Suwalski poseł Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Zieliński złożył w minioną środę do premiera Donalda Tuska petycję w sprawie budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Białystok – Augustów - Suwałki (węzeł Raczki).
Zgodnie z ustawa o petycjach, wystarczyłby jeden podpis pod dokumentem, ale posłowi Jarosławowi Zielińskiemu chodziło o to, żeby pokazać, że nadal istniej społeczne zainteresowanie. Opowiadał o nim na konferencji prasowej, w której uczestniczył także Andrzej Szymulewski, wicestarosta suwalski.
- Nie przeprowadzaliśmy jakiejś wielkiej akcji – mówi poseł Jarosław Zieliński. – Włączyli się w nią samorządowcy i osoby indywidualne z naszego regionu. – Napisaliśmy w petycji, że jeżeli nie przyniesie ona oczekiwanego skutku, nie wykluczamy protestów społecznych z blokadą dróg, ale to ostateczność.
Historia tej drogi ekspresowej ciągnie się od ponad 30 lat. Pierwotnie, z Warszawy przez Białystok, Augustów, Suwałki do granicy z Litwą miała prowadzić Via Baltica, potem z Rzeszowa, Lublina, przez Białystok, Augustów, Suwałki do Budziska planowano Via Carpatię. Parlamentarzyści warmińsko-mazurskiego nacisnęli skutecznie i mamy Via Baltikę S61 przez Ełk, kilka lat temu do krajowego i europejskiego programu wpisano też odbicie Via Carpatii S19 na zachód, czyli odcinek drogi ekspresowej S16 Białystok (Knyszyn) – Ełk.
Wieloletnie działania podlaskich parlamentarzystów, samorządowców, przedsiębiorców, a także mieszkańców, którzy podpisali się pod petycją do GDDKiA, którą w 2021 r. przygotowali młodzi społecznicy z Suwałk, działacze PiS - Damian Izbicki, Grzegorz Izbicki, Piotr Rydzewski i Piotr Wasilewski doprowadziły do tego, że przed wyborami parlamentarnymi 2023 r. droga ekspresowa S8 Białystok (Knyszyn) – Augustów – Raczki znalazła się w Rządowym Programie Dróg Krajowych do 2030 roku.
Już po zmianie rządu, sprawdzaniem zasadności budowy obok siebie dwóch dróg ekspresowych S8 i S16 przez Biebrzański Park Narodowy zajęła się Komisja Europejska. Z drugiej strony, coraz mocniej akcentowany jest argument strategicznej, militarnej roli drogi S8.
- Przypomnę, że studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe parę lat temu sporządzone przez zespół ekspertów wskazało właśnie ten wariant drogi jako najbardziej korzystny, jeżeli chodzi o budowę dróg ekspresowych na terenie północno-wschodniej Polski mówi Jaroslaw Zieliński. - Jeżeli inne argumenty związane choćby z obronnością, nie będą w stanie przekonać decydentów politycznych, a przez to również wykonawcę w postaci GDDKiA, to będziemy musieli podejmować dalsze działania i inne formy presji społecznej. Ja cały czas mam nadzieję, że w końcu ktoś się obudzi i tą oczywistą potrzebę budowy drogi ekspresowej S8 uwzględni – dodaje poseł.
Wspomniana trasa Via Baltica jest praktycznie gotowa i dzięki niej dokonał się skok cywilizacyjny. Taki sam skok cywilizacyjno-rozwojowy przyniesie połączenie Suwalszczyzny i Suwałk, drugiego co do wielkości miasta w województwie, z Białymstokiem – powtarza poseł.
- To jest jedna z najważniejszych spraw, która powinna połączyć wszystkich mieszkańców Suwalszczyzny, Augustowszczyzny i wszystkich gmin pod drodze do Białegostoku – uważa Andrzej Szymulewski, wicestarosta suwalski, do niedawna wójt gminy Raczki. – Nad tą drogą wisi jakieś fatum. Ponad podziałami politycznymi, chce jej każdy z posłów, samorządowców. Nie bardzo rozumiemy, co stoi na przeszkodzie. Wszędzie są budowane ekspresówki, ułatwiające życie mieszkańcom. Na spotkaniach z parlamentarzystami my, samorządowcy, przedstawiliśmy własne argumenty i myśleliśmy, że wszystko już jest załatwione. Niestety, nadal jest jakaś ściana, wciąż jeździmy drogą śmierci. Powtórzę, że o drogę ekspresową upominają się wszyscy mieszkańcy.
- Zobaczymy, jaka będzie reakcja premiera. Mam nadzieję, ze Polska Wschodnia nie zostanie znowu zostawiona sama sobie – mówi Jarosław Zieliński. – Na szczęście, sprawa odbywa się ponad podziałami politycznymi. Wiem, że rozmowy z ministerstwem infrastruktury prowadzą podlascy politycy koalicji rządowej.
Jak informowaliśmy, w poprzedni czwartek, 22 listopada w ministerstwie infrastruktury o budowie podlaskich odcinków dróg S19 i S8 z wiceministrem Stanisławem Bukowcem rozmawiali wojewoda podlaski Jacek Brzozowski, posłowie Krzysztof Truskolaski (KO) i Stefan Krajewski (PSL) oraz Bogdan Dyjuk i Marek Malinowski, członkowie Zarządu Województwa Podlaskiego. Czekamy zarówno na efekty tych rozmów, jak i na odpowiedź na petycję posła Jarosława Zielińskiego do premiera Donalda Tuska.
Wojciech Drażba