08.08.2024

Nadal nie wiadomo, kiedy ruszy budowa trasy Rail Baltica przez Suwałki. W tle mobilność wojskowa

Przedstawiciele PKP PLK S.A. oraz LTG Infra spotkali się w ramach Polsko-Litewskiej Grupy Infrastrukturalnej, aby omówić bieżące kwestie zarządzania ruchem kolejowym oraz działania związane z projektem Rail Baltica.

Współpraca nad ważną międzynarodową trasą kolejową, łączącą Warszawę, Kowno, Wilno, Rygę i Tallin, ma na celu zapewnienie bezpiecznych i sprawnych podróży koleją.

Podsumowano działania uzgodnione podczas zeszłorocznego posiedzenia, które odbyło się w Suwałkach. Podkreślono konieczność zachowania ruchu pociągów podczas budowy odcinka transgranicznego.

Jednym z głównych tematów posiedzenia Grupy Infrastrukturalnej była współpraca zarządców w zakresie lobbowania wspólnych stanowisk na arenie międzynarodowej. Poruszono także kwestie wzmocnienia współpracy w ramach inicjatyw realizowanych z innymi krajami (w tym z Ukrainą), w zakresie realizacji tras w ramach tzw. inicjatywy pasów solidarności (Solidarity Lanes).

PKP podzieliło się także swoim praktycznym doświadczeniem w realizacji projektów kolei dużych prędkości.

Od 1 września br. - dzięki realizacji projektu Rail Baltica - pociąg na trasie Białystok - Warszawa będzie jechał z prędkością 160 km/h, co przełoży się na dojazd do stolicy w 1,5 godz.

Mieszkańcy naszego regionu mogą tylko o tym  pomarzyć. Nadal dokładnie nie wiadomo, kiedy ruszy budowa odcinka Ełk - Trakiszki. W br. ma być gotowa dokumentacja, ale, jak na razie, brak pieniędzy na realizację inwrestycji.

Jak już informowaliśmy, niedawno ogłoszono wyniki trzeciego naboru wniosków z unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w sektorze transportu. Budżet konkursu wynosił 7 mld euro.

Polscy beneficjenci otrzymali dofinansowanie dla 11 projektów na łączną kwotę 506,24 mln euro. Dofinansowanie otrzyma m.in projekt „Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica), odcinek Białystok – Osowiec”- beneficjent: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Polskie Linie Kolejowe podają, że w IV kwartale 2024 zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę odcinka Białystok – Osowiec oraz odcinka Osowiec – Ełk.

We wrześniu 2024 r. planowane jest ogłoszenie ostatniego konkursu CEF Transport w ramach budżetu środków dostępnych w perspektywie 2021-2027. Przewidywany budżet konkursu to ponad 2,5 mld euro dostępne dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Kłopot w tym, że Polska wykorzystała już całą kopertę narodową przypisaną do naszego kraju - ponad 2 mld euro - informuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Kiedy ruszy budowa z Ełku przez Suwałki do Trakiszek, nadal  więc nie wiadomo. Mówi się już o latach 2027-2030.



 

Litwa

W najbliższym czasie planowane jest podpisanie umowy projektowej na odcinek od granicy z Polską w kierunku Kowna.

Według Ministerstwa Transportu i Komunikacji Litwy połączenie kolejowe między Litwą a Polską ma zostać ukończone w 2028 roku.

Na razie można podziwiać budowę mostu nad Wilią.

Most na Wilii o długości 1,51 km to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów infrastrukturalnych w historii Litwy i najdłuższy most na trasie Rail Baltica. Do tej pory przeprowadzono wiele prac przygotowawczych na budowie - z planowanych 376 pali podpierających most wmontowano już 262 metrów sześciennych betonu.

Złożoność mostu na Wilii charakteryzuje się nie tylko jego długością, ale także wysokością (40 metrów). Przy jego budowie stosowane są trzy technologie montażu: rusztowanie ruchome, metoda balansowa oraz szalunki.

Obecnie na czynnych odcinkach Rail Baltica pomiędzy Schweizarija-Žeimia (10 km) a Žeimia-Šėta (17,7 km) pracuje codziennie 700 pracowników i 500 jednostek różnego sprzętu.

W tym roku planowane jest podpisanie dwóch kolejnych kontraktów na 36-kilometrowych odcinkach Kowno–Sveicarija i Šėta–Ramygala, intensywne prace na tych odcinkach rozpoczną się w 2025 roku.

Rail Baltica a mobilność wojskowa

Projekt Rail Baltica uznawany jest za strategiczną konieczność geopolityczną dla państw bałtyckich.

Obecnie, oprócz linii 1435 mm Kowno-granica Polski, 1435 mm brakuje standardowej infrastruktury, ogniwa umożliwiającego pełną integrację krajów bałtyckich z rynkiem transportu kolejowego Unii Europejskiej (UE).

Koleje normalnotorowe umożliwiają przewóz sprzętu wojskowego i żołnierzy przez granicę bez zmiany rozstawu torów, co jest czasochłonne i trudne logistycznie. Standaryzacja infrastruktury kolejowej zwiększy zdolność UE do reagowania na zagrożenia bezpieczeństwa i wzmocni wrażliwe regiony – głosi komunikat zarządcy infrastruktury LTG Inra.

Korzyści

Mobilność wojskowa to szybki i skuteczny transfer sił zbrojnych i sprzętu, ważny aspekt strategii obronnej i gotowości operacyjnej, zwłaszcza w kontekście sojuszy międzynarodowych. Mobilność wojskowa jest szczególnie istotna w czasach kryzysu lub w odpowiedzi na potencjalne zagrożenia. Rail  Bałtycka będzie  trasą o dużej przepustowości dla transportu wojskowego. Infrastruktura kolei dużych prędkości zostanie dostosowana do obsługi ciężkiego sprzętu wojskowego, takiego jak czołgi i transportery opancerzone dla towarów trudnych do transportu drogowego.

Szybki transport wojskowy, szybka ewakuacja ludności

 W analizie szacuje się, że w czasie pokoju Rail Baltica mogłaby zastąpić 7-kilometrową kolumnę sprzętu wojskowego jednym składem 40-wagonowym. Obliczono także, że w przypadku konfliktów zbrojnych w ciągu jednego dnia ze stolic państw bałtyckich do Polski można byłoby ewakuować nawet 143 tys. osób. W rozbudowanej transeuropejskiej sieci transportowej Rail Baltica stanie się ważnym krokiem w przejściu do ujednoliconej infrastruktury kolejowej w całej Europie” – powiedział dyrektor LTG Infra E. Lazauskas.

Rail Baltica zwiększy możliowości dla sojuszników NATO

Linia Rail Baltica 1435 mm zostanie połączona z usługami o torze 1520 mm, które na Litwie zaczęto budować jeszcze przed wybuchem wojny na Ukrainie w 2022 roku. Dla sojuszników NATO przewożących towary koleją stworzono specjalne procesy, narzędzia i stanowiska osób koordynujących ruch pociągów wojskowych w krajach bałtyckich.

Stworzono i zmodyfikowano tabor kolejowy oraz obiekty infrastruktury, co pozwala na szybsze i wygodniejsze zabezpieczanie i przewożenie koleją ładunków NATO. Obsługiwane są przez mobilne brygady, które mogą pracować nie tylko na stacjach kolejowych, ale także przy zabezpieczaniu ładunków w innych obiektach – statkach wojskowych, portach czy terenach wojskowych.

W Kownie (Palemone) projektowana i wdrażana jest dwufunkcyjna infrastruktura przeładunkowa o rozstawie torów 1520 mm i 1435 mm, która umożliwi przyjęcie znacznych strumieni ładunków wojskowych NATO przybywających po europejskim torze i przeładunek ich na szerokotorowy w celu transportu na Łotwę i Estonia. Będzie to największy terminal dwufunkcyjny w krajach bałtyckich.

Po rozbudowie infrastruktury w Palemone ułatwiona zostanie także komunikacja z poligonem Rūdininkai, na którym planuje się stacjonowanie niemieckiej brygady.

    xxxx

„Rail Baltica” to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, w ramach którego wybudowana zostanie zelektryfikowana dwutorowa kolej o europejskim standardzie, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Pern i Tallinn. Całkowita długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich wynosi 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

WYG

Źródła i fot: PLK; LTG Inra; Ministerstwo Komunikacji RL

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
08.09.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie