Ministrowie transportu Polski i Litwy przetestowali trasę kolejową i wczoraj podpisali memorandum o współpracy przy realizacji projektu Rail Baltica oraz list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie poprawy infrastruktury drogowej w regionie przygranicznym.
Minister Andrzej Adamczyk podkreślił, że infrastruktura transportowa musi służyć lokalnym społecznościom, a na obszarach przygranicznych w praktyczny sposób łączyć narody. –To jest ostatnia „granica”, którą musimy otworzyć - zauważył
W tym celu planowane jest promowanie dyskusji na temat rozwoju infrastruktury drogowej w polsko-litewskich regionach przygranicznych na poziomie krajowym i bilateralnym oraz wspieranie współpracy między gminami i społecznościami lokalnymi w regionach przygranicznych obu krajów w tym zakresie. Potwierdza to Memorandum of Understanding podpisane przez ministrów Litwy i Polski w sprawie współpracy w zakresie poprawy infrastruktury drogowej w regionie przygranicznym.
Nadzieja na lepsze drogi na pograniczu
- Istnieje 14 drogowych miejsc, w których można przekroczyć granicę polsko - litewską Większość z nich to drogi lokalne, których jakość musi się znacząco poprawić. Granica państwa nie może stanowić przeszkody w komunikacji między ludźmi i w rozwoju przedsiębiorstw - zaznaczył minister Adamczyk.
- Dynamiczny rozwój gospodarek narodowych nie byłby możliwy bez dobrej infrastruktury transportowej. Mieszkańcy państw nie mieliby dobrych perspektyw rozwoju gospodarczego bez dobrej jakości transportu. Dlatego chciałbym podziękować rządom i ministerstwom Litwy i Polski za ich duże zaangażowanie w realizację strategicznych projektów w obu krajach. Cieszę się ze wspólnych projektów transportowych i infrastrukturalnych Polski i Litwy. Życzę Litwie i Polsce, aby nasze aktywne działania transportowe stały się podstawą dalszego rozwoju gospodarek tych krajów - dodał minister infrastruktury Polski A. Adamczyk.
- Mamy nadzieję - komentował to porozumienie wójt gminy Puńsk Witold Liszkowski - że będą jakieś extra pieniądze na ten cel. Potrzeby są wciąż duże. Potrzeba też koordynacja. Np. po stronie litewskiej zakończono przebudowę dogi w okolicach Galiniai, a po stronie polskiej nie było dotychczas funduszy na ten cel. Lepsze drogi na pograniczu polsko – litewskim potrzebne są nie tylko np. rolnikom, mającym pola na Litwie, ale także dla małego biznesu po obu stronach granicy, który stale się rozwija, turystyki. Nie zawsze jest potrzeba jechać na i z Litwy do Puńska i okolic via Balticą, można drogami lokalnymi, oszczędzając czas, pieniądze. A przy okazji zatrzymać się w Puńsku, zjeść kartacza, coś obejrzeć, itp – komentuje wójt.
W. Liszkowski przypomniał, że gmina Puńsk od 2005 roku była koordynatorem programu odbudowy dróg na pograniczu polsko - litewskim, finansowanego w funduszy UE. Partnerem Finansowym był Euroregion Niemen Biuro w Mariampolu.
Partnerzy litewscy:
Administracja samorządu Kalwarii, Samorząd rejonu Lazdijai, Administracja samorządu rejonowego w Wilkawiszkis
Partnerzy polscy to urzędy gmin:
Sejny, Wiżajny, Rutka Tartak
Wybudowano 12 odcinków dróg, w tym 10 odcinków dróg granicznych przecinających granicę Polski i Litwy:
1.Bolcie - Pakalniai
2.Burniszki – Varteliai
3.Laskowskie – Duoniškiai
4.Sudawskie – Vygreliai
5.Krejwiany – Liubavas
6.Poszeszupie – Augonis
7.Trompole – Rudninkai
8.Krejwiany - Radiške
9.Sankury – Burbiszki – Burbiszki PGR - Galiniai
10.Berżniki - Vaisiejai
Na terenie Gminy Puńsk zostały odbudowane drogi na odcinkach: Krejwiany – Granica Państwa, Wojciuliszki – Trompole – Granica Państwa oraz Sankury – Burbiszki, która nie dochodzi do granicy państwa jedynie do obszaru Gminy Sejny, gdzie łączy się ona z Granicą Litwy.
Od kilku lat nie ma już możliwości modernizacji dróg z Programu Interreg Polska - Litwa. Samorządowcy patrzą zatem z nadzieją na nową inicjatywę ministrów Polski i Litwy.
W komunikacie Ministerstwa Transportu Litwy odnotowano:
Litwa i Polska ściśle współpracują w celu usprawnienia transportu drogowego. Oba kraje przyspieszają modernizację autostrady Via Baltica, a także rozwijają zintegrowaną infrastrukturę drogową w regionach przygranicznych, ułatwiając przepływ siły roboczej, towarów i usług oraz turystykę
- Litwa i Polska mają silne sąsiedzkie więzi. Bardzo często - w odpowiedzi na problemy międzynarodowe, przy realizacji wspólnych projektów czy przy rozwoju infrastruktury transportowej krajów - stwierdzamy, że musimy myśleć i działać nie jako pojedyncze państwa, ale jako region. Wierzę, że jesteśmy i będziemy silnymi, zjednoczonymi partnerami, którzy razem mogą osiągnąć więcej z korzyścią dla obu krajów - powiedział minister transportu i komunikacji Litwy J. Narkiewicz.
Rail Baltica
Wspólne działania zostały zatwierdzone przez ministrów Litwy i Polski w podpisanym protokole ustaleń o współpracy przy realizacji projektu Rail Baltica.
W odniesieniu do Rail Baltica ministrowie uzgodnili, że strony dołożą wszelkich starań, aby przy tym projekcie bardziej aktywnie współpracować i realizować go zgodnie z zaplanowanym harmonogramem i terminami prac. Zdaniem ministra J. Narkiewicza, Litwa i Polska są najbardziej przygotowane na terminową budowę i uruchomienie linii kolejowej Rail Baltica. Litwa planuje zakończyć projekt w 2026 r., pod warunkiem terminowego otrzymania środków unijnych.
Obie strony zadeklarowały, że ukończenie budowy szlaku Rail Baltica nastąpi w 2026 r.
- Jestem przekonany, że Rail Baltica jako pierwszy z prawdziwego zdarzenia szlak kolejowy łączący nasze kraje, będzie świetnym impulsem rozwojowym, także w dobie odbudowy gospodarczej po pandemii COVID-19. To niezwykle istotna inwestycja dla rozwoju transportu pasażerskiego, jak i również towarowego w północno – wschodniej części Europy - powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Już od 2015 roku Litwę i Polskę łączy europejska standardowa kolej, która do 2026 roku zostanie zmodernizowana, aby maksymalna prędkość pociągów pasażerskich wynosiła 249 km/h. Przewiduje się, że do Warszawy z Kowna będzie można dojechać za niecałe 3,5 godziny, a podróż z Wilna zajmie nieco ponad 4 godziny.
Planuje się, jak informuje litewskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji, że pierwszy bezpośredni pociąg z Wilna do Warszawy zacznie kursować w drugiej połowie przyszłego roku. W tym celu w ubiegłym tygodniu „LTG Link”, spółka należąca do Kolei Litewskich, oraz „PKP Intercity”, spółka należąca do Polskich Kolei Państwowych, podpisały list intencyjny w sprawie takiej trasy. Podróż pociągiem między stolicami Litwy i Polski zajmie około 8 godzin.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwo Transportu RL; Ministerstwo Infrastruktury RP; UG Puńsk