Trasa Ełk-Knyszyn będzie drogą ekspresową i łącznikiem tras karpackiej i bałtyckiej. Decyzja ministerstwa infrastruktury oznacza, że zbyteczna staje się modernizacja odcinka Augustów-Białystok. Najwięcej na tym kroku zyska Ełk, który wkrótce stanie się największym węzłem komunikacyjnym w regionie.
Kilka dni temu 70-kilometrowy odcinek między Knyszynem, a Ełkiem włączono do sieci ekspresowej. Droga o wysokich parametrach na razie pozostaje tylko na papierze, ale jej modernizacja stanie się elementem rozbudowy trasy karpackiej.
- Decyzja zapadła ze względu na konieczność zapewnienia ciągłości trasy Via Carpatia. Dzięki nowemu odcinkowi powstanie połączenie międzynarodowych szlaków drogowych - wyjaśnia Elżbieta Kisil, rzecznik resortu infrastruktury.
Droga, która połączyć ma Bałtyk z Morzem Czarnym do niedawna kończyła się w Kuźnicy. Lokalni samorządowcy liczyli, że z czasem plany się zmienią i ekspresówka wytyczona zostanie po krajowej ósemce od Białegostoku do Augustowa i tam na węźle Raczki, łączyć się będzie trasa bałtycka z karpacką. Taki krok wiązałby się z poszerzeniem tej drogi do dwóch pasów w obie strony.
Resort infrastruktury zdecydował jednak inaczej. A to oznacza, że cały ruch ciężarówek z południa pobiegnie przez Knyszyn w stronię Ełku. Tym samym przebudowa ósemki staje się bezzasadna, a Suwałki lepiej skomunikowane będą ze stolicą państwa niż województwa.
Na zmianie najbardziej zyskuje Ełk. Docelowo w sąsiedztwie tego miasta łączyć się będzie nie tylko Via Carpatia z Via Balticą, ale też drogi biegnące od Gdańska, Olsztyna i granicy z Obwodem Kaliningradzkim.
(mkapu)
[30.04.2016] W kwadrans z Suwałk do Budziska. Zobacz, jak wytyczono nadgraniczną Via Baltikę [wideo]
[18.04.2016] Jest przetarg na nadgraniczną Via Balticę. Poszerzą też obwodnicę Szczuczyna
[27.03.2016] Szlakiem obwodnicy Suwałk. Zobacz, jak tiry ominą miasto [wideo]
[09.03.2016] Drogi pobiegną równolegle. Zobacz, jak wytyczono nadgraniczną Via Balticę