Z zazdrością przeczytaliśmy informację, że PKP S.A. podpisały umowę z wykonawcą przebudowy dworca w Chełmie. W Suwałkach nie ogłosiły jeszcze przetargu na wykonawcę.
Inwestycja w CheÅ‚mie ma pochÅ‚onąć prawie 26 mln zÅ‚ i PKP S.A. ubiegajÄ… siÄ™ o refinansowanie kosztów z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. DotacjÄ™ na projekt przyznaÅ‚ kolejny unijny program, Infrastruktura i Åšrodowisko.
Na podobne wieści niecierpliwie czekamy w Suwałkach. Nasz popadający w ruinę dworzec, podobnie jak ten w Chełmie i prawie 200 innych w kraju, został objęty Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Według harmonogramu, suwalski zabytkowy budynek miał być restaurowany w latach 2021-2022.
MinÄ™liÅ›my poÅ‚owÄ™ 2024 roku, a prace nawet nie ruszyÅ‚y. Z pytaniami, kiedy siÄ™ rozpocznÄ… wystÄ…pili suwalscy posÅ‚owie Jacek Niedźwiedzki z Koalicji Obywatelskiej, który pod koniec czerwca w Sejmie wygÅ‚osiÅ‚ w tej sprawie oÅ›wiadczenie poselskie oraz JarosÅ‚aw ZieliÅ„ski z Prawa i SprawiedliwoÅ›ci, który na poczÄ…tku lipca skierowaÅ‚ do ministra infrastruktury interpelacjÄ™ poselskÄ…. To druga w krótkim czasie „kolejowa” interpelacja JarosÅ‚awa ZieliÅ„skiego. Niedawno pytaÅ‚ o elektryfikacjÄ™ linii SokóÅ‚ka – SuwaÅ‚ki. Podczas jesiennej kampanii wyborczej takÄ… inwestycjÄ™, ważnÄ… także ze wzglÄ™dów militarnych, obiecywaÅ‚ ówczesny wiceminister obrony MichaÅ‚ WiÅ›niewski z Augustowa.
ZmieniÅ‚ siÄ™ rzÄ…d, zmieniÅ‚y siÄ™ wÅ‚adze spóÅ‚ki PKP, ale wciąż nie ma przetargu na wykonawcÄ™ robot w SuwaÅ‚kach. Mamy za to wydane dopiero w styczniu 2024 roku przez wojewodÄ™ podlaskiego pozwolenie na budowÄ™ – remont, no i pozostaÅ‚ wykonany z dużym opóźnieniem projekt modernizacji budynku dworca i jego otoczenia.
Jak już pisaliÅ›my, wedÅ‚ug projektu, wybudowany w 1870 roku zabytek od zewnÄ…trz zostanie wyczyszczony, a od Å›rodka ocieplony, wymieniona zostanie więźba dachowa. Na parterze przewidziano hol, poczekalniÄ™, kasy, toalety, pomieszczenia sÅ‚użbowe dla Intercity, WARS-u, SOK-u oraz pomieszczenia komercyjne. Przebudowane i dostosowane do osób z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… bÄ™dÄ… schody.
W otoczeniu wyburzony ma zostać budynek toalet, powstaną nowe ciągi pieszo-rowerowe, wiata rowerowa, parkingi, ogrody deszczowe. Wybudowane mają zostać wiata nad peronami i tunel pod torami.
Torami i peronami zajmuje siÄ™ inna kolejowa spóÅ‚ka, PKP PLK S.A. i w swojej interpelacji JarosÅ‚aw ZieliÅ„ski zadaje pytanie, kiedy ona przebuduje zagrażajÄ…ce dzisiaj bezpieczeÅ„stwu podróżnych perony dworca. PosÅ‚a interesuje też to, w jakim stopniu modernizacja infrastruktury dworca uzależniona jest od koncepcji funkcjonalnej i terminów budowy miÄ™dzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica na terenie SuwaÅ‚k.
Dziesięć lat temu, przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, padały deklaracje, że cały polski odcinek szybkiej kolei Rail Baltica, do granicy z Litwą, zostanie zbudowany do 2023 roku.
Potem termin zakoÅ„czenia prac na odcinku EÅ‚k - SuwaÅ‚ki - Trakiszki przesuniÄ™to na 2028 rok, ale i on wydaje siÄ™ nierealny, bo nie ma jescze pzowolenia na budowÄ™ i żadne prace nie ruszyÅ‚y. Dla losów obecnego budynku dworca PKP w SuwaÅ‚kach to o tyle istotne, że po wyprowadzeniu stacji towarowej ze Å›ródmieÅ›cia, znowu ożyje koncepcja budowy bliżej skrzyżowania z UtratÄ… nowoczesnego, zintegrowanego dworca kolejowo – autobusowego.
Wojciech Drażba