Po ponad półtoramiesięcznej przerwie w poniedziałek, 4 maja działalność wznawiają galerie handlowe. Pracownicy i klienci sklepów muszą uważać na wiele nakazów i zakazów. Opracowało je Ministerstwo Rozwoju.
-
- Pracownicy tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem.
- Nosić osÅ‚onÄ™ nosa i ust, ewentualnie przyÅ‚bicÄ™ oraz rÄ™kawice ochronne podczas wykonywania obowiÄ…zków.
- Zachować bezpiecznÄ… odlegÅ‚ość od rozmówcy i wspóÅ‚pracowników (rekomendowane sÄ… 2 metry).
- Unikać dojazdów do pracy Å›rodkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
- W przypadku wystÄ…pienia u pracownika wykonujÄ…cego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojÄ…cych objawów sugerujÄ…cych zakażenie koronawirusem należy niezwÅ‚ocznie odsunąć go od pracy i pracownik powinien siÄ™ udać do domu. Należy powiadomić wÅ‚aÅ›ciwÄ… miejscowo powiatowÄ… stacjÄ™ sanitarno-epidemiologicznÄ… i stosować siÄ™ Å›ciÅ›le do wydawanych instrukcji i poleceÅ„.
- Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
- Utrzymanie odlegÅ‚oÅ›ci spoÅ‚ecznej przynajmniej 2 m pomiÄ™dzy klientami galerii handlowej (komunikacja do klientów, naklejki taÅ›mowe, przy kasach, na podÅ‚odze, co 2 metry).
- Obowiązek zasłaniania ust i nosa (maseczką lub innym materiałem) przez każdą osobę przebywającą w galerii, zgodnie z obowiązującym prawem.
- Zapewnienie możliwoÅ›ci zakupu maseczek w przynajmniej jednym sklepie bÄ™dÄ…cym na terenie obiektu handlowego lub punkcie ustanowionym przez zarzÄ…dcÄ™ obiektu w tym umieszczenie stosownej komunikacji przy wejÅ›ciu o takiej możliwoÅ›ci ze wskazaniem lokalizacji takiego sklepu, ewentualnie ustawienie automatów do kupowania maseczek.
- Obiekt handlowy zobowiÄ…zany jest przestrzegać obowiÄ…zujÄ…cych przepisów prawa odnoszÄ…cych siÄ™ do maksymalnej liczby osób mogÄ…cej przebywać na terenie obiektu i/lub w obszarze danego lokalu handlowego
- W zależnoÅ›ci od konstrukcji danego obiektu uruchomienie jak najwiÄ™kszej liczby wejść oraz zlikwidowanie barier, umożliwiajÄ…c bezkontaktowe przechodzenie przez portale, w miarÄ™ możliwoÅ›ci również w toaletach, lub uruchomienie bezkolizyjnej organizacji wejÅ›cia i wyjÅ›cia do obiektu na zasadzie jedno wejÅ›cie – jedno wyjÅ›cie, by móc liczyć klientów.
- Umożliwienie prowadzenia działalności wszystkim sklepom z wyłączeniem:
- - Stref aktywności fizycznej (siłownie, sale i place zabaw, parki trampolin);
- - Stref gier;
- - Kin;
- - Wysp handlowych, również gastronomicznych.
- Zainstalowanie możliwie dużej liczby pojemników z preparatem dezynfekcyjnym przy wszystkich wejÅ›ciach (również do placówek wewnÄ…trz), w toaletach, przy kasach.
- ObowiÄ…zek noszenia przez klientów w sklepach rÄ™kawiczek jednorazowych (lub rÄ™kawiczek foliowych) zapewnionych przez operatora danego sklepu.
- Komunikaty przez system dźwiękowy, systemy audiowizualne i inne systemu komunikacji z klientem na terenie galerii handlowej dot. zachowania odległości między kolejnymi osobami, unikania skupisk ludzi, noszenia osłon ust i nosa oraz przestrzegania zasad higieny.
- Rezygnacja z roznoszenia ulotek, wydarzeÅ„ promocyjnych i innych akcji na terenie obiektów handlowych, które mogÄ… sprzyjać tworzeniu siÄ™ skupisk ludzi.
- Wyłączenie z działalności stref relaksu oraz stref odpoczynku (włączając w to ławki).
- OkreÅ›lenie maksymalnej liczby osób mogÄ…cych przebywać w windzie (maksymalna liczba osób podzielona przez 3, z wyÅ‚Ä…czeniem rodzin), co powinno być jasno zakomunikowane przy wejÅ›ciu do windy.
- Na obecnym etapie obowiÄ…zuje zakaz spożywania jakichkolwiek posiÅ‚ków i produktów w przestrzeni komunikacyjnej, celem minimalizacji zakażenia.
- Wyłączenie z użytku, lub dokładne czyszczenie, po każdym kliencie, środkami chemicznymi, przebieralni w sklepach na terenie obiektu handlowego.
- Wprowadzenie odpowiednich procedur dla personelu w zakresie zwiÄ™kszonej czÄ™stotliwoÅ›ci czyszczenia i dezynfekcji, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem toalet, uchwytów, porÄ™czy klamek, przycisków w windach etc.
- Wydzielenie strefy gastronomicznej widocznÄ…, fizycznÄ… barierÄ….
- Ograniczenie liczby klientów w strefie gastronomicznej - na jednÄ… osobÄ™ powinno przypadać minimum 15 m2.
- Szczególna dyscyplina utrzymania 2-metrowej odlegÅ‚oÅ›ci pomiÄ™dzy osobami stojÄ…cymi w kolejce, poprzez zastosowanie widocznych wskazówek (naklejki na podÅ‚odze lub stojÄ…ce znaki).
- Na obecnym etapie w strefie gastronomicznej jest możliwe kupowanie żywności wyłącznie na wynos i w ramach dostaw. Dania nie mogą być spożywane na miejscu, w galerii, na ulicy.
- Informowanie klientów o koniecznoÅ›ci parkowania na co drugim miejscu a w przypadku braku takiej możliwoÅ›ci o zachowanie dystansu przy wsiadaniu/wysiadaniu z pojazdów.
- WyÅ‚Ä…czenie z użytku wszelkiego rodzaju fontann, placów zabaw i kÄ…cików zabaw .
- WyÅ‚Ä…czenie z użytku szatni, przechowalni ubraÅ„, przedmiotów.
- DokÅ‚adne czyszczenie Å›rodkami chemicznymi toalet przynajmniej 4 razy dziennie oraz rekomendacja dla klientów o koniecznoÅ›ci ograniczenia liczby osób przebywajÄ…cych w toaletach; rekomenduje siÄ™, ograniczenie iloÅ›ci osób przebywajÄ…cych w toaletach, aby umożliwić zachowanie bezpiecznych odlegÅ‚oÅ›ci.
- Codzienna, regularna, przynajmniej 2-krotna w ciÄ…gu dnia dezynfekcja drzwi, schodów ruchomych oraz innych elementów infrastruktury wspólnej.
- Regularna, nie rzadziej niż co godzinÄ™, dezynfekcja powierzchni dotykowych infrastruktury wspólnej: klamek, porÄ™czy, blatów.
- Wywieszenie w toalecie instrukcji dotyczÄ…cej:
- mycia rÄ…k
- dezynfekcji rÄ…k
- zdejmowania i zakładania rękawiczek
- zdejmowania i zakładania maseczki
Ministerstwo Rozwoju