Informowaliśmy już o posiedzeniu polsko-litewskiej grupy roboczej do spraw poprawy lokalnych tras łączących pogranicze polsko - litewskie, podczas którego mówiono m.in. o modernizacji polskich i litewskich dróg krajowych od Augustowa przez Ogrodniki, Łoździeje aż do poligonu wojskowego w Rūdninkai na Litwie.
- Poprawa infrastruktury lokalnych połączeń drogowych między Polską a Litwą, stan budowy międzynarodowego korytarza transportowego łączącego kraje bałtyckie z zachodnią Europą - Via Baltica oraz plany przebudowy drogi krajowej nr 16 od Augustowa do granicy litewskiej - to główne tematy rozmowy wiceministra infrastruktury Stronisława Bukowca z wiceministrem transportu i komunikacji Litwy Juliusem Skačkauskasem w Sejnach 28 października 2024 r. - głosi komunikat polskiego Ministerstwa Infrastruktury.
Podczas rozmów omówiono plany dokończenia trasy Via Baltica po stronie litewskiej oraz wzmocnienia połączenia Augustów - Olita (po stronie polskiej jest to droga krajowa nr 16) – czytamy w komunikacie.
– Dzięki dobrej współpracy z naszymi sąsiadami wspólnie wspieramy rozwój przygranicznej infrastruktury i transgranicznych połączeń transportowych. Są to niezwykle ważne drogi, nie tylko dla mieszkańców regionów przygranicznych, ale istotne także z punktu widzenia szeroko rozumianego bezpieczeństwa militarnego wschodniej flanki NATO - powiedział wiceszef resortu infrastruktury S. Bukowiec, dodając: - W planach jest DK 16, czyli połączenie Augustowa z Ogrodnikami. Chcemy je realizować ze stroną litewską i skorzystać na ten cel z funduszy europejskich.
A przysłuchiwali się tym wypowiedziom m.in.: wiceminister Transportu i Komunikacji Litwy Julius Skačkauskas, Dyrektor Departamentu Dróg Publicznych Jarosław Waszkiewicz, Attaché ds. transportu w Ambasadzie Republiki Litewskiej w RP Lilianna Jaroslavska, ppłk Andrzej Kazimierczuk z Transport i Ruch Wojsk, Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych; przedstawiciel Wydziału Infrastruktury Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego Piotr Krysiuk, Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Białymstoku Wojciech Borzechowski, Mer Rejonu Łoździeje Ausma Miškinienė.
Drugi „korytarz suwalski”
W celu poprawy mobilności wojskowej delegacje obu krajów już w czerwcu 2023 roku omówiły planowany rozwój tzw. drugiego korytarza suwalskiego, dostosowując go do potrzeb mobilności wojskowej w przyszłości. Na Litwie korytarz miałby przebiegać przez Loździeje, Olitę aż do poligonu w Rūdninkai, a w Polsce - przez Sejny i Augustów.
W Polsce planowana jest, jak wiadomo, budowa obwodnicy Augustowa oraz modernizacji drogi nr.16 odcinku od Augustowa do granicy litewsko-polskiej w Ogrodnikach. Wzmocniona zostanie nawierzchnia drogi, dostosowana do ruchu sprzętu wojskowego. Dostosowanie tego korytarza do potrzeb mobilności wojskowej będzie miało na celu uzyskanie dofinansowania z programu mobilności wojskowej CEF Komisji Europejskiej.
Mer rejonu Łoździeje Ausma Miškinienė, zaznacza, że ważne jest, aby podczas projektowania tej drogi zaprojektować także ścieżkę pieszo-rowerową oraz, aby rozwiązania projektu technicznego zostały skoordynowane i przedstawione gminie rejonu. W przypadku znacznego wzrostu przepływu samochodów ciężarowych na tej drodze, konieczne będzie równoległe poruszenie kwestii budowy obwodnicy Łoździej. W przeciwnym razie cały transport towarowy będzie przechodził przez miasto.
Jak wiadomo, modernizacja drogi Augustów - Ogrodniki wzbudza w Polsce wiele kontrowersji. Strona litewska naciska na realizację tej inwestycji, bo ma służyć m.in. mobilności wojskowej.
Na razie w wykazie nie ma zapowiadanej wcześniej pomocy na modernizację tych dróg z funduszy w naszym regionie. Z wcześniejszych doniesień można było wnioskować, że będziemy ubiegać się o fundusze na modernizacje drogi Augustów - Ogrodniki ( przejście graniczne z Litwą) oraz Ogrodniki - Sejny - Szypliszki - Gołdap.
Przypomnijmy, że już 16.09. 2022 roku podczas spotkania rządów Litwy i Polski, któremu przewodniczyli premierzy obu krajów, oba rządy również wyraziły chęć poprawy warunków mobilności wojskowej oraz dodatkowego rozwoju połączenia drogowego przez przejście graniczne Ogrodniki - Łoździeje. Co w praktyce oznacza modernizacje dogi Augustów- Ogrodniki do standardów NATO. Do takich samych standardów ma też być dostosowana infrastruktura drogowa po litewskiej stronie granicy.
Protesty po polskiej stronie granicy
Ta inwestycja znalazła się w jednym z 11 programów inwestycji dla zadań drogowych Ministerstwa Infrastruktury z 2 sierpniu 2019 roku i była także powiązana z budową drugiej obwodnicy Augustowa.
Wywołało to w naszym regionie serię protestów i wiele wątpliwości co do tej inwestycji.
Powstał nawet Augustowski Obywatelski Komitet Protestacyjny, który wysłał wówczas list ówczesnego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka ministra infrastruktury.
Pisali w nim m.in.: „(….) Niestety, bez konsultacji z mieszkańcami miasta, i chyba także z władzami, zapadły decyzje, które chcą zakłócić ciszę i spokój poprzez realizację pomysłu przywrócenia ruchu ciężkiego transportu (tirów) na spokojną do dziś trasę drogi krajowej nr 16 na odcinku Augustów- Ogrodnikí - granica państwa (szosa sejneńska) biegnącej przez tereny Puszczy Augustowskiej, przecinającej Kanał Augustowski i urokliwe tereny rzeki Czarna Hańcza. Trasa ta stanie się koszmarem dla mieszkańców tych terenów i wszystkich odpoczywających na Pojezierzu Augustowskim i Sejneńskim.(..)
Obecnie na tej trasie nie ma ruchu ciężkich pojazdów (tirów). Trasa ta przebiega przez serce Puszczy Augustowskiej, która jest chroniona w sieci Natura 2000. Trasa przecina Kanał Augustowski i jego śluzę w Przewięzi, który jest znanym zabytkiem z początku XIX wieku i został uznany za Pomnik Historii przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Lecha Kaczyńskiego.
…Zniszczony będzie spokój i zdrowie mieszkańców i rekreacja odpoczywających w znanych miejscowościach turystycznych takich jak: Sajenek, Studzieniczna, Wojciech, Przewięź, Serski Las, Macharce, Głęboki Bród, Frącki, Giby, Degucie, Dworczysko i Hołny Mejera. Dodatkowo według założeń GDDKiA modernizacja tej trasy nie przewiduje budowy ogrodzeń przed dziką zwierzyną. Tym samym jej Margnięcie na jezdnię będzie dość częste, co będzie stanowić zagrożenie bezpieczeństwa uczestników przy zwiększonym ruchu pojazdów.(…)
Poważne wątpliwości co do projektu miał wówczas także m.in. zarząd powiatu augustowskiego. Podkreślał, że „droga nie może stanowić zagrożenia dla dziedzictwa kulturowego Ziemi Augustowskiej, jakimi są Diecezjalne Sanktuarium Maryjne w Studzienicznej i Kanał Augustowski ustanowiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pomnikiem Historii”.
Próba przetargu i kolejne stanowiska samorządów
Przypomnijmy, że GDDKiA planowała już w 2020 roku remont trasy krajowej K-16 z Augustowa do Głębokiego Brodu w gminie Giby, aby podnieść jej nośność do 11 ton/oś. Ogłoszono przetarg.
Rozbudowa dotyczyła 22-kilometrowego odcinka wraz z przebudową skrzyżowań i budową zatok autobusowych. Droga krajowa nr 16 na mała być modernizowana na odcinku od ul. Turystycznej w Augustowie do Głębokiego Brodu, co miałoby umożliwić samochodom ciężarowym dojazd do granicy z Litwą w Ogrodnikach. Droga ta na odcinku 22,2 km miała być przebudowana do klasy "głównej ruchu przyspieszonego".
Wywołało to duże protesty mieszkańców Pojezierza Augustowskiego. Przetarg wstrzymano.
W związku z obecną sytuacją polityczną padły sugestie ze strony lokalnych osób publicznych, że drogę można modernizować, ale nie puszczać nią TI-ów, a tylko - w razie potrzeby - pojazdy wojskowe.
Radni Augustowa przyjęli na początku 2022 roku kolejną uchwałę, w które sprzeciwili się koncepcji drogowców, dotyczącej trasy projektowanej południowo - wschodniej obwodnicy miasta, a także modernizacji drogi do Ogrodnik.
Uznali, że prace projektowe w tej wersji powinny zostać wstrzymane. (…) Przewidziana do modernizacji droga ma być przystosowana do potrzeb przemieszczania ciężkiego sprzętu, w tym tirów. Zniszczyłoby to unikatowe środowisko przyrodnicze. Budowa obwodnicy i jednocześnie dopuszczenie do ruchu ciężkiego sprzętu na trasie Augustów – Ogrodniki, na 7- metrowej drodze, doprowadzi do zagrożenia bezpieczeństwa jej uczestników, społeczności lokalnej oraz turystów - głosił stanowisko.
Radni zaapelowali do władz państwowych do zaniechania prac w zakresie przywrócenia tranzytowego ruchu TIR na tej drodze.
WYG
Fot: GDDKiA