Wkrótce Suwałki będą lepiej skomunikowane ze stolicą państwa niż siedzibą władz województwa. GDDKiA rozpoczyna ogłaszanie przetargów na budowę kolejnych elementów ekspresówki prowadzącej do Warszawy. Za to modernizacja krajowej ósemki utkwiła w martwym punkcie.
PrzecinajÄ…ca póÅ‚nocnÄ…-wschodniÄ… PolskÄ™ droga ekspresowa S61 podzielona jest na kilka elementów. Na razie gotowe sÄ… tylko odcinki miÄ™dzy SuwaÅ‚kami a Raczkami oraz obwodnica Stawisk. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowaÅ‚a już peÅ‚en harmonogram budowy tej drogi. Nawet przy zaÅ‚ożeniu opóźnienie to trasa na WarszawÄ™ zbudowana zostać ma do 2022 roku.
- Na całej długości będzie to ekspresowa droga dwujezdniowa o nawierzchni cementowej - opowiada Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA.
Drogowcy z BiaÅ‚egostoku nadzorować bÄ™dÄ… trzy duże etapy inwestycji S61. Pierwszy zaczyna siÄ™ na obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej i biegnie do Szczuczyna. Tu w pierwszym kwartale 2016 roku majÄ… zostać ogÅ‚oszone przetargi w systemie „Projektuj i buduj”, a w 2018 roku rozpocznie siÄ™ budowa.
Kolejny odcinek od Szczuczyna do Raczek budował będzie oddział olsztyński. Jest on obecnie na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowych.
ObwodnicÄ… SuwaÅ‚k i nadgraniczna drogÄ… zajmie siÄ™ znów BiaÅ‚ystok. O ile objazd miasta miaÅ‚by być budowany już od 2017 roku, to prace na drodze biegnÄ…cej na LitwÄ™ rozpocznÄ… siÄ™ dużo później.
- To odcinek nadgraniczny i wszystkie plany musimy konsultować ze stronÄ… litewskÄ…, a to zajmuje dużo czasu – wyjaÅ›nia dyrektor Doroszkiewicz.
Drogowcy poszerzÄ… też jednopasmowÄ… cześć krajowej ósemki Å‚Ä…czÄ…cej Ostrowie MazowieckÄ… i Wyszków. Prace rozpocznÄ… siÄ™ tam w marcu 2016, a zakoÅ„czÄ… latem 2018 roku. Na razie rozstrzygane sÄ… kolejne przetargi.
Generalna Dyrekcja nie ma dobry wiadomoÅ›ci dla kierowców podróżujÄ…cych w stronÄ™ BiaÅ‚egostoku. Pierwotnie przewidywano, że droga zostanie poszerzona i pojawi siÄ™ tam dodatkowy pas ruchu. Plany te jednak porzucono.
- Na odcinku od Korycina do Augustowa mamy złożone wnioski o decyzje środowiskowe. Na tym jednak kończymy, bo nie mamy zapewnionego finansowania - tłumaczy szef białostockiej GDDKiA.
(mkapu)