Podróżni odjeżdżający w piątek z suwalskiego dworca kolejowego mieli do wyboru podróż pociągiem Intercity lub w transporterach opancerzonych.
Widok sprzÄ™tu wojsk NATO przewożonego po szynach przez centrum SuwaÅ‚k do lub z poligonów w paÅ„stwach nadbaÅ‚tyckich powoli przestaje zaskakiwać. PociÄ…gi osobowe stojÄ…ce ramiÄ™ w ramiÄ™, tor w tor z wojskowymi, to już jedna z atrakcji naszego miasta. Gorzej, gdy na sÄ…siednich torach, aż do Przytorowej, stajÄ… pociÄ…gi towarowe z drewnem, wÄ™glem i zÅ‚omem. Ciężarówki odbierajÄ…ce ten asortyment niszczÄ… nawierzchnie Å›ródmiejskich ulic.
Najpierw prezydent Józef Gajewski, a potem CzesÅ‚aw Renkiewicz latami dogadywali siÄ™ z różnymi spóÅ‚kami PKP, by pociÄ…gi towarowe koÅ„czyÅ‚y swój bieg na Papierni, a osobowe znalazÅ‚y swój nowy dworzec już na szlaku Rail Baltiki, mniej wiÄ™cej na wysokoÅ›ci dawnych zakÅ‚adów pÅ‚yt wiórowych przy SejneÅ„skiej.
PomysÅ‚ na zupeÅ‚ne wyprowadzenie kolei z obszaru miÄ™dzy KolejowÄ…, UtratÄ… i PrzytorowÄ… jest już nieaktualny. Prezydent SuwaÅ‚k ma gotowy projekt nowoczesnego miejskiego obiektu Å‚Ä…czÄ…cego funkcje dworców PKP i PKS. Wkrótce ma go przedstawić wraz z wizualizacjami.
W niedawno przeprowadzonej ankiecie „Mój pomysÅ‚ na SuwaÅ‚ki”, inwestycja pod nazwÄ… „Budowa zintegrowanego dworca kolejowo-autobusowego wraz z częściÄ… handlowo-usÅ‚ugowÄ…” zostaÅ‚a wskazana jako najistotniejsze zadanie do realizacji. OtrzymaÅ‚a 4,20 pkt. w 5-punktowej skali. Na razie, musi nam wystarczyć zintegrowany dworzec cywilno-wojskowy.
WD