Wiadomo już jak przebiegać będzie końcowy odcinek Via Baltiki. Droga nie będzie budowana na istniejącej krajowej ósemce, a równolegle do niej. Prace nad przygotowaniem 25-kilometrowej trasy łączącej Suwałki i Budzisko wciąż trwają, ale wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku uda się ogłosić przetarg na jej budowę.
Najbardziej wysunięty na północ odcinek północnej Via Baltiki zaczynać się będzie węzłem rozjazdowym między Suwałkami, a Szwajcarią. Krajową ósemkę omijał będzie od wschodu, a w wielu miejscach obie trasy dzielić będzie kilkaset metrów odległości. Na odcinku do Budziska zaplanowano cztery miejsca obsługi pasażerów i obwodnicę Szypliszk.
- To wczesny etap, ale gdy już będziemy mieli koncepcję programową, to szybko będzie można ogłosić przetarg w systemie „Projektuj i buduj” - tłumaczy Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Koncepcję przygotowuje biuro projektowe Trakt z Katowic. W trakcie prac zaplanowano cykl spotkań dotyczących budowy tej drogi. Odbędą się one pod koniec marca w Suwałkach i Szypliszkach. W ich trakcie mieszkańcy będą mogli zapoznać się z przebiegiem ekspresówki, rozwiązaniami technicznymi oraz zgłaszać swoje uwagi.
Przetarg na budowę nadgranicznej Via Baltiki najpóźniej powinien zostać ogłoszony na początku 2017 roku. Według planów GDDKiA wiosną 2018 roku powinien być już gotowy projekt i będzie można wystąpić o zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Ta powinna zostać wydana w drugiej połowie 2018 roku. Wtedy też ruszą prace i rozpocznie się procedura wywłaszczeniowa.
- Umowę na "Projektuj i buduj" planujemy podpisać w przyszłym roku. Tym samym lata realizacji tej drogi to okres od 2017 do 2020 roku - zapowiada Malinowski.
(mkapu)