Tuż przed Świętami Wielkanocnymi w Kętrzynie podpisano umowę na budowę drogi wojewódzkiej stanowiącej obejście miasta. Powstanie nowy odcinek drogi o długości 14,20 km i prawie 2 km zmodernizowanych tras.
W spotkaniu udział wzięli: marszałek województwa Marcin Kuchciński, wicemarszałkini województwa Katarzyna Sobiech, burmistrz Kętrzyna Karol Lizurej, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Waldemar Królikowski oraz przedstawiciel wykonawcy robót, prezes firmy PORR Piotr Kledzik.
Kierowcy nie będą musieli stać w korkach
Najważniejszymi celami inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, szczególnie ciężarowego z obszaru zabudowy miejskiej oraz usprawnienie lokalnych połączeń komunikacyjnych pomiędzy miastami. Droga powiąże także infrastrukturę lokalną i regionalną w północnej części województwa z Transeuropejską siecią transportową (TEN-T).
W ramach zadania wykonana zostanie droga łącząca DW591 (Kętrzyn – Mrągowo), DW594 (Bisztynek – Kętrzyn), DW592 (Bartoszyce – Kętrzyn), DW591 (granica państwa – Kętrzyn), DW592 (Kętrzyn – Giżycko).

- Podpisujemy umowę, na którą mieszkańcy Kętrzyna i całego regionu czekali od lat - mówi marszałek województwa Marcin Kuchciński. - To nie tylko inwestycja drogowa - to konkretna zmiana jakości życia, bezpieczeństwa i komunikacji w północnej części naszego województwa - To podwójna radość - dla mieszkańców Kętrzyna, bo wyprowadzamy z miasta uciążliwy ruch tranzytowy, i dla kierowców, którzy nie muszą już wjeżdżać do miasta, stać w korkach, tracić cennego czasu i zanieczyszczać powietrza. Obwodnica to po prostu rozwiązanie wygodniejsze, szybsze i bardziej przyjazne środowisku. Inwestycja połączy kluczowe kierunki: w stronę Giżycka, Mrągowa, Bartoszyc, Bisztynka i dalej - w stronę granicy państwa.
Dzięki temu skracamy czas przejazdu, podnosimy bezpieczeństwo i zwiększamy potencjał całej części regionu - także gospodarczy i turystyczny. Dziękuję wszystkim, którzy uczestniczą w realizacji tej inwestycji - przed nami trzy lata intensywnych prac, ale wiem, że efekt przyniesie realną zmianę - informuje marszałek województwa Marcin Kuchciński.
Roboty budowlane rozpoczną się już w tym miesiącu, natomiast ich zakończenie przewidziane jest na kwiecień 2028 roku.
– Często samorządowcy marzą o jakichś inwestycjach – mówi Karol Lizurej, burmistrz Kętrzyna. – Tak było w naszym przypadku z budową obwodnicy i remontem drogi Kętrzyn – Giżycko. Tak się złożyło, że te dwie potężne inwestycje będą realizowane niemal w tym samym czasie. Obwodnica wyprowadzi tranzyt z naszego miasta, udrożni nasze drogi i stworzy nowe tereny pod inwestycje i miejsca pracy.

Zakres robót
Zakres robót obejmie m.in. budowę obiektów mostowych, zjazdów indywidualnych oraz publicznych, skrzyżowań, a także chodników, ścieżek rowerowych i pieszo-rowerowych, zatok autobusowych. Powstanie oświetlenie drogowe oraz zostanie zagospodarowana zieleń w granicach pasa drogowego. Przebudowane będą również skrzyżowania z liniami kolejowymi: z linią kolejową nr 38 (Kętrzyn – Nowy Młyn) – wiadukt drogowy nad koleją z linią kolejową nr 259 (Karolewo – Czerniki) w poziomie jezdni (przejazd kolejowy).
Koszt
Całkowita wartość projektu to prawie 304 mln zł, z czego blisko 254 mln zł pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027, Priorytet FEPW.04 Spójna sieć transportowa, Działanie FEPW.04.01 Infrastruktura drogowa. Z kolei 50 mln zł to wkład własny samorządu województwa.
Gołdap - Dubeninki
Przypomnijmy, że w br. wybrano także wykonawcę modernizacji drogi wojewódzkiej Gołdap - Dubeninki- Wiżajny.
Za najkorzystniejszą uznano ofertę UNIBEP S.A. z Bielska Podlaskiego. Spółka kosztem nieco ponad 300 mln zł zmodernizuje 37 km drogi.
Po realizacji inwestycji znacząco poprawi się standard komunikacyjny północno-wschodniej Polski. Pewnie gdzieś już jesienią 2026 roku będzie można jechać zmodernizowaną drogą wojewódzką nr 651 aż do uzdrowiskowej Gołdapi, ale tylko po mazurskim jej odcinku.
Licząca łącznie 81 kilometrów trasa zapewnia połączenie między drogą krajową nr 651 w Gołdapi a drogą wojewódzką nr 653 w Sejnach. Przebiega przez bardzo interesujące miejsca, takie jak Puszcza Romincka, polski biegun zimna, czy mosty w Stańczykach, a także trójstyk granic Polski, Rosji i Litwy, na którym znajduje się również granica Warmii i Mazur oraz Podlasia.
WYG
Źródła i fot: Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko - Mazurskiego; Unibep








