Jak informuje Dziennik -Gazeta Prawna, powołując się na odpowiedź udzieloną redakcji przez resort infrastruktury, w plamach inwestycyjnych resortu nie ma już budowy drogi ekspresowej Białystok - Augustów oraz Białystok - Ełk.
Z Bialegostoku do Augustowa ma powstać tylko droga dwujezdniowa niższej kategorii o przekroju „dwa plus dwa”.
Ponoć Komisja Europejska uznała, że budowa dwóch równoległych tras szybkiego ruchu jest nieracjonalna. Poza tym zaważyły względy środowiskowe.
Trasy S16 Knyszyn–Ełk i S8 Knyszyn–Raczki miałyby zaszkodzić cennym terenom Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Rządzący obawiają się ponoć także powtórzenia scenariusza Rospudy, kiedy to odbywały się duże protesty ekologów, gdy planowano budowę odcinka Via Baltiki Augustów - Suwałki przez najbardziej cenne przyrodniczo tereny.
Teraz Ministerstwo Infrastruktury poinformowało DGP, że opracowana została analiza układu drogowego w części województw podlaskiego oraz warmińsko-mazurskiego „Zgodnie z jej wynikami jako droga klasy ekspresowej powinien zostać zrealizowany odcinek S16 Mrągowo–Ełk, natomiast pozostałe połączenia, tj. Białystok–Augustów oraz Białystok–Ełk, nie wymagają obecnie rozbudowy do parametrów dróg ekspresowych. Obecnie wyniki wyżej wymienionej analizy stanowią przedmiot dalszych uzgodnień, m.in. w zakresie finansowania z UE” – informuje gazetę resort infrastruktury.
Decyzja rządu z 2023 roku i zawirowania po wyborach
Przypomnijmy, że do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), dodano 5 września 2023 roku nową inwestycję. Miała to być budowa drogi ekspresowej S8, na odcinku Knyszyn (Białystok) do węzła Raczki na skrzyżowaniu z S61. Trasa ta miała być realizowana w ramach budowy S19- odcinek od nowego węzła Białystok Zachód w okolicy Choroszczy do Dobrzyniewa i dalej fragment S16 do Korycina.
Drogowcy przewidywali wówczas, że droga ekspresowa Knyszyn (Białystok) - Raczki (Suwałki) może zostać wybudowana do 2033 roku. Niektórzy z nich postulowali, by wiodła śladem obecnej DK 8 i zaczynała się nie w Knyszynie, a w Katrynce, do której już jest zbudowana ponad 6-kilometrowa ekspresówka z Białegostoku.
Po wyborach parlamentarnych ponownie zaczęły się zawirowania w tej sprawie.
W kwietniu nowy sejmik województwa podlaskiego przyjął w stanowisko, w którym podkreśla, że „z niepokojem i uwagą przyjął informację, że po protestach Komisji Europejskiej i ekologów rząd zleca analizę, która określi, jak wytyczyć drogi w Polsce północno-wschodniej”. Radni zaznaczają, że „zarówno droga S8 Białystok – Raczki, jak i S16 Białystok – Ełk zostały już wytyczone, a ich realizacja wpisana do Rządowego Programu Dróg Krajowych do 2030 (z perspektywą do 2033 r.)”.
- Radni Sejmiku Województwa Podlaskiego uważają, że decyzja o zaniechaniu budowy tych dróg lub wykreśleniu ich z rządowego programu spotka się ze zrozumiałym sprzeciwem mieszkańców i przyniesie szkodliwe skutki dla całego regionu. Pozbawi województwo podlaskie szans na rozwój gospodarczy, nowoczesne połączenie i poprawę bezpieczeństwa – czytamy w stanowisku, które sejmik skierował do rządu, a także marszałków Sejmu I Senatu RP.
Z kolei z czerwcu 2024 roku GDDKiA wydaje następujący komunikat:
- S8 Białystok (Knyszyn) - Suwałki (Raczki - Układ dróg ekspresowych do analizy. Planowana w ubiegłym roku droga ekspresowa S8 Białystok (Knyszyn) - Suwałki (Raczki, połączenie z S61) została wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033) bez przeprowadzenia Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko. Wywołało to sprzeciw organizacji pozarządowych oraz zainteresowanie przebiegiem dróg ekspresowych na Podlasiu ze strony przedstawicieli Komisji Europejskiej.
To z kolei spotkało się ze sprzeciwem samorządowców i polityków z naszego rejonu.
Parlamentarzyści z naszego regionu, ale też samorządowcy, przedsiębiorcy i fachowcy uczestniczyli w czerwcowym posiedzeniu podkomisji ds. transportu drogowego Sejmowej Komisji Infrastruktury. Pytali, co dalej z budową drogi ekspresowej Suwałki – Białystok.
- Wszyscy - posłowie (ponad podziałami politycznymi), samorządowcy i przedsiębiorcy z województwa podlaskiego - domagaliśmy się jak najszybszej budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Białystok - Augustów (węzeł Raczki) – relacjonował poseł Jarosław Zieliński z PiS. - Niestety, mimo decyzji Rady Ministrów pod rządami Prawa i Sprawiedliwości z dnia 5 września 2023 roku o włączeniu tego odcinka do Planu Budowy Dróg Ekspresowych w Polsce do 2030 roku, urzędnicy wciąż piętrzą problemy blokujące tę inwestycję. Będziemy konsekwentnie podejmować dalsze kroki, by ta droga została wreszcie zbudowana – zapewniał.
- Od lat wraz z podlaskimi samorządami oraz przedsiębiorcami mówimy o tym, że budowa tej drogi jest niezwykle potrzebna dla naszego regionu. Od urzędników Ministerstwa Infrastruktury usłyszeliśmy, że musi zostać opracowana strategiczna ocena oddziaływania tej drogi na środowisko oraz to, że powstaje analiza ekspercka związana z budową dróg w naszym regionie. Ta ostatnia ma być gotowa jeszcze w tym roku – informował Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.
13 czerwca 2024 roku na posiedzeniu podkomisji infrastruktury Sejmu padła ostatecznie informacja, że ma być sporządzona nowa ekspertyza przebiegu dróg ekspresowych w województwie podlaskim.
No, jak się okazuje, jest ekspertyza i decyzja o braku konieczności budowy tej drogi ekspresowej.
Jeszcze w sierpniu 2024 roku liczono na to, że droga ekspresowa S8 może zostać uznana za inwestycję strategiczną dla obronności kraju. "Zielone światło" na taką możliwość dało Ministerstwo Obrony Narodowej. O takie rozwiązanie apelował podczas jednej z podkomisji sejmowych poseł PiS Jarosław Zieliński.
Zgodnie z deklaracjami rządu najpewniej powstanie tu droga niższej kategorii.
Ma być za to połączenie drogowe między Knyszynem i Korycinem
Powstanie tu jednak też droga niższej kategorii.
We wrześniu 2024 roku w siedzibie białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisana została umowa na opracowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do wybudowania odcinka drogi krajowej, który połączy Knyszyn z Korycinem.
Dwujezdniowa droga krajowa o długości około 24 km i nośności 11,5 tony na oś ma zostać wytyczona po nowej trasie, tak by połączyć powstającą właśnie S16 Knyszyn-Krynice z obwodnicą Suchowoli, przygotowywaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Wykonawca ma na swoje działania 15 miesięcy, do grudnia 2025 roku. Wartość umowy wynosi 7,3 mln złotych.
Dla wspomnianego odcinka drogi krajowej wydano już skuteczną decyzję środowiskową – jest ona ważna do lutego 2026 roku.
- Droga ta będzie stanowić spójną całość, łączącą Białystok z Augustowem. Jak wygląda w tej chwili komunikacja na tej trasie, wszyscy wiemy – nie jest ani bezpieczna, ani szybka, ani nowoczesna. Filozofia myślenia tego rządu jest taka, by system komunikacji drogowej był jak najbardziej sprawny, bezpieczny i nowoczesny - podkreślał podczas ceremonii podpisywania umowy wojewoda Jacek Brzozowski
Droga ekspresowa Ełk - Mrągowo, ale wciąż nie ma jej przebiegu
Tu nie zaszły zmian decyzyjne. Droga ma być budowana. Tyle tylko, że wciąż nie wiadomo którędy ma przebiegać. Debaty trwają już prawie ćwierć wieku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowy i Autostrad przekazała w sierpniu 2024 roku Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie (RDOŚ) stanowisko, w którym akceptuje propozycję poprowadzenia drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk w alternatywnym wariancie przebiegu, wskazanym w raporcie o oddziaływaniu na środowisko, tj. wariancie C (północnym), powyżej Użranek i poniżej Rynu,
Jednak wariant bliżej Rynu niesie ze sobą ryzyko protestów społecznych i najprawdopodobniej społecznicy z Komitetu Ochrony Krajobrazu Ziemi Mrągowskiej i Komitetu Ochrony Ziemi Ryńskiej będą mocno temu się sprzeciwiać.
Proces wyboru wariantu drogi trwał zadanie od 2007 roku do 2021r. W 2008 roku przeanalizowano 16 wariantów. Potem analizie poddano aż 41 wariantów na trasie od Sorkwit do Ełku. Efektem tych prac było wytypowanie trzech optymalnych przebiegów trasy, które przez ostatnie trzy lata poddane zostały analizie wielokryterialnej.
Kręgosłup” drogowy Warmii i Mazur
Droga krajowa nr 16 nazywana jest kręgosłupem komunikacyjnym Warmii i Mazur. Przecina Mazury ze wschodu na zachód. Łączy najważniejsze miasta tego regionu, w tym Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iławę i Ostródę z trasami układu południkowego.
Plany na 2025 rok - skromnie w naszym regionie
W 2025 r. GDDKiA planuje oddać kierowcom łącznie 400,6 km nowych dróg:
W naszym regionie przewidziano oddanie do użytku:
S19 Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km),
S19 Haćki - Bielsk Podlaski Zachód (6 km) wraz z odcinkiem DK66 (2,2 km),
S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km),
S61 Łomża Zachód – Kolno (udostępnimy drugą jezdnię S61 oraz 3 km DK64),
DK8 obwodnica Suchowoli (15,2 km),
DK8 obwodnica Sztabina (4,3 km),
DK12 obwodnica Gostynia (17,3 km),
DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego (5,9 km),
DK20 obwodnica Szczecinka (4,4 km)
WYG
Źródła: GDDKiA; DGP
Fot, mapy: GDDKiA