Samorząd rejonu łoździejskiego w lutym podpisał umowę z wykonawcą prac remontowych lokalnej drogi z Kauknoris do granicy z Polską.
W czwartek, 13. marca Via Lietuva (odpowiednik polskiej GDDKIA) poinformowała o podpisaniu umowy o finansowaniu z unijnego programu Interreg, która umożliwi renowację nie tylko lokalnego, ale i krajowego już odcinka o długości 11,33 km między naszymi krajami na odcinku Kopciowo- granica z gminą Sejny.
Planowany jest remont 10-kilometrowego odcinka drogi regionalnej o znaczeniu państwowym Leipalingis–Kapčiamiestis–Kauknoris z Kapčiamiestis do Kauknoris oraz 1,33-kilometrowej drogi lokalnej z Kauknoris do granicy z Polską.
Zmodernizowanie transgranicznej infrastruktury drogowej poprawi komunikację między przygranicznymi rejonami Łoździeje i Sejny.
W czerwcu 2025 ruszają roboty
Postępowania przetargowe ruszyły w połowie lutego, a podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na koniec maja 2025 roku. Po podpisaniu umowy prace budowlane będą mogły rozpocząć się w czerwcu, gdy tylko wejdzie ona w życie.
Termin realizacji prac budowlanych wynosi 14 miesięcy od momentu wejścia w życie umowy okres zimowy nie jest wliczany do terminu, więc prace powinny zostać wykonane pod koniec 2026 roku.
Zakres prac
Modernizacja odcinka drogi wojewódzkiej o znaczeniu państwowym Leipalingis–Kapčiamiestis–Kauknoris od 18,1 do 28,1 km w rejonie Łoździeje, od miejscowości Kapčiamiestis do miejscowości Kauknoris (rejon Alytus). Zaplanowano remont odcinka drogi o długości 10 km, a także mostów nad miejscowością Nieda (18,325 km) i nad miejscowością Kalvis (22,722 km).
Szerokość projektowanej jezdni drogi wojewódzkiej wynosi 6,0 m (2 pasy ruchu w różnych kierunkach, szerokość pasa ruchu 3,0 m). Projekt obejmuje montaż następujących środków bezpieczeństwa ruchu drogowego: słupów sygnalizacyjnych, barier, progów zwalniających, a także małego ronda zaprojektowanego w dzielnicy Kapčiamiestis.
Ponadto zaplanowano remont sześciu istniejących skrzyżowań i sześciu dróg zjazdowych, które po naprawie staną się skrzyżowaniami. W obrębie osiedli planuje się wykonanie nawierzchni asfaltowych o niskim poziomie hałasu.
W ramach realizacji projektu po stronie polskiej przebudowane zostaną drogi:
• droga powiatowa nr 1177B Berżniki – Berżałowce – Giby (na odcinku Kukle – Berżniki) – odcinek 4,87 km (Powiat Sejneński)
• droga gminna Berżniki – granica państwa – odcinek 6,059 km (Gmina Sejny)
Całkowita wartość polsko – litewskiego projektu wynosi 12.927.343,38 euro, z czego partnerzy otrzymają dofinansowanie nie mniejsze niż 80% (10.341.874,69 euro), tj.:
- Powiat Sejneński – całkowity koszt projektu 2.797.729,64 euro, dofinansowanie – 2.238.183,71 euro,
- Gmina Sejny – całkowity koszt projektu 2.689.920,83 euro, dofinansowanie – 2.151.936,66 euro,
- Via Lietuva – całkowity koszt projektu 6.701.851,04 euro, dofinansowanie – 5.361.480,83 euro,
- Samorząd Rejonu Łoździeje – całkowity koszt projektu 737.841,87 euro, dofinansowanie – 590.273,49 euro.
Projekt realizowany będzie w latach 2025-2027.
Zwiększy się konkurencyjność regionów przygranicznych
Strona litewska informuje, że projekt ten będzie promował dobrobyt społeczny i rozwój obszaru przygranicznego. Wpływ inwestycji w infrastrukturę transportową zwiększy konkurencyjność obszaru przygranicznego i zapewni mieszkańcom regionu przygranicznego dobrobyt pod względem zdrowia, bezpieczeństwa, komfortu i wzrostu kapitału społecznego.
Infrastruktura transportowa odgrywa bardzo ważną rolę w łączeniu regionów przygranicznych i ma znaczący wpływ na rozwój regionów, miast czy miejscowości.
Dostęp fizyczny to trzecia najczęściej wymieniana bariera (po barierach prawno-administracyjnych i językowych) związana z regionami przygranicznymi. Dlatego dobrze funkcjonująca i właściwie połączona infrastruktura sieciowa ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia izolacji regionu przygranicznego i zwiększenia jego konkurencyjności poprzez promowanie handlu i rozwoju.
Via Baltica - coraz bliżej zakończenia budowy ostatniego odcinka do granicy z Polską
To nie jedyny projekt realizowany przez Via Lietuva w pobliżu granicy. W zeszłym roku spółka Via Lietuva rozpoczęła również prace nad ostatnią pozostałą częścią projektu Via Baltica, prowadzącą z Mariampola do granicy litewsko-polskiej. Zakończenie przebudowy 12-kilometrowego odcinka planowane jest w tym roku.
Obecnie prace na tym odcinku przebiegają jeszcze szybciej, niż planowano: wykonano już ponad połowę wszystkich zaplanowanych w ramach modernizacji prac, a 60% budowy zostało ukończone. Obecnie prace związane z modernizacją dróg w pobliżu granicy litewsko-polskiej prowadzi około 400 pracowników i 150 pojazdów.
- Jesienią 2024 roku otworzyliśmy najdłuższy, 16-kilometrowy odcinek z Mariampola do wsi Skardupiai i rozpoczęliśmy prace nad ostatnim odcinkiem tego projektu w pobliżu granicy z Polską. Nie zwalniamy tempa i przygotowujemy się do intensywnych prac, aby cała droga Via Baltica na Litwie stała się jak najszybciej nie tylko nowoczesna, ale i bezpieczna - mówi Martynas Gedaminskas, pełniący obowiązki dyrektora Via Lietuva.
Zielone mosty
W ramach całego projektu, po modernizacji 40-kilometrowego odcinka Via Baltica od Mariampola do granicy z Polską, na tej drodze powstaną dwa zielone mosty dla zwierząt (pierwsze tego typu na Litwie), 10 przejść tunelowych, 10 wiaduktów, siedem mostów, 25 skrzyżowań, 18,9 km ścian akustycznych, dwa parkingi i miejsca odpoczynku (najnowocześniejsze jak dotąd na Litwie) oraz aż 90,5 km dróg łącznikowych.
W latach 2022–2024 spółka Via Lietuva dokończyła przebudowę prawie 30-kilometrowej drogi Via Baltica od Mariampola do granicy z Polską. Na tym odcinku drogę przebudowano na nowoczesną czteropasmową autostradę z imponującą infrastrukturą drogową: 8 wiaduktów, 7 mostów, 6 tuneli, 15 rond, pierwszy zielony most dla migracji zwierząt na Litwie oraz największy jak dotąd teren rekreacyjny i parking.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwo Komunikacji TL; Via Lietuva; samorząd rejonu łoździejskiego