Nie jesteśmy przeciwko dużym prędkościom, protestujemy przeciwko planowanej nowej lokalizacji torowisk, która skrzywdzi mieszkańców Puńska i rolników – mówi wójt gminy Witold Liszkowski.
Także peÅ‚ne emocji, ale znacznie spokojniejsze niż dzieÅ„ wczeÅ›niej w Szypliszkach byÅ‚y konsultacje spoÅ‚eczne przeprowadzone przez przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i firmy opracowujÄ…cej studium wykonalnoÅ›ci trasy kolejowej Rail Baltica od EÅ‚ku przez SuwaÅ‚ki do granicy paÅ„stwa z mieszkaÅ„cami gminy PuÅ„sk. Spotkanie z udziaÅ‚em ponad 100 osób zostaÅ‚o zorganizowane w sali Domu Kultury Litewskiej, każdy musiaÅ‚ mówić do mikrofonu, a prowadzenie dyskusji umiejÄ™tnie przejÄ…Å‚ wójt.
- PadÅ‚o wiele pytaÅ„, na które nie byÅ‚o odpowiedzi – narzeka Witold Liszkowski. – Wszystkie uwagi, które zgÅ‚osimy do Warszawy, chcÄ™ pozbierać od mieszkaÅ„ców do 15 października i uzupeÅ‚nimy je o uchwaÅ‚Ä™ Rady Gminy, jakÄ… zamierzamy przyjąć na najbliższej, zaplanowanej na 26 wrzeÅ›nia sesji. BÄ™dziemy prosić, apelować, negocjować i mam nadziejÄ™, że unikniemy najgorszego dla nas rozwiÄ…zania.
Przedstawiciele PKP PLK optujÄ… za wariantem nr 3, przewidujÄ…cym wytyczenie torowisk caÅ‚kiem nowÄ… i jak najbardziej prosta trasÄ…, po której pociÄ…gi pomknÄ… z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 250 km/h. WedÅ‚ug tego wariantu kolej dotrze do PuÅ„ska, tu powstanie stacja, a tÄ™ caÅ‚kiem niedawno wybudowanÄ… w Trakiszkach bÄ™dzie można zburzyć.
- Trzeba bÄ™dzie na nowo dzielić pola, burzyć domy – irytuje siÄ™ Witold Liszkowski. - MyÅ›lÄ™ jednak, że do decydentów dotrÄ… argumenty, że nowÄ… trasÄ™ równie dobrze można bÄ™dzie poprowadzić obok istniejÄ…cej linii kolejowej. PociÄ…gi wcale nie muszÄ… być na niej wolniejsze, rolnikom bÄ™dzie znacznie Å‚atwiej przygotować siÄ™ i przystosować.
I w poniedziałek w Szypliszkach, i we wtorek w Puńsku powtarzane były uzasadnione wątpliwości: jeżeli z Warszawy do Białegostoku i z Białegostoku do Ełku pociągi maja jeździć z prędkością 200 km/h, to dlaczego od Ełku do granicy ta prędkość ma być o 50 km/h wyższa?
- Jeżeli paÅ„stwa nadbaÅ‚tyckie domagajÄ… siÄ™ 250 km/h, to niech taka prÄ™dkość bÄ™dzie od granicy do Kowna i dalej do Tallinna – mówi wójt PuÅ„ska. – U nas, zresztÄ…, ciężko bÄ™dzie takÄ… uzyskać, bo przecież pociÄ…gi bÄ™dÄ… zatrzymywać siÄ™ w SuwaÅ‚kach.
Witold Liszkowski ma nadzieję, że trasa nadal będzie wiodła przez Trakiszki i to obok istniejącej, ponieważ podczas zaplanowanej na lata 2023-2027 budowy Rail Baltiki ruch kolejowy, zwłaszcza towarowy ma się normalnie odbywać.
O znanym haÅ›le „tiry na tory” przypomniaÅ‚ uczestniczÄ…cy w konsultacjach w obu miejscowoÅ›ciach Cezary CieÅ›lukowski. Radny wojewódzki zaapelowaÅ‚ do opracowujÄ…cych studium wykonalnoÅ›ci o uwzglÄ™dnienie w planach terminalu intermodalnego, w którym kontenery przeÅ‚adowywane byÅ‚yby z tirów na wagony.
- MyÅ›lÄ™, ze do przedstawicieli PKP PLK i wynajÄ™tej przez nich firmy dotarÅ‚ generalny wniosek, że mieszkaÅ„cy gmin Szypliszki i PuÅ„sk sa za drugim wariantem i domagajÄ… siÄ™ odpowiedniej liczby wiaduktów i przejazdów, dziÄ™ki którym ich grunty nie stracÄ… tak mocno na wartoÅ›ci, a koszty produkcji rolnej nie stanÄ… siÄ™ horrendalnie wysokie - mówi Cezary CieÅ›lukowski .
Wojciech Drażba