Czasem zwykła rozmowa telefoniczna może przerodzić się w ogromny problem. Jeśli nie zachowasz rozwagi podczas odbierania połączeń od nieznanych numerów, możesz paść ofiarą oszustwa cybernetycznego.
Jak się przed tym chronić i co zrobić, kiedy rozmówca wydaje się podejrzany? Poznaj kilka wskazówek, które pomogą Ci się chronić.
Ofiarą oszustwa telefonicznego może stać się każdy. Vishing to jedno z najpopularniejszych zagrożeń. Przestępcy w tym przypadku podszywają się pod konkretne osoby i instytucje w celu wyłudzenia danych osobowych od rozmówcy. Jeśli czujesz zagrożenie,
koniecznie sprawdź, kto dzwoni i upewnij się, że jesteś celem ataku cyberprzestępców.
Gdzie można sprawdzić nieznanego rozmówcę telefonicznego?
Najwygodniejszym sposobem na szybką weryfikację jest wprowadzenie nieznanego numeru telefonu do internetowej bazy danych. W ten sposób w kilka sekund wyszukasz opinie od użytkowników w całej Polski.
To najłatwiejsza metoda, aby upewnić się, że nie masz do czynienia z telemarketerem lub cyberprzestępcą. Usługa wyszukiwania numerów jest w pełni darmowa. Jeśli czujesz jakiekolwiek zagrożenie związane z nieznanymi połączeniami – nigdy nie czekaj i od razu sprawdzaj rozmówcę.
Jak chronić się przed wyłudzeniami danych osobowych przez telefon?
W większości przypadków wystarczy tylko zdrowy rozsądek. Zapamiętaj kilka zasad, które pomogą Ci ochronić się przed poważnymi konsekwencjami wyłudzeń telefonicznych.
- Pod żadnym pozorem nie podawaj poufnych danych osobowych przez telefon.
- Jeśli ktokolwiek prosi Cię o login i hasło, np. do bankowości internetowej – natychmiast się rozłącz.
- Nie przekazuj pieniędzy nieznajomym ani nie wykonuj przelewów pod presją.
- Zweryfikuj tożsamość dzwoniącego, oddzwaniając na oficjalny numer, np. banku.
Unikaj też oddzwaniania na nieznane numery, szczególnie te podejrzane. W razie potrzeby możesz skorzystać z aplikacji mobilnych do blokowania takich połączeń. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko, że ktokolwiek spróbuje wyłudzić od Ciebie dane osobowe i inne poufne informacje.
Jakie metody na wyłudzenia telefoniczne wykorzystują przestępcy?
Wyobraźnia cyberprzestępców prawdopodobnie nie zna granic. Najczęściej ofiarami wyłudzeń padają osoby starsze, które nie są świadome powagi zagrożenia.
Oszuści mogą podszywać się pod bank. W takiej sytuacji dzwonią, aby poinformować o próbie rzekomego włamania na konto i do zabezpieczenia środków potrzebują danych logowania do bankowości internetowej.
Schemat jest prosty:
● Dzwoni osoba podająca się za pracownika banku i informuje o podejrzanej transakcji na koncie.
● W celu „zablokowania” rzekomej transakcji prosi o podanie szczegółowych danych lub o wykonanie przelewu na „bezpieczne konto”.
● Gdy ofiara udostępni dane lub pieniądze, oszuści znikają bez śladu.
Pod żadnym pozorem nie daj się nabrać! Jeśli cokolwiek wzbudza Twoje podejrzenia – nie brnij w dalszą rozmowę i rozłącz się. Unikniesz w ten sposób wielu problemów w przyszłości.
(artykuł partnera)