Niespodzianki nie było. Podczas sesji przeprowadzonej w piątek, 30 czerwca radni miasta Sejny nie udzielili burmistrzowi Arkadiuszowi Nowalskiemu wotum zaufania.
Tak samo było w trzech poprzednich latach. Przypomnijmy, że burmistrz nie ma swojej większości w radzie.
W tym roku „za” gÅ‚osowaÅ‚o 6 radnych, 4 przeciwko, zaÅ› 3 wstrzymaÅ‚o siÄ™ od gÅ‚osu. W tej sprawie obowiÄ…zuje jednak bezwzglÄ™dna wiÄ™kszość, co - jak informowaÅ‚a radnych przewodniczÄ…ca Rady - w przypadku Sejn, aby burmistrz mógÅ‚ uzyskać wotum zaufania, potrzeba 8 gÅ‚osów za, bo Rada liczy 15 radnych.
Rok wczeÅ›niej za gÅ‚osowaÅ‚o 5 radnych, a 4 przeciwko, zaÅ› 4 wstrzymaÅ‚o siÄ™ od gÅ‚osu. Natomiast w 2021 roku gÅ‚osy nad uchwaÅ‚Ä… o wotum zaufania rozÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ tak: za wotum - 4, przeciwko -4, wstrzymaÅ‚o siÄ™ - 4. W sesji braÅ‚o wówczas udziaÅ‚ 12 radnych spoÅ›ród 15 ogóÅ‚em.
Bez dyskusji
W sesji udział brało 13 radnych. Dyskusji nie było. Żaden radny nie zabrał głosu. Mieszkańcy miasta także nie wyrazili chęci debaty na temat raportu o stanie miasta za 2022, a to taka debata ma poprzedzać głosowanie w sprawie wotum zaufania.
Burmistrza nie było na sali w tej części obrad.
WczeÅ›niej, w punkcie wolne wnioski i interpelacje, kilku radnych zwracaÅ‚o uwagÄ™ - podobnie, jak i w poprzednim roku – na nieukÅ‚adajÄ…cÄ… siÄ™ od lat wspóÅ‚pracÄ™ burmistrza z radÄ… i radnymi. Skarżono siÄ™ m.in. na nieterminowe udzielanie przez burmistrza odpowiedzi na pytania i interpelacje radnych.
Konsekwencje braku wotum zaufania
Nieudzielenie wójtowi wotum zaufania w dwóch kolejnych latach oznacza możliwość – po speÅ‚nieniu okreÅ›lonych przepisami prawa przesÅ‚anek – zainicjowanie przez radÄ™ procedury przeprowadzenia referendum w sprawie odwoÅ‚ania wójta. Decyzja w tym zakresie pozostawiona jest do jej samodzielnego uznania (użycie przez ustawodawcÄ™ sformuÅ‚owania, że rada „może” podjąć uchwaÅ‚Ä™).
Oznacza to, że rada gminy może ( ale nie musi) podjąć uchwaÅ‚Ä™ o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwoÅ‚ania wójta, na sesji zwoÅ‚anej nie wczeÅ›niej niż po upÅ‚ywie 14 dni od dnia podjÄ™cia uchwaÅ‚y w sprawie nieudzielenia wójtowi wotum zaufania. UchwaÅ‚Ä™ tÄ™ rada gminy podejmuje bezwzglÄ™dnÄ… wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osów ustawowego skÅ‚adu rady, w gÅ‚osowaniu imiennym (a wiÄ™c niejawnym z imiennym wykazem gÅ‚osowania poszczególnych radnych).
SÄ… jednak pewne konsekwencja dla rady. Ustawa stanowi bowiem, że „jeżeli w ważnym referendum o odwoÅ‚anie burmistrza, przeprowadzonym na wniosek rady gminy z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium, przeciwko odwoÅ‚aniu burmistrza oddano wiÄ™cej niż poÅ‚owÄ™ ważnych gÅ‚osów, dziaÅ‚alność rady gminy ulega zakoÅ„czeniu z mocy prawa”.
To jest pewnym ryzykiem dla rady, wiÄ™c raczej referendum – podobnie jak i w latach poprzednich - nie należy oczekiwać, szczególnie, że do koÅ„ca kadencji pozostaÅ‚ już niecaÅ‚y rok.
Absolutorium
Natomiast w głosowaniu nad absolutorium burmistrzowi z wykonania budżetu za rok 2022 głosy rozłożyły się następująco: 7 za; przeciwko 3, wstrzymało się też 3. Tak więc burmistrz nie uzyskał absolutorium, bo tu także obwiązuje bezwzględna większość.
Natomiast radni zatwierdzili stosunkiem gÅ‚osów 9:2, przy 4 wstrzymujÄ…cych, sprawozdanie z wykonania budżetu za 2022 rok.
Wcześniej Komisja Rewizyjna i kilka innych komisji Rady pozytywnie zaopiniowała wniosek o udzielnie burmistrzowi absolutorium. Jedna komisja była przeciw. Regionalna Izba Obrachunkowa uznała zaś, że stanowisko Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium spełnia wymogi ustawy.
Przypomnijmy, że rok wczeÅ›niej burmistrzowi udzielono absolutorium za wykonanie budżetu 2021 roku. Za gÅ‚osowaÅ‚o wówczas 10 radnych, przeciwko 3, a wstrzymaÅ‚ siÄ™ od gÅ‚osu 1 radny.
Nie udzielenie wójtowi absolutorium jest jednoznaczne z wnioskiem o referendum w sprawie odwoÅ‚ania go ze stanowiska.
W literaturze prawniczej spotykamy się z poglądem, że nie udzielenie absolutorium może zajść zawsze bez względu na to czy taki budżet został wykonany czy nie. Zasadą jest, że tylko niewykonanie budżetu będzie stanowiło uzasadnioną podstawę do jego nieudzielania.
W przypadku Sejn burmistrz uzyskał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu budżetu. Burmistrz może zatem - jeżeli będzie chciał - zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Były już w kraju takie przykłady.
Wójtowie, burmistrzowie skarżyli także uchwaÅ‚y z powodu braku uzasadnienia. W czerwcu 2022 roku Wojewódzki SÄ…d Administracyjne w Szczecinie uznaÅ‚, że uzasadnienie musi być.
Za uzasadnienie można jednak uznać caÅ‚ość materiaÅ‚ów z debaty nad raportem, a także pismo przewodniczÄ…cego rady gminy przedstawiajÄ…ce stanowisko radnych w debacie nad raportem burmistrza. W przypadku Sejn, żadnej dyskusji nie byÅ‚o.
Referendum
Referendum w sprawie odwoÅ‚ania organu jednostki samorzÄ…du terytorialnego pochodzÄ…cego z wyborów bezpoÅ›rednich jest ważne w przypadku, gdy udziaÅ‚ w nim wzięło nie mniej niż 3/5 liczby biorÄ…cych udziaÅ‚ w wyborze odwoÅ‚ywanego organu ( wójt, burmistrza).
Wynik referendum jest rozstrzygajÄ…cy, jeżeli oddano wiÄ™cej niż poÅ‚owÄ™ ważnych gÅ‚osów. Oznacza to, że odwoÅ‚anie burmistrza powinno zaakceptować wiÄ™cej niż 50 proc. uprawnionych gÅ‚osujÄ…cych przy uwzglÄ™dnieniu gÅ‚osów ważnie oddanych, gdy tak siÄ™ nie stanie burmistrz zachowuje swoje stanowisko.
Wydaje się, że m.in. ze względu na zbliżające się wybory samorządowe, w tym przypadku rada raczej nie będzie organizować referendum.
WYG