Waldemar Żyliński, fotograf, alpinista, podróżnik, członek Pacamera Club był w piątek gościem spotkania „Opowiadania fotograficzne”, które odbyło się w piątek w Bibliotece im. Marii Konopnickiej w Suwałkach. Podczas rozmowy, którą oprowadził Radosław Krupiński, Waldemar Żyliński opowiadał o wyjątkowym, hinduskim mieście „Vrindavan”.
Vrindavan to niewielkie 55- tysięczne miasto w środkowych Indiach położone nad Jamuną. Według Bhadavatghity urodził się tu i wychowywał
Kriszna, z tego też powodu przybywa tu co roku tysiące wiernych Jego wyznawców. Z drugiej strony Vrindavan to funkcjonujący równolegle "świat wdów". W patriarchalnym społeczeństwie indyjskim, owdowiała kobieta traci swój społeczny i ekonomiczny status i jest zmuszana przez rodzinę męża do opuszczenia domu. Jest to powszechna praktyka stosowana w Indiach. Pozbawione środków do życia kobiety trafiają do miast takich jak Vrindavan czy Varanasi nad Gangesem by tu zakończyć swój żywot. Śmierć w jednym ze "świętych miast" wiąże się wg hinduizmu z przejściem na wyższy poziom karmiczny. Tysiące owdowiałych kobiet żyje tu w tragicznych warunkach w schroniskach i na ulicach, gdzie czekają na akt miłosierdzia ze strony odwiedzających miasto pielgrzymów. Nie mają prawa do zasiłków, korzystają tylko z doraźnej pomocy władz. Większość z tych kobiet przybyła z Zachodniego Bengalu i pozostaje tu cierpiąc niedolę przez wiele lat, niejednokrotnie umierając na ulicach. Szacuje się, że w Vrindavan egzystuje aktualnie 10 000 wdów, a z każdym dniem przybywa nowych.
Prezentacja "Vrindavan - ostatni przystanek",pisuje się w realizowany przez autora projekt pt. „36 klatek/dzień" i jest zapisem jednodniowej sesji plenerowej z wykorzystaniem pojedynczej rolki materiału srebrowego (36-klatkowy film małoobrazkowy). Projekt zakłada idee przemyślanego i świadomego użycia spustu migawki w obecnym natłoku ilościowym obrazów wykonywanych "bezkarnie" przy użyciu technik cyfrowych.
Waldemar Żyliński - członek PAcamera CLUB w latach 90-tych XX wieku; podróżnik i alpinista, specjalizuje się w fotografii górskiej i pejzażowej; pozostaje wierny technice tradycyjnych materiałów negatywowo/pozytywowych. Prezentowany na spotkaniu zestaw fotograficzny powstał podczas pobytu autora w Indiach 10 lat temu.
Biblioteka Publiczna im. M. Konopnickiej w Suwałkach
Zdjęcia: Miłosz Kozakiewicz