Bargłów Kościelny, 01.02.2013
Społeczny Komitet Protestacyjny
Przeciwko Budowie Obwodnicy
Bargłowa Kościelnego
Barszcze 30, 16-320 Bargłów Kościelny
Bargłowa Kościelnego
Barszcze 30, 16-320 Bargłów Kościelny
PROTEST
mieszkańców Gmin Bargłów Kościelny i Rajgród przeciwko budowie projektowanej obwodnicy miejscowości Bargłów Kościelny wykonywanej w oparciu o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach 0.5217/09/10 z dnia 19.04 2010r. wydaną przez Wójta Gminy Bargłów Kościelny.
Nasz zdecydowany protest przeciwko tej inwestycji uzasadniamy poniżej:
MieszkaÅ„com gminy Bargłów KoÅ›cielny ogólnie znany byÅ‚ w okolicy fakt, że ma powstać obwodnica BargÅ‚owa KoÅ›cielnego, jako jeden z czynników skÅ‚adowych 2-pasmowej drogi szybkiego ruchu S 61 Å‚Ä…czÄ…cej siÄ™ z planowanÄ… drogÄ… ekspresowÄ… ,,Via Baltica'''' w Augustowie. MiaÅ‚aby to być wiÄ™c szosa o zdecydowanie odmiennych parametrach w porównaniu do generalnie przebudowanej przed kilku laty drogi krajowej nr 61. DecyzjÄ™ tÄ™ przedstawiono nam jako koniecznÄ… do realizacji i taka zostaÅ‚a zaakceptowana. W zwiÄ…zku ze zmianÄ… przebiegu drogi ekspresowej ,,Via Baltica'''', wÅ‚Ä…czeniem w jej ciÄ…g planowanej drogi szybkiego ruchu S61, której przebieg zmieniono i poprowadzono przez Szczuczyn –Nowa WieÅ› EÅ‚cka –Raczki- SuwaÅ‚ki i pominiÄ™ciem odcinka Grajewo - Rajgród - Bargłów KoÅ›cielny – Augustów- SuwaÅ‚ki, mieszkaÅ„cy byli stanowczo przeÅ›wiadczeni o zaprzestaniu realizacji tej inwestycji przez GDDKiA.
Tymczasem dowiadujemy się, że w/g aktualnych planów GDDKiA O/B-stok ma powstać ponad 12 km odcinek obwodnicy powielający prawie dokładnie parametrami zmodernizowaną dopiero co drogę krajową nr. 61 tj. jeden pas ruchu w każdym z kierunków.
W związku a powyższym uważamy, że budowa ww. obwodnicy w tej postaci i w okolicznościach zmiany przebiegu drogi szybkiego ruchu S61, staje się stanowczo nieuzasadniona, ponieważ planowana obwodnica Bargłowa Kościelnego stanowiąc ciąg aktualnej drogi krajowej nr 61, ma z chwilą wybudowania w/w drogi ekspresowej S61 zostać pozbawiona dotychczasowej kategorii i zostać zaliczona do kategorii drogi gminnej ( na podstawie pisma GDDKIA.O/BI-ZZ.Z-1.-4200-rd/117/2011 do Rady Powiatu Grajewskiego, pismo w załączeniu), której to termin realizacji planowany jest na lata 2014- 2020 rok. W tym kontekście jesteśmy przekonani o wręcz absurdalności realizacji tej inwestycji która:
- zrujnuje lokalną komunikację między wsiami i osiedlami, a przede wszystkim skomplikuje dojazdy do pól miejscowym rolnikom jak i przepęd bydła na pastwiska
- doprowadzi do podziału wielu gospodarstw, pól, lasów, stawów, powodując niejednokrotnie barak możliwości lub nieopłacalność ich użytkowania, a tym samym spadek ich wartości.
- stanowić będzie źródło emisji spalin i hałasu dla domów i gospodarstw położonych w bezpośrednim kontakcie z nowo projektowaną obwodnicą
- nie wpłynie bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców gminy, jak również nie poprawi im warunków bytowych i mieszkalnych
- pozbawi warsztatu pracy i dochodu wielu mieszkańców i przedsiębiorstwa z terenu gminy związanych z aktualnym przebiegiem drogi
- utrudni znacznie gospodarkę leśną ALP na tym odcinku.
- zdecydowanie zniszczy najcenniejsze krajobrazowo i cenne przyrodniczo tereny gminy
- spowoduje ogólne przekonanie o marnotrawieniu ogromnych sum pieniędzy z kasy Państwa i Unii Europejskiej poniesionych na modernizację co dopiero ukończonej drogi nr 61.
Jesteśmy przekonani, że motywacja GDDKiA uzasadniająca budowę obwodnic wsi Bargłów Kościelny i Barszcze zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego na aktualnej drodze DK nr 61 jest całkowicie bezpodstawna, gdyż gdyby to miało być priorytetem to nieporównywalnie ważniejszymi powinny być położone na tej trasie budowy obwodnic miast Rajgrodu i Grajewa. Dla zapewnienia bezpieczeństwa na odcinku bargłowskim wystarczy naszym zdaniem dokonać korekt w aktualnej organizacji ruchu drogi nr 61 w miejscowościach Barszcze i Bargłów Kościelny. Kuriozalnym pomysłem jest włączenie w tym przypadku w ciąg obwodnicy Bargłowa Kościelnego miejscowości Barszcze, w której obecnie brak jest jakichkolwiek ograniczeń, a obowiązującą dopuszczalną prędkością dla pojazdów jest 90 km/h, W związku z tym podpieranie się przez GDDKIA motywacją poprawy bezpieczeństwa na tym odcinku jest nieuzasadnione. Ponadto wariant ten miałby sens w połączeniu z obwodnicą Rajgrodu stanowiąc jej ciąg jak było to pierwotnie planowane i zaprojektowane, jednakże w związku ze zmiana przebiegu trasy S61 i planowaną zmianą statusu istniejącej drogi nr 61 na drogę gminną, nigdy nie zostanie on zapewne zrealizowany. Pragniemy zauważyć, że wzdłuż odcina drogi nr 61 dla którego ma być projektowana obwodnica znajduje się bardzo mała liczba budynków mieszkalnych. W miejscowości Barszcze, w bezpośrednim kontakcie z aktualną drogą jest osiem gospodarstw z czego jedynie cztery są zamieszkałe, a planowana obwodnica tej miejscowości stanowi prawie połowę 12 km odcinka obwodnicy. W miejscowości Bargłów Kościelny większość budynków położonych przy drodze są to budynki użyteczności publicznej o charakterze handlowym i usługowym a samych budynków mieszkalnych jest niespełna 30, co świadczyć może znikomym wpływie poprawy warunków bytowych dla mieszkańców tych miejscowości. W związku z tym nasuwa się pytanie, dla kogo jest ta obwodnica? Po co obwodnica dwóm wsiom o łącznie niespełna 1000 mieszkańcach, za setki milionów złotych, która ma spełniać swoją rolę przez kilka lat, do czasu ukończenia drogi ekspresowej S61, stanowiącej część drogi ,,Via Baltica'''', która zgodnie z doniesieniami prasowymi ma powstać do 2020 roku. Wiadomym jest fakt, że inwestycja ta jest współfinansowana z UE z programu Rozwój Polski Wschodniej, a wysokość dofinansowania niespełna 20% całkowitych kosztów. Czy jest to jednak wystarczający powód kontynuowania tej inwestycji? My uważamy że nie.
W związku powyższym nie zgadzamy się na budowę obwodnicy Bargłowa Kościelnego, w planowanej postaci i uważamy, że inwestycja ta wyrządzi więcej krzywdy niż dobrego mieszkańcom gminy. Pragniemy zauważyć, że budowa obwodnicy wyszła z inicjatywy najwyższych tutejszych władz, a nie bezpośrednio jej mieszkańców. Nie prowadzono żadnych konsultacji społecznych na temat potrzeby takiej inwestycji jej mieszkańcom, a oni sami nigdy o nią nie zabiegali.
Protest nasz prosimy potraktować bardzo poważnie i proponujemy natychmiast przerwać proces inwestycyjny w celu zminimalizowania kosztów, a w dobrze rozumianej dbałości o zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego proponujemy minimalne w stosunku do całej inwestycji środki finansowe przeznaczyć jak najszybciej na poprawę organizacji ruchu na odcinku o którym mowa powyżej tj:
1. Poprawę organizacji ruchu w miejscowości Barszcze poprzez budowę pasów lewoskrętu i prawo skrętu na skrzyżowaniu z drogą powiatową
2. Modernizację oświetlenia w miejscowości Barszcze.
3. Budowę ciągów pieszych i rowerowych do granic miejscowości Bargłów Kościelny.
Negatywne odniesienie do naszego protestu zaskutkuje zwróceniem się do instancji na szczeblu rządowym i Unii Europejskiej.
Do wiadomości
1. UG Bargłów Kościelny
2. UMiG Rajgród
3. GDDKiA w Warszawie
4. Starostwo Powiatowe w Augustowie
5. Regionalna Dyrekcja Ochrony Åšrodowiska w B-stoku
6. Nadleśnictwo Augustów
7. Pracownia Architektury Żywej -Dąbrowa B-stocka
8. Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
9. Podlaski Urząd Wojewódzki
10. Poseł Na Sejm RP Jarosław Zieliński
11. Poseł na Sejm RP Adam Rybakowicz
12. Poseł na Sejm RP Edmund Borawski
13. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
14. GDDKiA w Białymstoku
Społeczny Komitet Protestacyjny
Przeciwko Budowie Obwodnicy
Bargłowa Kościelnego
Barszcze 30, 16-320 Bargłów Kościelny