Do końca kwietnia br. białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma zakończyć prace nad programem inwestycyjnym i ogłosić przetarg na prace przygotowawcze budowy drogi Białystok – Augustów - Suwałki (Raczki).
Ma być to to droga dwujezdniowa, dwupasmowa, z pasem rozdzielającym, bezkolizyjna, ze wszystkimi zabezpieczeniami, w tym przed dzikimi zwierzętami
- I w koÅ„cu kwietnia, na etapie zatwierdzania tego programu inwestycyjnego rozstrzygnie siÄ™ czy bÄ™dzie to droga ekspresowa z dopuszczalnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… 120 km/h czy droga gÅ‚ówna przyspieszona z dopuszczalna prÄ™dkoÅ›ciÄ… 100 km/h – powiedziaÅ‚ dzisiaj w rozmowie z Radiem BiaÅ‚ystok Wojciech Borzuchowski, dyrektor biaÅ‚ostockiego oddziaÅ‚u GDDKiA. – Chcemy szybko z tym ruszyć i już siÄ™ nie zatrzymywać, iść w kierunku realizacji – dodaÅ‚.
Nazwy „droga ekspresowa” zarówno obecnie rzÄ…dzÄ…cy, jak i drogowcy wystrzegajÄ… siÄ™ jak ognia. Poprzedni rzÄ…d wpisaÅ‚ do programu budowy dróg do 2030 roku (z perspektywÄ… do 2033) jako ekspresowe BiaÅ‚ystok – EÅ‚k i BiaÅ‚ystok – Augustów – SuwaÅ‚ki i sprawa obu utknęła na etapie ocen Å›rodowiskowych i uzgodnieÅ„ z KomisjÄ… EuropejskÄ….
Takie byly plany
- My chcemy przyspieszyć i zacząć budowÄ™ – mówi Wojciech Borzuchowski.
Można zresztÄ… powiedzieć, że w pewnym sensie budowa trwa, bo przecież za okoÅ‚o póÅ‚ roku oddane zostanÄ… do użytku obwodnice Suchowoli i Sztabina.
- Obie te obwodnice zostały przyjęte z takimi rozwiązaniami, żeby docelowo spełniały wymagania drogi dwujezdniowej - podkreśla Wojciech Borzuchowski.
NajważniejszÄ… jednak rzeczÄ…, o której dyrektor biaÅ‚ostockiego oddziaÅ‚u GDDKiA powiedziaÅ‚ kilkukrotnie jest ta, że droga BiaÅ‚ystok – Augustów - SuwaÅ‚ki bÄ™dzie kontynuacjÄ… Via Carpatii.
- Czyli ten ciÄ…g powinien mieć spójny wyglÄ…d, być ujednolicony pod wzglÄ™dem parametrów i rozwiÄ…zaÅ„ technicznych – podkreÅ›liÅ‚ Wojciech Borzuchowski.
NajgÅ‚oÅ›niej i najczęściej o to, by droga BiaÅ‚ystok – Augustów – SuwaÅ‚ki na powrót staÅ‚a siÄ™ częściÄ… miÄ™dzynarodowej trasy Via Carpatia dopominaÅ‚ siÄ™ suwalski poseÅ‚ PiS JarosÅ‚aw ZieliÅ„ski. DziwiÅ‚ siÄ™, że jego partyjni koledzy doprowadzili jÄ… do przejÅ›cia granicznego w Kuźnicy z BiaÅ‚orusiÄ…, a od BiaÅ‚egostoku chcieli poprowadzić „Å‚Ä…cznik” z Via BaltikÄ… S61 do EÅ‚ku i w 2016 roku wpisali to do krajowego programu budowy dróg i autostrad. Zwolennicy tego rozwiÄ…zania przekonywali, że tym sposobem skierujÄ… tranzyt z tej części poÅ‚udnia Europy do polskich portów. Dzisiaj, także ze wzglÄ™du konieczność uzgodnieÅ„ drog ekspresowych z KomisjÄ… EuropejskÄ…, móÅ‚wi siÄ™, że droga BiaÅ‚ystok - EÅ‚k z obwodnicami Moniek i Grajewa bÄ™dzie miala "przynajmniej" parametry 2 + 1.
JarosÅ‚aw ZieliÅ„ski przypominaÅ‚, że wedÅ‚ug koncepcji prezydenta Lecha KaczyÅ„skiego, miÄ™dzynarodowa trasa Via Carpatia miaÅ‚a poÅ‚Ä…czyć greckie Saloniki z KÅ‚ajpedÄ… na Litwie i na polskim odcinku prowadzić od przejÅ›cia granicznego ze SÅ‚owacjÄ… w Barwinku Å›ladem drogi krajowej nr 19 przez Rzeszów, Lublin i BiaÅ‚ystok, a dalej po Å›ladzie drogi krajowej nr 8 przez BiaÅ‚ystok i SuwaÅ‚ki do przejÅ›cia granicznego z LitwÄ… w Budzisku.
Dzisiejsza sytuacja geopolityczna nakazuje wrócić do nakreÅ›lonego prawie 20 lat temu przebiegu.
- Z paÅ„stw poÅ‚udnia Europy nie można dzisiaj pojechać na póÅ‚noc ani przez UkrainÄ™, ani BiaÅ‚oruÅ› – zauważa Wojciech Borzuchowski. – Z każdym oddawanym odcinkiem drogi ekspresowej S19 natężenie ruchu na drodze BiaÅ‚ystok – Augustów – SuwaÅ‚ki i dalej w kierunku paÅ„stw baÅ‚tyckich bÄ™dzie rosnąć.
W tym roku na terenie naszego województwa biaÅ‚ostocki oddziaÅ‚ GDDKiA udostÄ™pni do ruchu obwodnice Bielska Podlaskiego oraz odcinki Haćki – Bielsk Podlaski i Bielsk Podlaski– Boćki.
Na razie, czekamy do koÅ„ca kwietnia na zatwierdzenie programu inwestycyjnego budowy drogi BiaÅ‚ystok – Augustów – SuwaÅ‚ki. WedÅ‚ug Wojciecha Borzuchowskiego, doprowadzenie dwóch jezdni do Raczek może potrwać nawet do 2034 roku.
Wojciech Drażba
Fot. ilustracyjne Suwalki24.pl