Twoje dziecko jest zafascynowane mediami społecznościowymi? Warto dowiedzieć się, czego młodzi szukają w social mediach i na czym polega ich przyciągająca siła.
Smartfon jest zawsze w zasiÄ™gu rÄ™ki. Nastolatki nieustannie sprawdzajÄ… wiadomoÅ›ci w komunikatorze, Å›ledzÄ… lajki i komentarze w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, szukajÄ… w sieci informacji, wrzucajÄ… filmiki do internetu. Telefon pokolenia „always on” jest zawsze wÅ‚Ä…czony – korzystajÄ… z niego nawet przed snem, w nocy i zaraz po przebudzeniu.
Stale online
Å»ycie wiÄ™kszoÅ›ci nastolatków toczy siÄ™ dziÅ› równolegle offline i online. Tu Å‚atwo można budować z innymi relacje, ksztaÅ‚tować swojÄ… tożsamość, wyrażać siebie. Åšwiat kreowany w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych jest zazwyczaj idealny – perfekcyjny wyglÄ…d, doskonaÅ‚a rodzina, życie peÅ‚ne przygód i wielu wspaniaÅ‚ych znajomych.
Obecność, a zwÅ‚aszcza aktywność mÅ‚odych ludzi w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych nie budziÅ‚yby emocji, gdyby nie fakt, że bez tej przestrzeni wielu z nich nie wyobraża sobie życia, a na samÄ… myÅ›l o „odÅ‚Ä…czeniu” przeżywa wszechogarniajÄ…cy lÄ™k. Takie uczucia mogÄ… towarzyszyć znacznej liczbie użytkowników sieci.
Jak pokazujÄ… wyniki badania „Nastolatki 3.0” przeprowadzone przez NASK, mÅ‚odzi ludzie w wieku 13–17 lat spÄ™dzajÄ… w internecie codziennie Å›rednio 4 godziny i 12 minut. WÅ›ród wymienianych przez nich aktywnoÅ›ci bardzo wysoko plasuje siÄ™ korzystanie z serwisów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych (59,4%), w których najczęściej publikujÄ… zdjÄ™cia i filmy z wÅ‚asnym wizerunkiem (58,8%).
Z kolei z ogólnopolskiego badania „MÅ‚odzi Cyfrowi” zrealizowanego w 2019 r. przez FundacjÄ™ Dbam o Mój Z@siÄ™g i Uniwersytet GdaÅ„ski wynika, że nastolatki posiadajÄ… po 3–4 konta w różnych mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, a co piÄ…ty badany przyznaje, że publikuje w sieci nieprawdziwe informacje o sobie. MÅ‚odzi mówiÄ… też, że odczuwajÄ… niepokój i zdenerwowanie, gdy nie mogÄ… na bieżąco sprawdzać, co robiÄ… w sieci ich znajomi i jak spÄ™dzajÄ… czas.
Pięknie i prawie realnie
Relacja, zdjÄ™cia, filmik – tak dziÅ› komunikujÄ… siÄ™ dzieci i mÅ‚odzieży w internecie. Co takiego dajÄ… wiÄ™c mÅ‚odym ludziom media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe, że tak chÄ™tnie wkraczajÄ… w ten cyfrowy Å›wiat?
Przede wszystkim w wirtualnej rzeczywistoÅ›ci majÄ… możliwość kreowania wÅ‚asnego wizerunku, pokazania siÄ™ z lepszej strony, a przy okazji pozyskania wirtualnych przyjacióÅ‚ i zaspokojenia kluczowej dla nastolatków potrzeby uzyskania ich akceptacji. Portale spoÅ‚ecznoÅ›ciowe to też przestrzeÅ„ poszukiwania rozrywki, która jest antidotum na nudÄ™ i poczucie osamotnienia. Co piÄ…ty „mÅ‚ody cyfrowy” ocenia bowiem swoje realne życie jako niezbyt szczęśliwe.
SamonapÄ™dzajÄ…ca siÄ™ machina „przyjemnego, piÄ™knego, kolorowego życia” w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych uruchamia mechanizm porównywania siÄ™ z innymi, wzmacnia nierealistyczne oczekiwania i pogoÅ„ za perfekcjonizmem. Lajk, komentarz, klikniÄ™cie w post to nagroda, która powoduje, że social media przyciÄ…gajÄ…. A co jeÅ›li wykonane z dużą starannoÅ›ciÄ… zdjÄ™cie i zamieszczone w sieci nie otrzyma wystarczajÄ…cej liczby serduszek? Za zakrÄ™tem już czekajÄ…… niepokój, frustracja, a nawet depresja.
ZÅ‚apać oddech od social mediów
WedÅ‚ug najnowszych raportów dotyczÄ…cych aktywnoÅ›ci mÅ‚odych ludzi w sieci - media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe sÄ… bardziej uzależniajÄ…ce niż papierosy i alkohol. W ciÄ…gu ostatnich 25 lat liczba zachorowaÅ„ na depresjÄ™ i stany lÄ™kowe wzrosÅ‚a o 70%, a badacze nie majÄ… wÄ…tpliwoÅ›ci, że jest to zwiÄ…zane także ze wzrostem popularnoÅ›ci social mediów (Royal Society for Public Health, „Social media and young people's mental health and wellbeing”, 2017). Dlatego mówiÄ…c o zdrowiu psychicznym, nie można ignorować wpÅ‚ywu, jaki serwisy spoÅ‚ecznoÅ›ciowe majÄ… na funkcjonowanie dzieci i mÅ‚odzieży.
- Nie zapominajmy o tym, że Å›wiat mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych wymaga nieustannej uwagi – dostarcza ciÄ…gle nowych bodźców, informacje stale siÄ™ zmieniajÄ…, zalewajÄ… nas coraz to nowsze trendy i wzory. Część życia, która pozostawaÅ‚a prywatna, zaczyna być obserwowana i komentowana - przez dziesiÄ…tki, a nawet setki znajomych – mówi Marta Witkowska, ekspertka Akademii NASK. - Wbrew pozorom, nastolatkom również trudno siÄ™ w tym odnaleźć. To my, doroÅ›li, powinniÅ›my nie tylko pomóc im w aktywnym budowaniu równowagi pomiÄ™dzy Å›wiatem online. Rozmawiajmy też z dziećmi o tym, że nie wszystko, co znajdÄ… w sieci jest warte ich uwagi – dodaje.
Zapraszamy na webinar!
O tych i innych aspektach mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych bÄ™dÄ… mówić eksperci podczas naszego kolejnego webinaru „Dzieci i mÅ‚odzież a media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe”. OdpowiedzÄ… m.in. na pytania: jak media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe wpÅ‚ywajÄ… na samopoczucie i zachowanie dziecka? Jak rozmawiać z mÅ‚odymi ludźmi o korzystaniu z social mediów? Jak mÅ‚odzież buduje swój wizerunek w sieci?
Webinar już wkrótce, bo we wtorek 22 wrzeÅ›nia o godz. 20:00. BÄ™dzie można go obejrzeć na Facebooku i YouTubie kanaÅ‚u „Nauka. To lubiÄ™”.
Spotkanie poprowadzi Tomasz Rożek, doÅ›wiadczony dziennikarz, znany popularyzator nauki prowadzÄ…cy programy w telewizji i radiu oraz autorski kanaÅ‚ „Nauka. To lubiÄ™”, ambasador naszej kampanii „e-Polak potrafi!”.
Tomasz Rożek tym razem zaprosiÅ‚ do rozmowy MartÄ™ WitkowskÄ… – psycholog z Akademii NASK, ekspertkÄ™ zajmujÄ…cÄ… siÄ™ funkcjonowaniem nastolatków w sieci. Drugim goÅ›ciem bÄ™dzie dr Maciej DÄ™bski, zaÅ‚ożyciel i prezes Fundacji Dbam o Mój Z@siÄ™g, socjolog problemów spoÅ‚ecznych, wykÅ‚adowca akademicki i edukator spoÅ‚eczny.
Webinar z cyklu Akademii Cyfrowego Rodzica organizowany jest wspólnie przez Ministerstwo Cyfryzacji, AkademiÄ™ NASK, NASK oraz portal „Nauka. To lubiÄ™”.
Warto rozmawiać z nastolatkiem o jego obecnoÅ›ci w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych i uczyć równowagi w korzystaniu z narzÄ™dzi cyfrowych. Social media mogÄ… wspierać rozwój naszych dzieci. Warunkiem jest jednak to, aby nastolatki potrafiÅ‚y zachować równowagÄ™ miÄ™dzy trybem online i offline. Warto im w tym pomóc.
WiÄ™cej o bezpieczeÅ„stwie dzieci w internecie dowiecie siÄ™ z materiaÅ‚ów na stronie: www.gov.pl/niezagubdzieckawsieci
Wydział Komunikacji
Ministerstwo Cyfryzacji
************
MateriaÅ‚ zostaÅ‚ przygotowany w ramach projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyÅ›ci z wykorzystywania technologii cyfrowych”, wspóÅ‚finansowanego z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020. Projekt jest realizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we wspóÅ‚pracy z PaÅ„stwowym Instytutem Badawczym NASK oraz Centrum Nauki Kopernik.