Resort infrastruktury szuka oszczędności i chce, aby drogi ekspresowe budowane były w przekroju 2+1. Takie rozwiązanie na pewno nie będzie zastosowane już przy Obwodnicy Suwałk. Możliwe jednak, że Via Baltika będzie trzypasmowa na odcinku od Szczuczyna do Ostrowi Mazowieckiej.
Nowy minister infrastruktury policzył, że na realizacje przygotowanego przez poprzednią ekipę Krajowego Programu Budowy Dróg brakuje 90 mld zł. Jednym ze sposobów znalezienia oszczędności ma być budowanie dróg ekspresowych w systemie 2+1.
Droga 2+1 składać ma się z trzech pasów. Środkowy co kilka kilometrów zmieniać ma kierunek. Ułatwia to wyprzedzanie wolno jadących samochodów i udrożni ruch. Takie rozwiązanie przyjęto m.in. na obwodnicy Olecka, Mrągowa i Gołdapi.
Sprawdziliśmy, czy ministerstwo rozważa takie oszczędności przy budowie Obwodnicy Suwałk i Via Baltice.
- Układ 2+1 może być rozważany w przypadku dróg na wczesnym etapie przygotowania. Zasadniczy wpływ na jego zastosowanie ma planowane natężenie ruchu i uwarunkowania lokalne - tłumaczy Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy resortu infrastruktury.
Obwodnica Suwałk wróciła niedawno na biurko projektantów. Nie oznacza to jednak, że będzie ona miała tylko trzy pasy. Zmiany w projekcie dotyczą bowiem wyłącznie zmiany nawierzchni z asfaltowej na betonową.
- Na tę obwodnicę mamy już decyzję środowiskową. Mówi ona, że będzie to droga dwujezdniowa. Przy zmianie ilości pasów konieczne byłoby ponowne jej wydanie dokumentu, a to byłoby czasochłonne - mówi Rafał Malinowski z białostockiego oddziału GDDKiA.
Ponad 100 kilometrowy odcinek między Szczuczynem, a Budziskiem zgłoszono do dofinansowania z instrumentu Łącząc Europę. Ministerstwo z pewnością nie zaryzykuje utraty unijnych pieniędzy i nie będzie modyfikować projektów.
Takiej pewności nie można mieć już odnośnie odcinka między Szczuczynem, a Ostrowią Mazowiecką.
- Dofinansowanie z Łącząc Europę nie będzie obejmowało całej trasy. Południowa jej cześć realizowana będzie ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko oraz Krajowego Funduszu Drogowego - precyzuje Kisil.
Nie wykluczone więc, że właśnie na tym odcinku ministerstwo szukać będzie oszczędności. Szczególnie, że ta część Via Baltiki znajduje się na wczesnym etapie projektowania, a obwodnice Stawisk i Szczuczyna wybudowano właśnie jako 2+1.
(mkapu)