30.10.2024

NATO na Rail Baltice [zdjęcia]

Jednostka integracji sił NATO odwiedziła plac budowy Rail Baltica na Litwie. Wojskowi odwiedzili m.in. rejon Jonava, gdzie dokonała inspekcji trwającej budowy europejskiego toru kolejowego.

Rail Baltica to projekt cywilny o ogromnym znaczeniu militarnym

Pułkownik Peter Nielsen (armia duńska), dowódca Jednostki Integracji Sił NATO, zwrócił uwagę, że Rail Baltica to projekt cywilny o znaczeniu militarnym, który znacząco zwiększy zdolność NATO do szybkiego i sprawnego rozmieszczania posiłków w regionie bałtyckim.

Podczas spotkania menadżer zarządzający Rail Baltica w LTG Inra (Litewskie Koleje) Justas Vyžintas przedstawił postęp i przyszłe etapy projektu oraz inne projekty infrastruktury mobilności wojskowej realizowane na Litwie.

 Gediminas Šečkus, dyrektor ds. odporności biznesowej grupy LTG, omówił program FREE Rail, LTG Cargo - aktualne informacje o transporcie kolejowym cargo. Grupa LTG i Jednostka Integracji Sił NATO utrzymują bliskie relacje biznesowe.

Dla szybkiego przemieszczania się sił NATO

Jednostka integracji sił NATO jest dowództwem dowodzenia i kontroli sił, którego głównym zadaniem jest zapewnienie rozmieszczenia sił NATO i dodatkowych elementów w regionie, jeśli zajdzie taka potrzeba. Ta jednostka NATO na Litwie powstała w 2015 roku. oraz pełni rolę pośrednika zapewniającego interoperacyjność pomiędzy siłami narodowymi i sojuszniczymi rozmieszczonymi w regionie.

- Znaczenie Rail Baltica dla szybszej mobilności obronnej i ogólnego bezpieczeństwa regionu jest niezbędne. Obliczamy, że od 2019 roku na Litwie  przybywało corocznie pociągów wojskowych NATO, w 2023 r przyjęto o 40%  nich więcej. Zapotrzebowanie na tę infrastrukturę jest duże i wzajemne – powiedział dyrektor generalny Grupy LTG, Egidijus Lazauskas.

Pociągi  ze sprzętem wojskowym  widzimy często i na stacji w Suwałkach. Przemieszczają się do i z państwa bałtyckich.

 - W przypadku zagrożenia militarnego bezpieczeństwo Litwy będzie bezpośrednio zależeć od szybkości rozmieszczenia sojuszników z NATO. Należy zatem zadbać o to, aby mobilność wojskowa stała się najwyższym priorytetem bezpieczeństwa narodowego i aby zapewniono jej odpowiednie zasoby. Podkreślam, że mobilność wojskowa ma przede wszystkim charakter odstraszający, a korzyści z niej płynące – dobrze rozwinięta infrastruktura transportowa państwa – służą całemu społeczeństwu - powiedział. pułkownik P. Nielsen dowodzący jednostką.

 Zapewni także integrację systemu kolejowego

Grupa LTG jest inicjatorem strategicznego programu FREE Rail, którego celem jest stworzenie modelu kolei szerokotorowych, który umożliwi pełną integrację z europejskim systemem kolejowym i tym samym wzmocni opór wobec nieprzyjaznych państw.

- Program przeznaczony jest nie tylko dla infrastruktury, funkcjonowania pociągów, ale także dla technologicznej i informacyjnej integracji europejskiej. Stając się integralną częścią europejskiego systemu kolejowego, zmieniamy elementy odziedziczone historycznie: zarówno standardy, zasady funkcjonowania, jak i systemy i technologie informatyczne - powiedział G. Šečkus, dyrektor ds. odporności biznesowej Grupy LTG. - Rail Baltica otworzy możliwość dalszego zwiększania wolumenu przewozów projektowych realizowanych przez LTG Cargo, w tym przewozów wojskowych, które wzrosły w ostatnich latach. Niezawodna i dobrze utrzymana infrastruktura „Rail Baltica” będzie w stanie przewozić nie tylko więcej, ale także bardziej zróżnicowane ładunki, zwiększając tym samym wartość kolei europejskich dla różnych gałęzi przemysłu – dodał G. Šečkus, dyrektor ds. odporności biznesowej Grupy LTG

 W Kownie największy terminal dwufunkcyjny w krajach bałtyckich

Linia 1435 mm Rail Baltica zostanie połączona z usługami o  poradzieckim jeszcze torze 1520 mm, którą na Litwie zaczęto budować jeszcze przed wojną na Ukrainie.

W Kownie (Palemone) projektowana i realizowana jest dwufunkcyjna infrastruktura przeładunkowa o rozstawie 1520 mm i 1435 mm.

Sprzęt wojskowy z Kowna może trafić bezpośrednio na miejsce rozmieszczenia drogą lądową lub można go przeładować na szerokotorowe pojazdy i przewieźć zarówno na inne tereny Litwy, jak i na Łotwę i do Estonii. Będzie to największy terminal dwufunkcyjny w krajach bałtyckich.

Po rozbudowie infrastruktury w Palemone ułatwiona zostanie także komunikacja z poligonem Rūdininkai, na którym planuje się stacjonowanie niemieckiej brygady.

Strategiczny projekt

Europejska standardowa infrastruktura jest brakującym ogniwem pełnej integracji krajów bałtyckich z rynkiem transportu kolejowego Unii Europejskiej (UE). Standaryzacja infrastruktury kolejowej zwiększy zdolność UE do reagowania na zagrożenia bezpieczeństwa i wzmocni wrażliwe regiony.

Rail Baltica to strategiczny projekt Grupy LTG i Unii Europejskiej oraz największy projekt infrastruktury kolejowej w historii Państw Bałtyckich, którego realizacja umożliwi budowę zelektryfikowanej dwutorowej linii kolejowej o standardzie europejskim, łączącej Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Ryga, Pern i Tallinn.

Całkowita długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich sięga 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

W Łodzi o kolejach dużych szybkości

W Łodzi akurat odbywa się międzynarodowa konferencja poświęcona rozwojowi kolei dużych prędkości - bierze w niej  m.in. udział Vytis Žalimas, dyrektor generalny zarządcy infrastruktury kolejowej LTG, LTG Infra.

Ponieważ kraje bałtyckie, Polska i Europa Środkowa skupiają się na połączeniach z Europą Zachodnią, V. Žalimas podkreśla znaczenie sprawnej sieci kolejowej.

Jak podkreślił V. Žalimas, połączenie szybkimi kolejami z Europą Zachodnią nie tylko skraca czas podróży, ale także zapewnia odporność Europy.

 - Łącząc brakujące ogniwa, osiągniemy korzyści gospodarcze, wzmocnimy bezpieczeństwo regionalne, bezpieczeństwo ruchu i rozwój regionalny. Kolej dużych prędkości jest ważnym elementem naszego wspólnego zaangażowania w zrównoważoną i odporną infrastrukturę - powiedział.

WYG

Źródła, fot: Rail Baltica Litwa; Ministerstwo Komunikacji RL

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
10.31.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie