Via Lietuva, litewski odpowiednik GDDKiA, zwiększa bezpieczeństwo na najbardziej ruchliwej, wiodącej nad morze autostradzie Wilno – Kowno - Kłajpeda.
W piątek, 1 listopada oddany został do ruchu ostatni ukończony i najdłuższy remontowany odcinek tej drogi. Planowano, że prace remontowe na autostradzie potrwają do końca jesieni, jednak biorąc pod uwagę rosnące natężenie ruchu w pierwszych dniach listopada oraz konieczność zapewnienia większego bezpieczeństwa użytkowników dróg i przepustowości pojazdów, prace zakończono miesiąc wcześniej.
W 2024 roku zmodernizowano 23 kilometry
Łącznie w tym roku Via Lietuva rozpoczęła prace remontowe na sześciu odcinkach autostrady Wilno – Kowno - Kłajpeda, których łączna długość sięga 23 km. Dzięki zrestrukturyzowanym procesom wewnętrznym firmy, najważniejsze tegoroczne prace drogowe rozpoczęły się wreszcie punktualnie, wiosną, starając się zakończyć je przed rozpoczęciem sezonu zimowego. We wrześniu-październiku oddano do ruchu pięć z sześciu odcinków autostrady, w piątek otwarto najdłuższy, 10-kilometrowy odcinek w remoncie w Rumšiškei.
W latach 2023 - 2024 łącznie 40 km
Łącznie w ciągu dwóch lat (2023-2024) wyremontowano odcinek autostrady na trasie Wilno – Kowno - Kłajpeda o długości prawie 40 km. W poprzedniej dekadzie na tej drodze odnawiano zaledwie kilka kilometrów nawierzchni rocznie.
- Drogi autostradowe są najważniejszymi strategicznymi połączeniami dużych miast Litwy z regionami kraju. Dbałość o tę infrastrukturę bezpośrednio determinuje dostępność usług w regionach, możliwości rozwoju sektora biznesowego, stosunek gości zagranicznych do naszego kraju i, co najważniejsze, zapewnienie bezpiecznej infrastruktury drogowej. Autostrady to drogi o największym natężeniu ruchu w kraju, po których codziennie przejeżdża kilkaset tysięcy samochodów osobowych i tysiące pojazdów towarowych. Musimy zadbać o to, aby tej infrastrukturze poświęcać konsekwentną i niezbędną uwagę - mówi dyrektor generalny Via Lietuva Marius Švaikauskas.
Podpisano umowy na przebudowę dwóch kolejnych odcinków autostrady Utena
W tym roku intensywne prace remontowe trwają także na pozostałych drogach.
Minister Transportu Marius Skuodis podpisał zarządzenia, w których wyraził zgodę dla Via Lietuvy na zawarcie transakcji na prace związane z przebudową dwóch kolejnych odcinków autostrady Utena o łącznej długości prawie 18 km. Via Lietuva podpisała w tym tygodniu umowę z wykonawcami.
Podpisano już umowy z wykonawcami robót na odcinku od skrzyżowania Niemenczyna i Maišiagala do Pociūnai, a prawdziwe, pełnowymiarowe prace na autostradzie rozpoczną się wiosną przyszłego roku, gdy tylko pozwolą na to warunki atmosferyczne.
Na trzech ostatnich odcinkach, których łączna długość wynosi nieco ponad 25 km, przetargi na prace kontraktowe zostaną ogłoszone w pierwszej połowie listopada, a rozpoczęcie prac modernizacyjnych zaplanowano także na wiosnę. - - Tym samym zapewnione są wszystkie warunki realizacji projektu nazwanego „budowlą stulecia” - mówi minister komunikacji Marius Skuodis.
Całkowita długość nie wyremontowanej dotychczas drogi Wilno - Utena wynosi 42,8 km. Projekt renowacji tej części składa się z 5 odrębnych odcinków, w tym tygodniu podpisano umowy na dwa, prawie 18-kilometrowe odcinki od skrzyżowania Nemenčinė i Maišiagala do osady Pociūnai.
Dwa pasy ruchu
Ze względu na większe natężenie ruchu droga z Wilna do Molėtai zostanie przebudowana na pasy ruchu 2+1.
W trakcie przebudowy wyremontowane zostaną perony przystanków autobusowych, a na jezdni staną pawilony oczekujące. Ruch samochodów zostanie zorganizowany poprzez zmianę liczby pasów ruchu co kilka kilometrów. Zwiększy to płynność ruchu tranzytowego, a kierowcy będą mogli bezpiecznie wyprzedzić wolniejsze pojazdy, bez konieczności wjeżdżania na przeciwny pas ruchu.
Zgodnie z umowami podpisanymi z wykonawcami, pierwsze prawie 18 km z pozostałych 42,8 km do przebudowy zostanie ukończone w ciągu 9 i 12 miesięcy, nie licząc przerwy zimowej.
Pierwszy etap przebudowy autostrady Utena – prace w mieście Utena – zakończył się na początku października, a prace na 30-kilometrowym odcinku od Molėtai do Uteny zakończą się w tym roku.
Via Baltica
W tym roku intensywne i zakrojone na szeroką skalę prace trwają także na głównej trasie Via Baltica. Na początku października otwarto przedostatni, ukończony, 16-kilometrowy odcinek przebudowywanej drogi z Mariampola do granicy z Polską.
W czerwcu 2024 roku na drodze Via Baltica ruszyła budowa także ostatniego 12-kilometrowego odcinka w pobliżu granicy litewsko-polskiej, którego zakończenie zaplanowano na przyszły rok.
W ramach budowy Via Baltiki z Mariampola do granicy litewsko-polskiej zmodernizowanych zostanie łącznie ponad 40 km drogi.
WYG