Siedem lat temu miała rozpocząć się przebudowa drogi Suwałki – Filipów. Od tego czasu koszt inwestycji wzrósł czterokrotnie – do ok. 400 mln zł. Samorząd województwa poszukuje źródeł finansowania tej inwestycji.
Władze i mieszkańców Filipowa i okolic zaniepokoiły informacje o ciągłym odkładaniu modernizacji drogi wojewódzkiej Suwałki- Filipów - granica województwa. Przewodniczący Rady Gminy Filipów na ostatnią sesje zaprosił posła Koalicji Obywatelskiej Jacka Niedźwiedzkiego.
Wójt Filipowa Tomasz Rogowski prosił posła o pomoc w wprowadzeniu modernizacji tej drogi do planu inwestycyjnego województwa.
- Pan poseł - mówił wójt - był na spotkaniu, ja też, z marszałkiem województwa Łukaszem Prokorymem z samorządowcami powiatu suwalskiego.. Ta droga jest bardzo ważna dla mieszkańców gminy. Pan poseł chce nam pomóc. Według mojej wiedzy, ma być aktualizowana decyzja środowiskowa, co może zająć z pół roku. Radna sejmiku wojewódzkiego Anna Naszkiewicz poinformowała mnie, że ta droga będzie procedowana w projekcie budżetu 2025 roku, z rozpoczęciem realizacji w 2026 roku.
Deklaracja posła
- Sprawa tej drogi nie jest zawieszona w powietrzu - rozpoczął od deklaracji poseł Jacek Niedźwiedzki.- To ostatnia droga wojewódzka na Suwalszczyźnie wymagająca pilnej modernizacji. Wójt Szypliszk ma już drogę dwupasmową, mamy drogę do Augustowa, a tu same dziury. Dziś osobiście mogłem się o tym przekonać się.
Poseł zapewniał, że są, co prawda, „sprawy środowiskowe”, ale jest i pełna akceptacja dla tej inwestycji wojewody oraz marszałka województwa.
- Obiecuję, że ta droga będzie zrobiona do końca mojej kadencji - deklarował poseł Jacek Niedźwiedzki, dojąc, że jeżeli coś pójdzie nie tak, to przyjadę i przeproszę.
- Nie chcemy przeprosin, chcemy drogi - zareagowała głośno sala.
Cezary Cieślukowski, przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego, też odniósł się pod koniec ub. tygodnia z wydaniu Obiektywu TVP Białystok do kłopotów z tą inwestycją. Mówił m.in. o ciągnących się zmianach w projekcie.
- Gdy już będzie gotowy projekt, trzeba będzie szukać pieniędzy, a będą to duże kwoty. Podstawowe pytanie, skąd je pozyskać? - zaznaczał.
Przypomnijmy, że projekt budżet województwa podlaskiego na 2024 rok, nie licząc drogi w Płaskiej, przewiduje tylko dwa wydatki inwestycyjne w naszym regionie:
- Opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę drogi i budowę ścieżki rowerowej w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 662 na odcinku Augustów – Suwałki - 3 660 000 zł
- Aktualizacja dokumentacji projektowej na zadaniu "Granica województwa - Suwałki - przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 652 (droga na Filipów) - 3 525 000 zł.
Długa historia starań o modernizację droga Suwałki - Filipów - granica województwa
Przebudowa drogi miała rozpocząć się już w 2017 roku. Odnowienie 28-kilometrowej trasy od Mieruniszek do Suwałk szacowane było na 105 mln zł. Potrzebne pieniądze ówczesny dyrektor podlaskiego zarządu dróg deklarował pozyskać ze środków europejskich, z unijnego Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Polska – Rosja.
Przypomnijmy, że z tych funduszy (program już nie funkcjonuje po rozpoczęciu wojny na Ukrainie) zmodernizowano przed laty drogę Gołdap - Kowale Oleckie.
W grudniu 2017 inwestycja została ujęta w budżecie województwa na 2018 r. Jej koszty przewidywano na 96 mln zł, a do wydania w tymże roku przewidziano 1,001 mln zł, a resztę w następnych latach.
- Pieniędzy będzie więcej, w sierpniu zamierzamy ogłosić przetarg na wykonawcę tej inwestycji - obiecywali wówczas członkowie ówczesnego zarządu województwa.
Po przeprowadzonych jesienią 2018 wyborach samorządowych zmieniła się koalicja rządząca województwem. Skończyły się pieniądze z unijnej perspektywy 2014-2020, ważność straciła część wydanych opinii, uzgodnień i decyzji.
W 2019 roku petycję do samorządu województwa podpisało 1085 mieszkańców gminy Filipów. Dwa lata temu, kiedy wójt Filipowa dopytywał o losy przebudowy, koszty inwestycji szacowano już na 300 mln zł, w tym 15,8 mln zł na wykup gruntów.
„Priorytetowe” zadanie dla mieszkańców gmin Filipów i Suwałki bez pieniędzy
W 2023 roku zniecierpliwieni wójtowie i mieszkańcy gmin Filipów oraz Suwałki skierowali do marszałka województwa kolejną petycję.
W odpowiedzi, zostali jedynie utwierdzeni w przekonaniu, że przebudowa drogi wojewódzkiej nr 652 od granicy województwa do Suwałk „należy do priorytetowych zadań inwestycyjnych Podlasia”, a „wyrazem takiego podejścia do przedsięwzięcia jest wskazanie do realizacji w Regionalnym Planie Transportowym Województwa Podlaskiego na lata 2021 - 2027”.
- Warunkiem przystąpienia do prac jest pozyskanie dodatkowych źródeł dofinansowania, czyli pieniędzy z zewnątrz. Obecnie koszt szacowany już jest na minimum 400 mln zł. Opracowana w latach 2016-2018 dokumentacja się zdezaktualizowała, nie nadaje się na to, żeby uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Zakłada się, że niezbędne decyzje zostaną uzyskane pod koniec 2024 roku. W podobnym okresie liczymy na pozyskanie dodatkowego dofinansowania na ten cel, o co Zarząd Województwa Podlaskiego w Białymstoku stale zabiega - głosiła ówczesna odpowiedź.
Jednym z orędowników przebudowy drogi wojewódzkiej 652 jest wójt gminy Filipów Tomasz Rogowski:– Dla mieszkańców gmin: Filipów, Bakałarzewo, Przerośl, Suwałki to droga strategiczna, bo łączy ich z Suwałkami. Nasze dzieci dojeżdżają nią do szkół, dorośli do pracy, a są też turyści. Dziennie jeździ tędy ok. dwóch tysięcy osób – mówił wójt w kwietniu 2023 roku.
Co zakłada projekt przebudowy drogi
Dokumentacja projektowa dotyczy odcinka o długości 27,7 km. W tym jest ok. 6 km obwodnicy Filipowa, a także 300-metrowa estakada nad Doliną Rospudy. Powstanie też ścieżka dla pieszych i rowerzystów.
Zakres prac projektowanych obejmuje:
• rozbudowa drogi wojewódzkiej po istniejącym przebiegu - ok. 21,8 km,
• budowa obwodnicy m. Filipów - ok. 5,9 km (od km ok. 10+800 do km ok. 16+720), w tym estakada nad doliną i rzeką Rospudą ok. 290 m,
• budowa skrzyżowań typu rondo,
• przebudowa/budowa zatok autobusowych,
• budowa/przebudowa przepustów,
• budowa/przebudowa drogowych obiektów inżynierskich,
• przebudowa/budowa dróg dla pieszych,
• budowa drogi dla pieszych i rowerów,
• wykonanie elementów uspokojenia ruchu drogowego,
• przebudowa/budowa zjazdów,
• przebudowa/budowa rowów melioracyjnych, kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, urządzeń podczyszczających, drenaży,
• przebudowa/budowa oświetlenia drogowego na terenach zabudowy,
• przebudowa kolidującego uzbrojenia podziemnego i naziemnego,
• wycinka zieleni kolidującej z projektowana inwestycją.
WYG
Źródła i fot: UG Filipów; UMWP; Biuro poselskie Jacka Niedźwiedzkiego, Suwalki24.pl