„Opowieść o miłości i mroku" Alexa Mihalika ze słowackiej Nitry podbiła serca jurorów oraz publiczności tegorocznych XVI Międzynarodowych Spotkań z Monodramem „O Złotą Podkowę Pegaza" zdobywając Grand Prix, ufundowaną przez Czesława Renkiewicza, prezydenta Suwałk.
Spektakl wyreżyserowała Marica Siskova. Obok nagrody głównej jurorzy przyznali trzy Złote Podkowy oraz dwa wyróżnienia.
Siedemnastu utalentowanych monogramistów, aktorów amatorów i zawodowców z Polski, Łotwy i Słowacji dzieliło się cząstką siebie i swoją wrażliwością w najtrudniejszej ze sztuk teatralnych, jaką jest teatr jednego aktora . Bo, jak przekonuje Grażyna Filipowicz-Karp, dyrektor artystyczny festiwalu, monodram to pojedynczość, samotność, oddzielność i indywidualność, a jednocześnie skończoność, całość i dopełnienie.
Pogodzenie tych sprzeczności jest niezmiernie trudne, ale, czego dowiedli wykonawcy tegorocznych prezentacji konkursowych, możliwe. Ich spektakle oceniali znamienici eksperci: Janusz Stolarski, aktor renomowanych scen teatralnych, m.in.: Teatru Polskiego w Poznaniu i Teatru Studio w Warszawie, reżyser i pedagog teatralny; Jolanta Juszkiewicz, aktorka, założycielka Kropka Theatre i stypendystka Ministra Kultury oraz Joanna Łupinowicz, aktorka, reżyserka, instruktorka teatralna.
Serca jurorów oraz publiczności tegorocznych XVI Międzynarodowych Spotkań z Monodramem „O Złotą Podkowę Pegaza" podbiła „Opowieść o miłości i mroku" w wykonaniu Alexa Mihalika (na zdjęciu powyżej) ze słowackiej Nitry. Spektakl w reżyserii Mariki Siskovej zdobył Grand Prix i nagrodę w wysokości 2000 zł, ufundowaną przez Czesława Renkiewicza, prezydenta Suwałk.
Złotą Podkowę w kategorii dorośli aktorzy zawodowi i nagrodę w wysokości 1500 zł ufundowaną przez Spółkę RESO Europa Service, Mecenasa festiwalu, otrzymała Rozalia Forest z Warszawy (na zdjęciu poniżej) za opowiedziane z humorem i wzruszeniem losy ludzi wplecione w dzieje małej miejscowości na Ukrainie w spektaklu „Scheindl. Historia zapomnianego miasteczka" w reżyserii Dmitrija Borisowa.
Złota Podkowa w kategorii dorośli aktorzy amatorzy i nagroda w wysokości 1000 zł ufundowana przez Spółkę ASPI, Sponsora festiwalu, przypadła Halinie Zakis z Rezekne na Łotwie (na zdjęciu poniżej) za spektakl „Cudza babcia" w reżyserii Igora Michajlowa, w którym aktorka opowiada o samotności oraz poszukiwaniu ludzkiego ciepła i miłości. Znajduje je w obcym dziecku, którym zaopiekowała się w najtrudniejszym momencie jego życia.
Złotą Podkowę w kategorii młodzież w wieku 16-19 lat i nagrodę w wysokości 500 zł ufundowaną przez Alicję Andrulewicz, dyrektor Suwalskiego Ośrodka Kultury, jurorzy przyznali Nikoli Paulovej z Nitry na Słowacji za spektakl „Matki", w reżyserii Stefana Foltana poruszającym trudne relacje między matkami a dziećmi.
Laureatami wyróżnień zostali: za scenariusz i brawurowe wykonanie autorskiego spektaklu, Marek Duniecki z Warszawy, startujący w kategorii dorośli amatorzy ze spektaklem „Głupi jak but" w reżyserii Agnieszki Sztuk oraz, za szlachetność scenografii, Faustyna Słonka z Jasienicy prezentująca spektakl zatytułowany „Księga Nieżywków" w reżyserii Anny Maśki, prezentowany w kategorii młodzież 16-19 lat.
I tak, jak co roku, Pegazy wyleciały z Suwałk. Wrócą za rok z nowymi prezentacjami, by olśnić, poruszyć i zaczarować świat niezwykłymi emocjami. Tegoroczną, 16. edycję Międzynarodowych Spotkań z Pegazem „O Złotą Podkowę Pegaza" (2-4 grudnia 2019) zakończyło uroczyste wręczenie nagród zwycięzcom oraz spektakl mistrzowski „Orfeusz i Eurydyka" w wykonaniu i reżyserii Janusza Stolarskiego. Monodram powstał z inspiracji słynnym dziełem Czesława Miłosza pod tym samym tytułem, które poeta stworzył po śmierci swojej drugiej żony Carol.
Suwalskie Spotkania z Monodramem organizowane przez Suwalski Ośrodek Kultury od lat odbywają się pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Suwałk. Mecenasem Festiwalu jest suwalska spółka RESO Europa Service. Sponsorem ASPI Sp. z o.o , sp. komandytowa. Partnerami: Hotel Logos i Drukarnia Xpression. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Portal Informacyjny Suwałki 24.pl
Źródło: SOK
Fot. Boguslaw Wasilewski