Stan większości dróg gminnych jest dobry lub zadowalający. Nawierzchnię asfaltową ma prawie 40 procent, a stan pozostałe mają utwardzoną nawierzchnię gruntową. I tym trzeba się przyjrzeć przed głosowaniem planu rozwoju sieci drogowej na terenie Gminy Suwałki, co ma nastąpić na najbliższej sesji - orzekli członkowie Komisji Gospodarczej Rady Gminy.
Na terenie gminy Suwałki są dwie drogi krajowe, trzy wojewódzkie, 22. powiatowe i 58 gminnych. Władze gminy przygotowały plan rozwoju dróg gminnych na lata 2016-2020.
Obejmuje on przebudową i modernizację 14. odcinków dróg (w kolejności: nazwa drogi – długość odcinak do przebudowy/modernizacji – planowany rok rozpoczęcia inwestycji – koszty)
1. Gawrych Ruda – 2,1 km – 2019 – 2,5 mln. zł
2. Bobrowisko – Wiatrołuża – 2,4 km – 2016 – 1,8 mln. zł
3. Płociczno Nowe Osiedle – nowa droga – 2016 – 2,0 mln zł
4. Zielone Drugie – Poddubówek – 2,3 km – 2019 – 575.000 zł
5. Zielone Kamedulskie – Wychodne – 2020 – 500.000 zł
6. Trzciane – Kropiwne Stare – 2020 – 700.000 zł
7. Leszczewek – Leszczewo – 1 km – 2016 – 250.000 zł
8. Magdalenowo – 0,35 km – 2020 – 105.000 zł
9. Burdeniszki (przez wieś) - 1,8 km – 2018 – 450.000 zł
10. Osinki – 0,45 km – 2017 – 112.500 zł
11. Sobolewo – Leszczewek – 1,25 km – 2019 – 312.500 zł
12. Krzywe – Mała Huta – 0,5 km – 2017 – 150.000 zł
13. Osowa – Bród Nowy – Bród Mały – 1,34 km – 2020 – 325.000 zł
14. Taciewo – Smolanka – 0,65 km – 2019 – 162.500
- Dlaczego nie ma Leszczewa, Cimochowizny, Piertań – pytał jeden z członków komisji. – O tych miejscowościach gmina zapomniała?
- Realizacja tych inwestycji zależeć będzie do środków własnych gminy i pozyskanych z innych źródeł, w tym unijnych i programów krajowych. Korekty planu będzie można dokonać w każdej chwili – odpowiadał Tadeusz Chołko, wójt gminy Suwałki.
- Pojedźmy, zobaczmy jak te drogi wyglądają i wrócimy do dyskusji – sugerowali radni. – Nie ma sensu poprawiać czegoś, co jest w dobrym stanie. To nie od nawierzchni drogi zależy bezpieczeństwo, a od dostosowania przez kierowcę prędkości do jakości nawierzchni i szerokości drogi. Skróćmy męczarnie tym, którzy z domu do asfaltu mają trzy kilometry, zróbmy im chociaż kilometr. Zróbmy raz całą drogę i nie bawmy się w robienie dróg po kawałku.
Komisja zasugerowała wykreślenie z planu przebudowy drogi Krzywe – Mała Huta i głębszą analizę celowości inwestowania w drogę Zielone Kamedulskie – Wychodne.
Jak zapewniał wójt w projekcie budżetu gminy na rok 2016 zabezpieczono pieniądze na realizację drogowych inwestycji ujętych w planie na przyszły rok (poz. 2, 3 i 7).