Przez trzy tygodnie testowany będzie nowoczesny Mercedes z silnikiem Euro 6, a w maju sprawdziany przejdzie Solaris z napędem hybrydowym. Suwalskie PGK jeszcze w tym roku zamierza kupić nowy autobus.
- Najprawdopodobniej bÄ™dzie to 18-metrowy przegubowiec – mówi Dariusz Przybysz, prezes PGK. – Na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przybywa nowych zakÅ‚adów, trwa budowa fabryk Forte, musimy zapewnić dojazd pracownikom.
WÅ‚adze komunalne spóÅ‚ki przewidujÄ…, że za póÅ‚tora roku – dwa lata , po oddaniu do użytku obwodnicy SuwaÅ‚k, kiedy z gÅ‚ównych szlaków miasta zniknÄ… ciężarówki i inne auta przejeżdżajÄ…ce tranzytem, komunikacja miejska stanie siÄ™ dużo szybsza i wygodniejsza.
Co roku miasto dokÅ‚ada to tej formy transportu okoÅ‚o 5 mln zÅ‚. WpÅ‚ywy ze sprzedaży biletów, których cena (2,50 zÅ‚) nie zmienia siÄ™ od Å‚adnych paru lat i należy do najniższych w kraju, pokrywajÄ… okoÅ‚o 40 proc. kosztów funkcjonowania ZakÅ‚adu Komunikacji Miejskiej PGK. Musi on przynosić straty, ale mogÄ… być one mniejsze pod warunkiem, że zwiÄ™kszy siÄ™ liczba pasażerów.
- Przygotowujemy siÄ™ na to, chcemy stopniowo odnawiać tabor, być może znowu otrzymamy dofinansowanie z Unii Europejskiej – opowiada prezes Przybysz. – Dlatego sondujemy, co siÄ™ dzieje na rynku, sprawdzamy jakie pojazdy sÄ… najfunkcjonalniejsze i ile kosztujÄ….
W nowÄ… flotÄ™ ZKM zaopatrzyÅ‚ siÄ™, dziÄ™ki unijnym Å›rodkom, w latach 2009-2010, kiedy kupiÅ‚ 27 pojazdów – 12 Iveco Irisbusów i 15 Mercedesów.
- Teraz Mercedes przekazaÅ‚ nam do przetestowania autobus Conecto z silnikiem Euro 6, speÅ‚niajÄ…cym najnowsze unijne wymogi ekologiczne – opowiada Marek Giedrojć, kierownik ZKM. – Zainstalowane jest w nim urzÄ…dzenie „dopalajÄ…ce” czÄ…stki niespalone w silniku. Autobus ma bardziej „miÄ™kkie” zawieszenie, ma szersze drzwi, platformÄ™, jest przyjazny dla osób poruszajÄ…cych siÄ™ na wózkach, posiada wiÄ™cej miejsc zamontowanych na wysokoÅ›ci podÅ‚ogi. Pięć kamer monitorujÄ…cych sprawia, że pasażerowie i kierowca mogÄ… czuć siÄ™ bezpieczniej.
Przez najbliższe trzy tygodnie zalety Mercedesa z silnikiem Diesla, bÄ™dÄ… poznawać podróżujÄ…cy na wszystkich miejskich liniach. W maju spróbujÄ… jazdy cichszym, bo napÄ™dzanym hybrydowo Solarisem.
Autobus, 12-metrowej dÅ‚ugoÅ›ci, z silnikiem Diesla kosztuje 800 tys. zÅ‚, napÄ™dzany hybrydowo – 1,2 mln zÅ‚, a z silnikiem elektrycznym – 2 mln zÅ‚.
- W tym roku mamy postanowić, jaki autobus kupimy – mówi Dariusz Przybysz. – Aspekt ekonomiczny bÄ™dzie decydujÄ…cym.
Wojciech Drażba