Ministrowie transportu Polski i Litwy przetestowali trasę kolejową i wczoraj podpisali memorandum o współpracy przy realizacji projektu Rail Baltica oraz list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie poprawy infrastruktury drogowej w regionie przygranicznym.
Minister Andrzej Adamczyk podkreÅ›liÅ‚, że infrastruktura transportowa musi sÅ‚użyć lokalnym spoÅ‚ecznoÅ›ciom, a na obszarach przygranicznych w praktyczny sposób Å‚Ä…czyć narody. –To jest ostatnia „granica”, którÄ… musimy otworzyć - zauważyÅ‚
W tym celu planowane jest promowanie dyskusji na temat rozwoju infrastruktury drogowej w polsko-litewskich regionach przygranicznych na poziomie krajowym i bilateralnym oraz wspieranie wspóÅ‚pracy miÄ™dzy gminami i spoÅ‚ecznoÅ›ciami lokalnymi w regionach przygranicznych obu krajów w tym zakresie. Potwierdza to Memorandum of Understanding podpisane przez ministrów Litwy i Polski w sprawie wspóÅ‚pracy w zakresie poprawy infrastruktury drogowej w regionie przygranicznym.
Nadzieja na lepsze drogi na pograniczu
- Istnieje 14 drogowych miejsc, w których można przekroczyć granicÄ™ polsko - litewskÄ… WiÄ™kszość z nich to drogi lokalne, których jakość musi siÄ™ znaczÄ…co poprawić. Granica paÅ„stwa nie może stanowić przeszkody w komunikacji miÄ™dzy ludźmi i w rozwoju przedsiÄ™biorstw - zaznaczyÅ‚ minister Adamczyk.
- Dynamiczny rozwój gospodarek narodowych nie byÅ‚by możliwy bez dobrej infrastruktury transportowej. MieszkaÅ„cy paÅ„stw nie mieliby dobrych perspektyw rozwoju gospodarczego bez dobrej jakoÅ›ci transportu. Dlatego chciaÅ‚bym podziÄ™kować rzÄ…dom i ministerstwom Litwy i Polski za ich duże zaangażowanie w realizacjÄ™ strategicznych projektów w obu krajach. CieszÄ™ siÄ™ ze wspólnych projektów transportowych i infrastrukturalnych Polski i Litwy. Å»yczÄ™ Litwie i Polsce, aby nasze aktywne dziaÅ‚ania transportowe staÅ‚y siÄ™ podstawÄ… dalszego rozwoju gospodarek tych krajów - dodaÅ‚ minister infrastruktury Polski A. Adamczyk.
- Mamy nadziejÄ™ - komentowaÅ‚ to porozumienie wójt gminy PuÅ„sk Witold Liszkowski - że bÄ™dÄ… jakieÅ› extra pieniÄ…dze na ten cel. Potrzeby sÄ… wciąż duże. Potrzeba też koordynacja. Np. po stronie litewskiej zakoÅ„czono przebudowÄ™ dogi w okolicach Galiniai, a po stronie polskiej nie byÅ‚o dotychczas funduszy na ten cel. Lepsze drogi na pograniczu polsko – litewskim potrzebne sÄ… nie tylko np. rolnikom, majÄ…cym pola na Litwie, ale także dla maÅ‚ego biznesu po obu stronach granicy, który stale siÄ™ rozwija, turystyki. Nie zawsze jest potrzeba jechać na i z Litwy do PuÅ„ska i okolic via BalticÄ…, można drogami lokalnymi, oszczÄ™dzajÄ…c czas, pieniÄ…dze. A przy okazji zatrzymać siÄ™ w PuÅ„sku, zjeść kartacza, coÅ› obejrzeć, itp – komentuje wójt.
W. Liszkowski przypomniaÅ‚, że gmina PuÅ„sk od 2005 roku byÅ‚a koordynatorem programu odbudowy dróg na pograniczu polsko - litewskim, finansowanego w funduszy UE. Partnerem Finansowym byÅ‚ Euroregion Niemen Biuro w Mariampolu.
Partnerzy litewscy:
Administracja samorzÄ…du Kalwarii, SamorzÄ…d rejonu Lazdijai, Administracja samorzÄ…du rejonowego w Wilkawiszkis
Partnerzy polscy to urzędy gmin:
Sejny, Wiżajny, Rutka Tartak
Wybudowano 12 odcinków dróg, w tym 10 odcinków dróg granicznych przecinajÄ…cych granicÄ™ Polski i Litwy:
1.Bolcie - Pakalniai
2.Burniszki – Varteliai
3.Laskowskie – Duoniškiai
4.Sudawskie – Vygreliai
5.Krejwiany – Liubavas
6.Poszeszupie – Augonis
7.Trompole – Rudninkai
8.Krejwiany - Radiške
9.Sankury – Burbiszki – Burbiszki PGR - Galiniai
10.Berżniki - Vaisiejai
Na terenie Gminy PuÅ„sk zostaÅ‚y odbudowane drogi na odcinkach: Krejwiany – Granica PaÅ„stwa, Wojciuliszki – Trompole – Granica PaÅ„stwa oraz Sankury – Burbiszki, która nie dochodzi do granicy paÅ„stwa jedynie do obszaru Gminy Sejny, gdzie Å‚Ä…czy siÄ™ ona z GranicÄ… Litwy.
Od kilku lat nie ma już możliwoÅ›ci modernizacji dróg z Programu Interreg Polska - Litwa. SamorzÄ…dowcy patrzÄ… zatem z nadziejÄ… na nowÄ… inicjatywÄ™ ministrów Polski i Litwy.
W komunikacie Ministerstwa Transportu Litwy odnotowano:
Litwa i Polska Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracujÄ… w celu usprawnienia transportu drogowego. Oba kraje przyspieszajÄ… modernizacjÄ™ autostrady Via Baltica, a także rozwijajÄ… zintegrowanÄ… infrastrukturÄ™ drogowÄ… w regionach przygranicznych, uÅ‚atwiajÄ…c przepÅ‚yw siÅ‚y roboczej, towarów i usÅ‚ug oraz turystykÄ™
- Litwa i Polska majÄ… silne sÄ…siedzkie wiÄ™zi. Bardzo czÄ™sto - w odpowiedzi na problemy miÄ™dzynarodowe, przy realizacji wspólnych projektów czy przy rozwoju infrastruktury transportowej krajów - stwierdzamy, że musimy myÅ›leć i dziaÅ‚ać nie jako pojedyncze paÅ„stwa, ale jako region. WierzÄ™, że jesteÅ›my i bÄ™dziemy silnymi, zjednoczonymi partnerami, którzy razem mogÄ… osiÄ…gnąć wiÄ™cej z korzyÅ›ciÄ… dla obu krajów - powiedziaÅ‚ minister transportu i komunikacji Litwy J. Narkiewicz.
Rail Baltica
Wspólne dziaÅ‚ania zostaÅ‚y zatwierdzone przez ministrów Litwy i Polski w podpisanym protokole ustaleÅ„ o wspóÅ‚pracy przy realizacji projektu Rail Baltica.
W odniesieniu do Rail Baltica ministrowie uzgodnili, że strony doÅ‚ożą wszelkich staraÅ„, aby przy tym projekcie bardziej aktywnie wspóÅ‚pracować i realizować go zgodnie z zaplanowanym harmonogramem i terminami prac. Zdaniem ministra J. Narkiewicza, Litwa i Polska sÄ… najbardziej przygotowane na terminowÄ… budowÄ™ i uruchomienie linii kolejowej Rail Baltica. Litwa planuje zakoÅ„czyć projekt w 2026 r., pod warunkiem terminowego otrzymania Å›rodków unijnych.
Obie strony zadeklarowały, że ukończenie budowy szlaku Rail Baltica nastąpi w 2026 r.
- Jestem przekonany, że Rail Baltica jako pierwszy z prawdziwego zdarzenia szlak kolejowy Å‚Ä…czÄ…cy nasze kraje, bÄ™dzie Å›wietnym impulsem rozwojowym, także w dobie odbudowy gospodarczej po pandemii COVID-19. To niezwykle istotna inwestycja dla rozwoju transportu pasażerskiego, jak i również towarowego w póÅ‚nocno – wschodniej części Europy - powiedziaÅ‚ minister Andrzej Adamczyk.
Już od 2015 roku LitwÄ™ i PolskÄ™ Å‚Ä…czy europejska standardowa kolej, która do 2026 roku zostanie zmodernizowana, aby maksymalna prÄ™dkość pociÄ…gów pasażerskich wynosiÅ‚a 249 km/h. Przewiduje siÄ™, że do Warszawy z Kowna bÄ™dzie można dojechać za niecaÅ‚e 3,5 godziny, a podróż z Wilna zajmie nieco ponad 4 godziny.
Planuje siÄ™, jak informuje litewskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji, że pierwszy bezpoÅ›redni pociÄ…g z Wilna do Warszawy zacznie kursować w drugiej poÅ‚owie przyszÅ‚ego roku. W tym celu w ubiegÅ‚ym tygodniu „LTG Link”, spóÅ‚ka należąca do Kolei Litewskich, oraz „PKP Intercity”, spóÅ‚ka należąca do Polskich Kolei PaÅ„stwowych, podpisaÅ‚y list intencyjny w sprawie takiej trasy. Podróż pociÄ…giem miÄ™dzy stolicami Litwy i Polski zajmie okoÅ‚o 8 godzin.
WYG
ŹródÅ‚a i fot: Ministerstwo Transportu RL; Ministerstwo Infrastruktury RP; UG PuÅ„sk