„Najwcześniej inwestycja ta może być wykonana w kolejnej unijnej perspektywie na lata 2021-2027, o ile wpisze się w nowe cele tematyczne”.
Jak już informowaliśmy, wójt Gminy Filipów przekazał niedawno na ręce marszałka województwa Podlaskiego petycję mieszkańców gminy w sprawie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 652 wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi i niezbędną infrastrukturą techniczną na odcinku granica województwa – Suwałki oraz wraz z obwodnicą Filipowa. Pod listem podpisało się 1085 mieszkańców gminy.
W petycji napisano m.in., że obecny stan drogi zagraża bezpieczeństwu mieszkańców gminy. Prowadzi ona bowiem do przejścia granicznego w Gołdapi, a szczególnie rozjeżdżają ją samochody ciężarowe, powodując nie tylko uszkodzenia jezdni, ale także domów, a nawet studzienek kanalizacji sanitarnej. Ponadto most przy ulicy 1 - Maja nie jest przystosowany do pojazdów ciężarowych.
Przed kilkoma dniami do Urzędu Gminy wpłynęła odpowiedź, którą w imieniu marszałka województwa podpisał Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu Zbigniew Piotrowski.
Pisze on m.in. „W chwili obecnej zostały sfinalizowane prace nad opracowaniem dokumentacji projektowej i w związku z tym rozważane jest złożenie wniosku o uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Realizacja tej inwestycji jest jednak zdeterminowana pozyskaniem zewnętrznych źródeł finansowania.
Dobiegają końca prace nad Strategią Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2030. Przyjęcie tego dokumentu przez Sejmik Województwa Podlaskiego pozwoli na przygotowanie spójnych z tą strategią planów transportowych oraz planów działań, w tym list rankingowych dla projektów drogowych przewidzianych do realizacji w latach 2021-2027. Powyższe działania będą okazją do rozpatrzenia możliwości realizacyjnych wnioskowanego przedsięwzięcia.
Jednocześnie pragnę poinformować, że rozpatrywany projekt drogowy był w przeszłości ujęty na liście rankingowej zadań inwestycyjnych na sieci dróg wojewódzkich Podlasia w Regionalnym Planie Transportowym Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 w rozbiciu na 2 etapy, tj. pod poz. 11 i 14. Niestety, dostępne w obecnej perspektywie finansowej (2014 - 2020) środki pomocowe z budżetu UE przeznaczone na poprawę dostępności transportowej zostały wyczerpane. Oznacza to, że najwcześniej inwestycja ta może być wykonana w kolejnej unijnej perspektywie na lata 2021-2027, o ile wpisze się w nowe cele tematyczne i kierunki działań rozwojowych we wskazanym okresie.
Należy pamiętać, iż obecne kryteria wyboru projektów mogą ulec istotnej modyfikacji, a nawet całkowitym zmianom (co będzie przedmiotem negocjacji z KE).
Warto wiedzieć, że przy aktualnych cenach rynkowych robót budowlanych, szacunkowy koszt rozpatrywanej inwestycji to kwota na poziomie 300 mln zł (27,6 km), a do tego należy doliczyć również odszkodowania za nieruchomości zajęte pod drogę.
Mając to na uwadze należy pamiętać, że realizacja zadania bez dofinansowania z budżetuUnii Europejskiej nie jest możliwa.
Jednocześnie pragnę zapewnić, że do tego czasu na DW 652 będą prowadzone bieżące roboty naprawcze i utrzymaniowe, zapewniające przejezdność wymienionego ciągu drogowego i jego zabezpieczenia przed dalszą degradacją. Skala i zakres tych prac będzie jednak uwarunkowana przyjętymi priorytetami na całej sieci dróg regionalnych i poziomem finansowania tych zadań.”
WYG