami Starostwo Powiatowe w Piszu i Wody Polskie – Regionalny ZarzÄ…d Gospodarki Wodnej w BiaÅ‚ymstoku - podpisaÅ‚y protokóÅ‚ przekazania gruntów na potrzeby budowy zaplecza technicznego PaÅ„stwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Piszu.
Planowana baza sprzÄ™towo-remontowa, która powstanie na przekazanych przez Starostwo gruntach, bÄ™dzie niezbÄ™dna do utrzymania we wÅ‚aÅ›ciwym stanie technicznym drogi wodnej oraz do obsÅ‚ugi przyszÅ‚ego stopnia wodnego, który zostanie wybudowany na rzece Pisie.
Z kolei burmistrz Pisza Andrzej Szymborski przekazaÅ‚ na cele budowlane i projektowe nadrzeczne grunty, na których powstanie stopieÅ„ wodny na Pisie. Sygnatariuszem porozumienia byÅ‚ PrzemysÅ‚aw Dacy, prezes Wód Polskich.
Przy przekazaniu nieruchomoÅ›ci obecny byÅ‚ Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Å»eglugi ÅšródlÄ…dowej oraz wojewoda warmiÅ„sko – mazurski, Artur Chojecki.
- MyÅ›lÄ™, że to jeden z pierwszych elementów, które spowodujÄ…, że nareszcie Wielkie Jeziora Mazurskie otrzymajÄ… kolejnÄ… inwestycjÄ™. PrzedsiÄ™wziÄ™cie przyczyni siÄ™ do retencjonowania wody czy poprawy sytuacji ekologicznej na Wielkich Jeziorach Mazurskich. ZaczynajÄ…c od póÅ‚nocy WÄ™gorzewa poprzez Giżycko, MikoÅ‚ajki, Ruciane-Nida, Pisz - mówiÅ‚ Andrzej Nowicki, Starosta Powiatu Piskiego.
Piski stopień wodny
W skÅ‚ad stopnia wodnego Pisz wejdÄ… dwie oddzielne budowle: Å›luza żeglugowa oraz jaz z przepÅ‚awkÄ… dla ryb i hydroelektrownia wodna o mocy ok. 0,2 MW. W Piszu powstać ma też baza sprzÄ™towo – remontowa RZGW wraz z portem rzecznym.
Retencjonowana za pomocÄ… stopnia wodnego woda w jeziorze RoÅ› zasilać bÄ™dzie rzekÄ™ PisÄ™ i Narew w okresach tzw. niżówek, co pozwoli eliminować zbyt niskie dla żeglugi stany wód.
- Budowa stopnia wodnego w Piszu wpisuje siÄ™ doskonale w program rozwoju retencji, który rzÄ…d przyjmie w najbliższych tygodniach i nad którym nasze ministerstwo pracuje. Mamy bardzo niski poziom wód gruntowych, niskÄ… alimentacjÄ™ wody, retencjÄ™ naturalnÄ… i sztucznÄ… - przypomniaÅ‚ Grzegorz Witkowski wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi Å›ródlÄ…dowej.
- Retencjonowana za pomocÄ… stopnia wodnego w Piszu, woda w jeziorze RoÅ› – zasilać bÄ™dzie rzekÄ™ PisÄ™ i Narew w okresach niżówek, eliminujÄ…c zbyt niskie dla żeglugi stany wód – dodaÅ‚ MirosÅ‚aw Markowski, Dyrektor Regionalnego ZarzÄ…du Gospodarki Wodnej w BiaÅ‚ymstoku.
PoseÅ‚ PiS Jerzy MaÅ‚ecki mówiÅ‚, że dziÄ™ki zatrzymaniu wody w rzece bÄ™dzie siÄ™ lepiej żyÅ‚o i rolnikom, i leÅ›nikom, i turystom, a także mieszkaÅ„com - SÅ‚odka woda niestety zbyt szybko opuszcza nasze tereny. Teraz trzeba trzymać kciuki za dalsze etapy tej inwestycji. Jako parlamentarzyÅ›ci z Mazur na pewno bÄ™dziemy wspierali te przedsiÄ™wziÄ™cie. Z kolei PoseÅ‚ PiS Wojciech Kossakowski dodaÅ‚ m.in., że przy okazji budowy Å›luzy należy pomyÅ›leć o poÅ‚Ä…czeniu mazurskich jezior w pÄ™tlÄ™.
Droga wodna za pięć lat
W zakres dziaÅ‚aÅ„ na caÅ‚ym szlaku wejdÄ…: pracÄ™ modernizacyjne wÄ™zÅ‚ów hydrotechnicznych w Nowogrodzie i Warszawie, przystosowanie do żeglugi koryta Narwi od Nowogrodu do zalewu ZegrzyÅ„skiego i wÅ‚Ä…czenie portu w OstroÅ‚Ä™ce do szlaku żeglownego. W tym przedsiÄ™wziÄ™ciu Pisz odgrywaÅ‚ bÄ™dzie kluczowa rolÄ™. Faza projektowo - dokumentacyjna inwestycji zakoÅ„czyć siÄ™ ma najpóźniej do 2021 roku. Budowa nowych urzÄ…dzeÅ„ hydrotechnicznych i regulacja Pisy na jej 80-kilometrowym odcinku, potrwa 3-4 lata. Koszty budowlane inwestycji, szacowane sÄ… na 225 mln zÅ‚.
- JeÅ›li chodzi o turystyczny charakter, jest to jedna z wiÄ™kszych inwestycji planowana przez Wody Polskie, gdyż mówimy tu o dużym szlaku żeglownym z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie – mówiÅ‚ prezes Wód Polskich PrzemysÅ‚aw Daca.
W zakres dziaÅ‚aÅ„ na caÅ‚ym szlaku z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie wejdÄ… prace modernizacyjne wÄ™zÅ‚ów hydrotechnicznych w Nowogrodzie i Warszawie, przystosowanie do żeglugi koryta Narwi i wÅ‚Ä…czenie w najbliższych latach portu w OstroÅ‚Ä™ce do szlaku żeglownego.
DiametralnÄ… zmianÄ™ przeszedÅ‚ już port na Narwi w OstroÅ‚Ä™ce, który ma być ważnym przystankiem na trasie Warszawa – Pisz. Wody Polskie wykonaÅ‚y tam prace konserwacyjne takie jak: usuniÄ™cie rumoszu i namuÅ‚u z dna basenu portowego i wejÅ›cia do portu, roboty konserwacyjne na nabrzeżu portowym obejmujÄ…ce: montaż odbojnic drewnianych na Å›cianach oporowych nabrzeża, wymianÄ™ ogrodzenia. W porcie zamontowane zostaÅ‚y również 2 pomosty pÅ‚ywajÄ…ce o dÅ‚ugoÅ›ci 36 metrów każdy.
Prace zwiÄ…zane z kompleksowÄ… przebudowÄ… portu w OstroÅ‚Ä™ce, znajdujÄ… siÄ™ obecnie na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji technicznej, która bÄ™dzie gotowa do koÅ„ca 2019 roku. JesieniÄ… 2019 natomiast opracowana zostanie koncepcja udrożnienia caÅ‚ego szlaku żeglownego Pisz-Warszawa.
Jak podkreÅ›liÅ‚ wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi Å›ródlÄ…dowej Grzegorz Witkowski, uruchomienie nieskrÄ™powanej żeglugi na tym szlaku otworzy ogromne możliwoÅ›ci dla rozwoju turystyki wodnej, lokalnego biznesu turystycznego, rekreacji i wypoczynku. W jego ocenie, udrożnienie caÅ‚ego drogi wodnej powinno potrwać maksymalnie pięć lat.
Na razie zostaÅ‚ przywrócony ( w sierpniu 2018 roku) ruch turystyczny na WiÅ›le i drogach wodnych Warszawy. Z tej okazji, 3 sierpnia br., o godzinie 10.00 na bulwarach im. gen. Pattona w Warszawie rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ pierwszy rejs po WiÅ›le i Kanale Å»eraÅ„skim z udziaÅ‚em Ministra Gospodarki Morskiej i Å»eglugi ÅšródlÄ…dowej i Prezesa Wód Polskich. Celem wydarzenia byÅ‚o pokazanie dziaÅ‚aÅ„ zwiÄ…zanych z żeglugÄ… po WiÅ›le i szlaku wodnym Å‚Ä…czÄ…cym WarszawÄ™ z Wielkimi Jeziorami Mazurskimi.
Minister Grabarczyk zaznaczyÅ‚ podczas tego rejsu, że „ (….) to jest pierwszy element programu. Drugi element to poÅ‚Ä…czenie Warszawy z Wielkimi Jeziorami Mazurskimi. Za kilka lat z Mazur do Warszawy bÄ™dzie można nie tylko dojechać, ale i dopÅ‚ynąć”.
Atrakcyjny szlak
Starzy mieszkańcy Mazur pamiętają, że tuż po wojnie można było - przy dobrej woli - dopłynąć kajakiem np. z Olecka do Warszawy. Ale to zamierzchła przeszłość.
Jeszcze 20-30 lat temu ta trasa byÅ‚a czÄ™sto wykorzystywana do pÅ‚ywania rekreacyjnego i jako opcja na tanie przetransportowanie jachtu ze stolicy na Mazury. DziÅ› to przygoda dla tych, którzy chcÄ… spróbować czegoÅ› innego niż tradycyjne pÅ‚ywanie jeziorowe.
Dopiero w latach 2016 - 2017 Warmia i Mazury wspólnie z województwami mazowieckim i podlaskim przystÄ…piÅ‚y do wypromowania nowego produktu turystycznego „Szlak wodny Pisa-Narew”. Teraz wÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ do tego organy i instytucje rzÄ…dowe.
Pisa i Narew, to rzeki tworzÄ…ce niezwykle atrakcyjny turystyczny szlak wodny Polski PóÅ‚nocno-Wschodniej. Jest to jednoczeÅ›nie szlak tranzytowy Å‚Ä…czÄ…cy WisÅ‚Ä™ z KrainÄ… Wielkich Jezior Mazurskich. Obie rzeki należą do najwiÄ™kszych rzek nizinnych w Polsce. Szlak PISA-NAREW to odcinek 120 km. SkÅ‚ada siÄ™ na niego rzeka Pisa (80 km) oraz fragment rzeki Narew od ujÅ›cia Pisy w Nowogrodzie do miasta OstroÅ‚Ä™ka (40 km).
Szlak prowadzi przez obszary cenne przyrodniczo. Należą do nich: Puszcza Piska (drugi pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci kompleks leÅ›ny w Europie), Czartoryskie JaÅ‚owce (ok. 180 ha poroÅ›niÄ™tych tylko jaÅ‚owcami o różnej wielkoÅ›ci).
Atrakcje tego szlaku wodnego sÄ… urozmaicone przez coraz lepiej funkcjonujÄ…cÄ… i coraz bogatszÄ… ofertÄ™ kulturowÄ… regionu. Szlak ten Å‚Ä…czy ze sobÄ… cztery tradycje: Mazur, Kurpiów, Podlasia i Mazowsza.
WYG
ŹródÅ‚a: Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Å»eglugi ÅšródlÄ…dowej; Wody Polskie; WarmiÅ„sko - Mazurski UrzÄ…d Wojewódzki; UrzÄ…d Miejski w Piszu
Fot. UM w Piszu; Wody Polskie; WMUW