665 metrów długości będzie miała estakada powstająca w ramach budowy obwodnicy Sztabina. Obwodnica Sztabina w ciągu DK8 to jeden z odcinków, które w tym roku GDDKIA planuje oddać do ruchu. Udostępnienie nowej trasy kierowcom planowane jest jesienią 2025 roku.
Jej trasa jest po wschodniej stronie miejscowości i przekracza Biebrzę oraz dolinę tej rzeki właśnie tym, widocznym na zdjęciach, charakterystycznym obiektem.
Obwodnica Sztabina
Budowa obwodnicy Sztabina o długości 4,23 km ruszyła w połowie września 2023 roku. Będzie to jednojezdniowa droga z nawierzchnią bitumiczną, o dwóch pasach ruchu (1x2) i z obustronnymi poboczami bitumicznymi o konstrukcji takiej jak pasy ruchu. Całkowita szerokość nawierzchni jezdni to 10 m. Droga będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Estakada
Obwodnica poprowadzona jest po wschodniej stronie Sztabina i przekracza Biebrzę oraz dolinę tej rzeki estakadą. To charakterystyczny obiekt w nizinnym krajobrazie o wysokości konstrukcyjnej 3,88 m, długości 665,5 m i szerokości całkowitej – 14,5 m. Budowany jest metodą nasuwania podłużnego.
Wartość całego kontraktu, realizowanego przez Budimex, to 139,83 mln zł.
Dzięki obwodnicy, ze Sztabina wyprowadzony będzie ruch tranzytowy. Poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, a także zostanie odciążony lokalny układ komunikacyjny.
Docelowo dwujezdniowa
Przed paroma dniami minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinfoirmowal, że droga Białystok - Augustow - Suwałki będzie dwujezdniową, dwupasmową. W końcu kwietnia, kiedy ma być gotowy program inwestycyjny, okaże się, czy będzie to droga ekspresowa, czy główna ruchu przyspieszonego.
Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA , mówił, że - obojętnie na wariant - droga Białystok - Augustów - Suwałki będzie kontynuacją międzynarodowej trasy Via Carpatia - dwupasmową, dwujezdniową, z pasem rozdzielającym, z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami i wszelkimi zabezpieczeniami, w tym przed dzikimi zwierzętami, a budowane właśnie obwodnice Sztabina i Suchowoli zostały przyjęte z takimi rozwiązaniami, żeby docelowo spełniały wymagania drogi dwujezdniowej.
WYG
Źródło i fot: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad