Chcesz odbierać listy polecone bez wychodzenia z domu, bez czekania na listonosza? To możliwe już od dziś. Jedyne, czego potrzebujesz to profil zaufany.
Po pierwsze i najważniejsze - bez Twojej decyzji i wiedzy nikt nie otworzy Twojego listu i go nie zeskanuje. Aby otrzymywać korespondencję w wersji elektronicznej musisz o to osobiście wystąpić. Jak? Oczywiście elektronicznie.
Bez awizo
Na portalu GOV.pl wÅ‚aÅ›nie opublikowaliÅ›my nowÄ… e-usÅ‚ugÄ™. To nasz wspólny projekt z PocztÄ… PolskÄ….
Jej gÅ‚ówny atut? Nie bÄ™dziecie musieli iść na pocztÄ™, by odebrać list polecony. Korespondencja dotrze do Was w wersji elektronicznej! Bezpiecznie, z zachowaniem tajemnicy korespondencji.
- To projekt, nad wdrożeniem którego pracowaliÅ›my od dawna. Obecna sytuacja przyspieszyÅ‚a tylko jego realizacjÄ™ - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - To kolejny dowód na to, że w czasie, w jakim siÄ™ znaleźliÅ›my - cyfryzacja jest naszym sprzymierzeÅ„cem. To także kolejny powód, dla którego warto zaÅ‚ożyć profil zaufany - dodaje szef MC.
Kilka dodatkowych wyjaÅ›nieÅ„: elektronicznie możesz dostać tylko korespondencjÄ™, czyli list. TÄ… drogÄ… nie dotrÄ… do Ciebie pisma z sÄ…dów, prokuratur, organów Å›cigania, czy komorników sÄ…dowych. Po nie nadal trzeba udać siÄ™ na pocztÄ™.
Jakie wiÄ™c pisma możesz otrzymać online? KorespondencjÄ™ z urzÄ™du gminy, spóÅ‚dzielni lub wspólnoty mieszkaniowej i wiele innych. To spora wygoda!
Oto, co zrobić, aby tak się stało.
ZaÅ‚óż eSkrzynkÄ™
Po pierwsze i najważniejsze – potrzebujesz profilu zaufanego. Bez niego, ani rusz. JeÅ›li jeszcze go nie masz, zaÅ‚atw to od rÄ™ki. Możesz go zaÅ‚ożyć w kilka minut, wykorzystujÄ…c do tego bankowość elektronicznÄ…. Sprawdź, czy Twój bank daje takÄ… możliwość.
Jeszcze sprawniej Ci pójdzie, jeÅ›li obejrzysz nasz instruktaż – e-Polak potrafi! MichaÅ‚ Czernecki tÅ‚umaczy, jak przez internet zaÅ‚ożyć profil zaufany.
Profil zaufany zaÅ‚ożony. Kolejny krok to wizyta na portalu www.GOV.pl. Kiedy już tam bÄ™dziesz, zaloguj siÄ™ do konta „Mój GOV” (prawy górny róg strony) i wybierz e-usÅ‚ugÄ™ „ZaÅ‚óż eSkrzynkÄ™ – odbieraj listy polecone”. Kliknij przycisk „ZaÅ‚óż e-skrzynkÄ™”.
WypeÅ‚nij prosty formularz. Wpisz swój adres e-mail, numer telefonu i zaakceptuj regulamin. Kolejny krok - podaj adres swojego zameldowania (na pobyt staÅ‚y). I tyle – gotowe!
Teraz sprawdź swoją skrzynkę e-mail. To na podany adres poczty elektronicznej dostaniesz dane do pierwszego logowania do eSkrzynki. Dotarły? Aktywuj skrzynkę i zacznij korzystać z usługi.
Co ważne – usÅ‚uga jest bezpÅ‚atna, a eSkrzynka zostanie zaÅ‚ożona niezwÅ‚ocznie po jej aktywacji. Także nie zwlekaj, aktywuj.
W tajemnicy
Jak to będzie wyglądało w praktyce, co znajdziesz w eSkrzynce? Zeskanowaną kopertę oraz jej zawartość. Dodatkowo, po miesiącu od zeskanowania przesyłka trafi do Ciebie w swojej oryginalnej, papierowej formie (bez awizo, nie trzeba będzie iść po nią na pocztę).
- Nasza usÅ‚uga to gwarancja jakoÅ›ci i najwyższych standardów bezpieczeÅ„stwa. To niezwykle istotna zmiana dla wszystkich obywateli, podmiotów publicznych, ale też zmiana dla samej Poczty, która zmienia model biznesowy z tradycyjnego na elektroniczny – mówi Tomasz Janka, wiceprezes zarzÄ…du Poczty Polskiej ds. rozwoju.
Od kiedy bÄ™dzie liczony czas dorÄ™czenia przesyÅ‚ki do adresata? DatÄ… dorÄ™czenia przesyÅ‚ki jest dzieÅ„, w którym pobierzesz plik z eSkrzynki. JeÅ›li tego nie zrobisz, za datÄ™ skutecznego dorÄ™czenia uznany zostanie dzieÅ„ zwrotu przesyÅ‚ki. To dwa tygodnie od dnia nastÄ™pnego od zamieszczenia dokumentu w Twojej eSkrzynce.
Usługa w opublikowanej dziś formule to rozwiązanie na czas pandemii i wychodzenia z najostrzejszych obostrzeń. Jest dostępna od dziś do 30 września 2020 r.
ZaÅ‚óż eSkrzynkÄ™ – odbieraj w domu listy polecone.
Wydział Komunikacji
Ministerstwo Cyfryzacji