08.02.2020

Druga obwodnica Augustowa. Rada Miasta przeciwko wariantom opracowanym przez GDDKiA

Augustowscy radni przyjęli stanowisko, w którym odrzucili każdy z proponowanych przez drogowców wariantów nowej obwodnicy Augustowa. Optują zaś za propozycją burmistrza.

Koncepcja burmistrza zakłada budowę około 16-kilometrowego odcinka ze wsi Zielone (rejon Kolnicy) do wsi Dalny Las.

- Obwodnica będzie nieco dłuższa, ale w całości przebiegnie przez grunty Skarbu Państwa. Ominie Augustów i przejmie ruch od strony Lipska. To też jest istotne w kontekście planów uruchomienia przejścia granicznego w Lipszczanach - tłumaczył wcześniej burmistrz.

Problem w tym, że ten wariant jest dłuższy i droższy od projektów GDDKiA.

Część radnych uważa zatem, że należy protestować przeciwko przebudowie całej od Augustowa do Ogrodnik. GDDKiA planuje zakończyć modernizację drogi w 2022 roku. Ogłoszony został już przetarg.

Przypomnijmy, że przeciwko modernizacji tej drogi w sposób umożliwiający przemieszczanie się nią TIR-ów protestuje m.in. Augustowski Obywatelski Komitet Protestacyjny, który wysłał w tej sprawie list do Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury. Wskazuje w nim. m.in., że trasa przecina Kanał Augustowski i jego śluzę w Przewięzi, który jest znanym zabytkiem z początku XIX wieku i został uznany za Pomnik Historii przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Lecha Kaczyńskiego, a obecnie prowadzone jest postępowanie do przygotowania wpisania Kanału Augustowskiego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Komitet proponuje rozważenie wykorzystania fragmentów drogi wojewódzkiej nr 653 z Suwałk do Sejn. Drogowcy już odpowiedzieli, że parametry drogi Suwałki-Sejny nie są dostosowane do ruchu tranzytowego

Zaniepokojone planami są też władze powiatu sejneńskiego. Zarząd Powiatu chciałby spotkać się w tej sprawie z przedstawicielami GDDKiA.

Poważne wątpliwości co do projektu na też m.in. zarząd powiatu augustowskiego. Podkreśla, że „droga nie może stanowić zagrożenia dla dziedzictwa kulturowego Ziemi Augustowskiej, jakimi są Diecezjalne Sanktuarium Maryjne w Studzienicznej i Kanał Augustowski ustanowiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pomnikiem Historii”.

Przypomnijmy, że wiele lat temu wprowadzono zakaz ruchu TIR-ów drogą Ogrodniki- Augustów m.in. ze względy środowiskowe. Gdy pojawiały się jakieś wstępne pomysły na powrót samochodów ciężarowych na tej drodze, to protestowały nie tylko organizacje ekologiczne, ale i samorządy. Np. Rada Powiatu Augustowskiego w przyjętym 26 kwietnia 2006 roku stanowisku w tej sprawie, pisała m.in. tak: „(…) Ważnym argumentem za utrzymaniem zakazu jest przebieg drogi przez obszar chronionego krajobrazu Puszczy Augustowskiej. Skierowanie samochodów ciężarowych TIR przez środek jednego z najcenniejszych kompleksów leśnych Polski spowoduje nieodwracalne zniszczenie środowiska”.

 

WYG


 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
11.17.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie