Już w tym roku mieliśmy korzystać ze zmodernizowanego dworca. Remont zabytkowego, wzniesionego w 1870 r. budynku nawet się jednak nie zaczął i może byłoby lepiej, żeby w ogóle nie ruszył?
Po wybuchu wojny na Ukrainie docierały do nas komentarze sugerujące, żeby wobec bestialskiej postawy Rosjan rozebrać tę carska pamiątkę w postaci dworca kolejowego w Suwałkach. Akurat wtedy martwy dotąd budynek bardzo się przydał, suwalscy wolontariusze udzielali tu pierwszego wsparcia uchodźcom z Ukrainy.
KiedyÅ›, prócz poczekalni, funkcjonowaÅ‚y tu kasy biletowe oraz bar. Z czasem malaÅ‚a liczba poÅ‚Ä…czeÅ„, a czas zatrzymaÅ‚ siÄ™ najpierw w 2010 r., kiedy swojÄ… kasÄ™ zamknęły PKP Intercity, potem w 2014 r., kiedy to samo uczyniÅ‚y Przewozy Regionalne Polregio.
SympatycznÄ… niespodziankÄ… dla podróżnych byÅ‚a informacja, że SuwaÅ‚ki znalazÅ‚y siÄ™ w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dworzec w SuwaÅ‚kach miaÅ‚ być odrestaurowywany w latach 2021-2022. Niestety, najpierw trzeba byÅ‚o zerwać umowÄ™ z pierwszym projektantem, a kolejnego udaÅ‚o siÄ™ wyÅ‚onić dopiero w grudniu 2022. Ten uzgadnia jeszcze ostatnie szczegóÅ‚y dokumentacji z konserwatorem zabytków.
- Inwestycja zwiÄ…zana z modernizacjÄ… budynku dworca kolejowego SuwaÅ‚ki i jego najbliższego otoczenia jest na etapie projektowania. Do koÅ„ca bieżącego roku planujemy ogÅ‚oszeniu przetargu na roboty budowlane – poinformowaÅ‚ nas niedawno MichaÅ‚ Stilger, rzecznik Polskich Kolei PaÅ„stwowych S.A.
Remont dworca obejmie ocieplenie budynku od wewnątrz, naprawę i wyczyszczenie elewacji, wymianę więźby dachowej oraz zmianę układu funkcjonalnego.
Zgodnie z koncepcją wstępną na parterze przewidziano hol, poczekalnię, kasy, toalety, pomieszczenia służbowe dla Intercity, WARS-u, SOK-u oraz pomieszczenia komercyjne.
Dokumentacja dotyczy też otoczenia, z wiata nad peronem i tunelem pod torami. Zaprojektowane zostanÄ… nowe ciÄ…gi piesze z maÅ‚Ä… architekturÄ…, powstanÄ…: wiata rowerowa, ogrody deszczowe, miejsca postojowe. Wyburzony zostanie budynek toalet. Przebudowane zostanÄ… schody wejÅ›ciowe, a obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepeÅ‚nosprawnych – informowaliÅ›my niespeÅ‚na rok temu.
Po co wyrzucać pieniądze?
Kilka tygodni temu, podczas kampanii wyborczej do parlamentu, radny wojewódzki PaweÅ‚ Wnukowski zaproponowaÅ‚ budowÄ™ w SuwaÅ‚kach nowoczesnego centrum przesiadkowego PKP i PKS, a przeznaczenie obecnego budynku dworca na oddziaÅ‚ jakiegoÅ› muzeum.
Plany PKP S.A. od dawna kÅ‚ócÄ… siÄ™ z pomysÅ‚ami lokalnych samorzÄ…dowców i polityków. Już prawie dwie dekady temu prezydent Józef Gajewski rozpoczÄ…Å‚ z kolejarzami rozmowy o przeniesieniu stacji towarowej PKP na PapierniÄ™ i pasażerskiej w okolice dawnych ZakÅ‚adów PÅ‚yt Wiórowych przy SejneÅ„skiej, a na ponad 50-hektarowym terenie w centrum widziaÅ‚ nowe osiedle mieszkaniowe.
Podczas kampanii samorzÄ…dowej 2018 r. zarówno prezydent SuwaÅ‚k CzesÅ‚aw Renkiewicz, jak i poseÅ‚ Prawa i SprawiedliwoÅ›ci JarosÅ‚aw ZieliÅ„ski roztaczali wizje budowy przy skrzyżowaniu z Utraty z KolejowÄ… i Dwernickiego zintegrowanego dworca kolejowego autobusowego, uzupeÅ‚nionego o galeriÄ™ handlowo-usÅ‚ugowo-biurowÄ…. Obok miaÅ‚yby stanąć wieżowce na okoÅ‚o 500 mieszkaÅ„. Inwestycja obliczana jest na 10 lat.
Pierwszym warunkiem jej realizacji jest jak najszybsze wyprowadzenie stacji towarowej na PapierniÄ™ (takie też rozwiÄ…zanie przyjÄ™li projektanci odcinka trasy Rail Baltica Ek – SuwaÅ‚ki – Trakiszki, który ma być budowany w latach 2024-2028).
- Drugim krokiem musiaÅ‚oby być wycofanie siÄ™ PKP S.A z planów remontu istniejÄ…cego, zabytkowego dworca – mówiÅ‚ w październiku 2018 r. CzesÅ‚aw Renkiewicz. - Wówczas szacowana na przynajmniej 6 mln zÅ‚ modernizacja pamietajÄ…cego carskie czasy budynku nie miaÅ‚aby sensu. Ten obiekt moglibyÅ›my przejąć od kolei i przeznaczyć na jakÄ…Å› kulturalnÄ… placówkÄ™, do której blisko mieliby mieszkaÅ„cy osiedla Kamena i tej nowej dzielnicy, wzniesionej na terenie dzisiejszego torowiska, skupów zÅ‚omu i dworca PKS.
Minęło 5 lat i nic się nie zmieniło. Na dworcu PKP w Suwałkach czas się zatrzymał.
Tekst i fot. Wojciech Drażba