Turystyka, pomoc społeczna, cyberbezpieczeństwo, a także fundusze unijne - to najważniejsze tematy konwentu marszałków, jaki został przeprowadzony w Rynie, w województwie warmińsko - mazurskim.
Ideą wydarzenia jest wspieranie polityki rozwojowej i społecznej w regionach. W jego skład wchodzą marszałkowie wszystkich województw, a posiedzenia odbywają się na terenie województwa, którego marszałek aktualnie przewodniczy konwentowi. II półrocze 2019 roku należało do Warmii i Mazur.
Odcięci od sąsiadów
Sprawy dyplomacji ekonomicznej i możliwości współpracy z samorządami regionalnymi przedstawiał Zenon Kosiniak-Kamysz, ambasador z MSZ.
- Globalizacja wymusza współpracę, dyplomacja to współcześnie nie tylko wielka polityka między państwami – mówił ambasador Kosiniak-Kamysz. - W Polsce zrozumiały to już nie tylko województwa przygraniczne. Samorządy regionalne wzięły odpowiedzialność za swój rozwój także w oparciu o kontakty międzynarodowe. Te kontakty odbywają się dzisiaj na wielu płaszczyznach - gospodarczej, naukowej, kulturalnej, sportowej, wreszcie promocyjnej. MSZ zachęca do takich kontaktów i ich rozwoju. Budujmy wspólnie pozytywny wizerunek polskiej gospodarki i naszego kraju jako stabilnego partnera na globalnym rynku. Wspierajmy lokalną przedsiębiorczość z wykorzystaniem kontaktów międzynarodowych. I na oficjalnych przyjęciach zagranicznych nie wstydźmy się występować w strojach ludowych – mówił Ambasador.
Wśród partnerów zagranicznych Warmii i Mazur jest obwód kaliningradzki. Na zablokowanie kontaktów na tym kierunku wskazał marszałek województwa warmińsko - mazurskiego Gustaw Marek Brzezin.: - Sytuacja geopolityczna ma wymierne znaczenie dla naszego regionu. Nas odcięto od Małego Ruchu Granicznego, co spowodowało, że cały pas przygraniczny zamarł. To duża zmiana w naszej strategii gospodarczej i nie widzimy nadziei na szybką poprawę sytuacji – mówił marszałek Brzezin.
Teleopieka
Kolejny blok tematyczny był poświęcony usługom opiekuńczym i teleopiece.
- Społeczeństwa się starzeją, szacuje się, że do 2050 roku nawet 30 proc. populacji przekroczy wiek poprodukcyjny – mówiła Wiesława Przybysz, dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej. – Demografia wymusza na nas nowe rozwiązania, które pozwolą osobom starszym na przedłużenie samodzielnego funkcjonowania w swoim otoczeniu. Wspólnie z samorządami lokalnymi realizujemy na Warmii i Mazurach program teleopieki, czyli zdalnej pieczy nad osobami starszymi czy samotnymi. Już teraz blisko tysiąc osób jest objętych taką pomocą. Zgłaszają się kolejne samorządy, liczymy zatem, że uda się pomóc kolejnym seniorom. Zachęcamy inne regiony do skorzystania z naszych dobrych praktyk i doświadczeń. Starsi zyskują szybką możliwość kontaktu w sytuacjach awaryjnych, młodsi zaś pewność, że senior jest pod opieką.
- Rynek urządzeń jest bardzo bogaty, ale system teleopieki musi być dostosowany do rzeczywistych potrzeb użytkownika i musi być dla niego bezpieczny – podkreślał Stanisław Malinowski, prezes Fundacji Solidarności Międzypokoleniowej i Samopomocy Sąsiedzkiej. – Starsi ludzie bywają nieufni, ale jeśli senior przekona się, że warto z takiej opieki skorzystać, będzie najlepszym ambasadorem tych rozwiązań w swoim środowisku. Warto korzystać z dobrych praktyk, a takie na Warmii i Mazurach udało się wypracować.
Marnowanie żywności
Wystąpienie prezesa Federacji Polskich Banków Żywności poświęcone było problematyce przeciwdziałania marnowaniu żywności.
- Proszę sobie to uzmysłowić: statystki pokazują, że 1,9 mln osób w Polsce żyje poniżej poziomu skrajnego ubóstwa, a jednocześnie marnujemy kilka milionów ton żywności –mówił Marek Borowski. - My rozwiązujemy ten paradoks. Misja banków żywności to przeciwdziałanie jej marnotrawieniu, a potem oczywiście przekazywanie jej potrzebującym. Rocznie udaje nam się przekazać 80 ton jedzenia. Wywalczyliśmy zwolnienie z obciążeń podatkowych w przypadku przekazywania żywności organizacjom pożytku publicznego. Współpracujemy z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej, z samorządami lokalnymi, prowadzimy akcje i kampanie edukacyjne. Ogromnie się cieszę, że wreszcie tym roku zaczęła obowiązywać ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Liczę, że pozwoli ona rozwinąć współpracę z samorządami różnych szczebli, instytucjami, organizacjami społecznymi, podmiotami ekonomii społecznej. Apelujemy, aby samorządy znalazły na to środki w przyszłych programach operacyjnych. Niemarnowanie żywności to przecież jeden z priorytetów Unii Europejskiej.
Stanowiska Konwentu w sprawie sieci krajowych tras rowerowych
Konwent przyjął kilka stanowisk. Jedno z nich dotyczy utworzenia centralnego funduszu finansowania, tworzenia i utrzymania sieci krajowych tras rowerowych.
Na przestrzeni ostatnich lat na terenie Polski zrealizowano lub realizuje się wiele projektów umożliwiających stworzenie długodystansowych tras rowerowych, jak np. Green Velo, Velo Małopolska, Blue Velo, Zachodniopomorskie Trasy Rowerowe, Pomorskie Trasy Rowerowe. Efekty realizacji tych przedsięwzięć dowiodły słuszności zrealizowanych inwestycji, przyczyniając się do znacznego wzrostu rowerowego ruchu turystycznego oraz znaczącej poprawy bezpieczeństwa rowerzystów w codziennym ruchu lokalnym. Wzrost natężenia ruchu rowerowego oraz intensywny rozwój innych urządzeń transportu osobistego (UTO) jednoznacznie wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na rozbudowę wydzielonej infrastruktury wysokiej jakości, zapewniającej bezpieczeństwo jej użytkowników – zauważają Marszałkowie i wskazują, że - biorąc pod uwagę prace trwające nad Białą Księgą regulacji systemu promocji turystycznej w Polsce oraz w związku z potrzebą intensywnego tworzenia tras rowerowych na terenie Polski podyktowane szerokim oczekiwaniem społecznym dotyczącym podnoszenia jakości i bezpieczeństwa infrastruktury dróg dla rowerów - zachodzi konieczność zapewnienia stabilnego i jednolitego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej systemu finansowania tworzenia i utrzymania infrastruktury rowerowej wysokiej jakości na poziomie kraju.
Konwent Marszałków Województw RP wnosi o utworzenie na szczeblu centralnym jednolitego dla wszystkich Samorządów Wojewódzkich na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stałego funduszu, przeznaczonego na tworzeni i utrzymanie krajowej sieci tras rowerowych opartych na infrastrukturze rowerowej wysokiej jakości - napisali Marszałkowie w Stanowisku.
Zabezpieczenie odpowiednich środków jest konieczne, aby uniknąć powstania infrastruktury rowerowej niskiej jakości, mogącej pogarszać warunki ruchu i zwiększać ryzyko wypadków.
Obecnie w Polsce nie funkcjonuje jednorodny system finansowania tworzenia i utrzymania tras rowerowych. Skutkuje to często powstawaniem odcinków tras niebędących spójną siecią i niespełniających standardów jakości tras długodystansowych. Wynika to z poszukiwania „przy okazji” środków na budowę tras rowerowych, np. przy budowie nowych odcinków drogowych lub rewitalizacji określonych obszarów, prowadzonej w ramach ochrony dziedzictwa kulturowego.
Wzorem do naśladowania są rozwiązania zastosowane w państwach Europy Zachodniej i Czechach, które pozwalają z jednej strony na spełnienie oczekiwań mieszkańców a z drugiej strony są motorem napędowym do rozwoju turystyki aktywnej, rowerowej. Powyższe przekłada się na korzyści budżetowe i jest zgodne z przyjętymi kierunkami w Polityki ekologicznej państwa 2030.
W przyszłym okresie programowania - wskazują Marszałkowie - UE należy spodziewać się zdecydowanie mniejszych środków niż obecnie, a w kontekście stale rosnących cen w obszarze budownictwa, zdecydowanie ograniczy to możliwości sfinansowania budowy infrastruktury w skali krajowej ze środków innych niż własne poszczególnych województw, a w konsekwencji ograniczy to lub nawet uniemożliwi dalszy rozwój długodystansowych tras rowerowych.
Z uwagi na powyższe, w celu dalszego rozwoju długodystansowych tras dla rowerów na terenie Polski, konieczne jest stworzenie instrumentu wsparcia finansowego (funduszu), stymulującego stały rozwój infrastruktury rowerowej na terenie całego kraju.
Mając na uwadze potrzebę wsparcia przemysłu związanego z turystyką i innymi usługami czasu wolnego, a także na wsparcie tworzenia infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo niechronionym uczestnikom ruchu, zasadne jest stworzenie centralnego instrumentu finansowego, jakim byłby stabilny fundusz finansujący tworzenie (budowę, rozbudowę, modernizację) i utrzymanie wysokiej jakości infrastruktury rowerowej systemu krajowych tras rowerowych.
Aby zagwarantować celowość i efektywność wydatkowania środków, zasadnym jest, aby beneficjentami funduszu mogły być wyłącznie Samorządy Województw oraz podmioty działające z nimi w porozumieniu. Jedynie realizacja inwestycji na poziomie regionalnym gwarantuje bowiem wydatkowanie środków na inwestycje faktycznie służące utworzeniu spójnej sieci krajowych tras rowerowych opartych na infrastrukturze wysokiej jakości. Należy mieć także na uwadze, że środki z planowanego funduszu centralnego nie mogą być przeznaczone na szlaki rowerowe, pozbawione bezpiecznej infrastruktury, niepełniące funkcji komunikacyjnej i niesłużące tworzeniu krajowej sieci dróg dla rowerów – głosi Stanowisko Konwentu Marszałków.
Nowy znak drogowy do stanicy
W kolejnym stanowisku Konwent Marszałków wnioskuje o ustanowienie nowego znaku drogowego, który prowadziłby do stanicy lub przystani kajakowej. Niezbędny on jest w związku z rosnącym znaczeniem turystyki kajakowej w Polsce oraz rozbudową specjalistycznej infrastruktury kajakowej.
W opinii użytkowników korzystających ze szlaków wodnych, stwierdzono, iż obecne znaki z grupy E-7 mając na celu kierowanie do obiektów o charakterze kajakowym, w rzeczywistości wprowadzają użytkowników w błąd sugerując, iż są to obiekty o przeznaczeniu innym niż w rzeczywistości tj. przystań dla jachtów, promów, itp. - głosi Stanowisko.
Źródło i fot: Warmińsko Mazurski Urząd Wojewódzki