03.05.2020

Od poniedziałku otwarte galerie handlowe. Wszędzie trzeba uważać

Po ponad półtoramiesięcznej przerwie w poniedziałek, 4 maja działalność wznawiają galerie handlowe. Pracownicy i klienci sklepów muszą uważać na wiele nakazów i zakazów. Opracowało je Ministerstwo Rozwoju.

    • Pracownicy tuż po przyjÅ›ciu do pracy obowiÄ…zkowo należy umyć rÄ™ce wodÄ… z mydÅ‚em.
    • Nosić osÅ‚onÄ™ nosa i ust, ewentualnie przyÅ‚bicÄ™ oraz rÄ™kawice ochronne podczas wykonywania obowiÄ…zków. 
    • Zachować bezpiecznÄ… odlegÅ‚ość od rozmówcy i wspóÅ‚pracowników (rekomendowane sÄ… 2 metry).
    • Unikać dojazdów do pracy Å›rodkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
  1. W przypadku wystÄ…pienia u pracownika wykonujÄ…cego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojÄ…cych objawów sugerujÄ…cych zakażenie koronawirusem należy niezwÅ‚ocznie odsunąć go od pracy i pracownik powinien siÄ™ udać do domu. Należy powiadomić wÅ‚aÅ›ciwÄ… miejscowo powiatowÄ… stacjÄ™ sanitarno-epidemiologicznÄ… i stosować siÄ™ Å›ciÅ›le do wydawanych instrukcji i poleceÅ„.
  2. Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
    Przestrzeń komunikacyjna i usługi
    1. Utrzymanie odlegÅ‚oÅ›ci spoÅ‚ecznej przynajmniej 2 m pomiÄ™dzy klientami galerii handlowej (komunikacja do klientów, naklejki taÅ›mowe, przy kasach, na podÅ‚odze, co 2 metry).
    2. Obowiązek zasłaniania ust i nosa (maseczką lub innym materiałem) przez każdą osobę przebywającą w galerii, zgodnie z obowiązującym prawem.
    3. Zapewnienie możliwoÅ›ci zakupu maseczek w przynajmniej jednym sklepie bÄ™dÄ…cym na terenie obiektu handlowego lub punkcie ustanowionym przez zarzÄ…dcÄ™ obiektu w tym umieszczenie stosownej komunikacji przy wejÅ›ciu o takiej możliwoÅ›ci ze wskazaniem lokalizacji takiego sklepu, ewentualnie ustawienie automatów do kupowania maseczek.
    4. Obiekt handlowy zobowiÄ…zany jest przestrzegać obowiÄ…zujÄ…cych przepisów prawa odnoszÄ…cych siÄ™ do maksymalnej liczby osób mogÄ…cej przebywać na terenie obiektu i/lub w obszarze danego lokalu handlowego
    5. W zależnoÅ›ci od konstrukcji danego obiektu uruchomienie jak najwiÄ™kszej liczby wejść oraz zlikwidowanie barier, umożliwiajÄ…c bezkontaktowe przechodzenie przez portale,  w miarÄ™ możliwoÅ›ci również w toaletach, lub uruchomienie bezkolizyjnej organizacji wejÅ›cia i wyjÅ›cia do obiektu na zasadzie jedno wejÅ›cie – jedno wyjÅ›cie, by móc liczyć klientów.
    6. Umożliwienie prowadzenia działalności wszystkim sklepom z wyłączeniem:
      • - Stref aktywnoÅ›ci fizycznej (siÅ‚ownie, sale i place zabaw, parki trampolin);
      • - Stref gier;
      • - Kin;
      • - Wysp handlowych, również gastronomicznych.
    7. Zainstalowanie możliwie dużej liczby pojemników z preparatem dezynfekcyjnym przy wszystkich  wejÅ›ciach (również do placówek wewnÄ…trz), w toaletach, przy kasach.
    8. ObowiÄ…zek noszenia przez klientów w sklepach rÄ™kawiczek jednorazowych (lub rÄ™kawiczek foliowych) zapewnionych przez operatora danego sklepu.
    9. Komunikaty przez system dźwiękowy, systemy audiowizualne i inne systemu komunikacji z klientem na terenie galerii handlowej dot. zachowania odległości między kolejnymi osobami, unikania skupisk ludzi, noszenia osłon ust i nosa oraz przestrzegania zasad higieny.
    10. Rezygnacja z roznoszenia ulotek, wydarzeÅ„ promocyjnych i innych akcji na terenie obiektów handlowych, które mogÄ… sprzyjać tworzeniu siÄ™ skupisk ludzi.
    11. Wyłączenie z działalności stref relaksu oraz stref odpoczynku (włączając w to ławki).
    12. OkreÅ›lenie maksymalnej liczby osób mogÄ…cych przebywać w windzie (maksymalna liczba osób podzielona przez 3, z wyÅ‚Ä…czeniem rodzin), co powinno być jasno zakomunikowane przy wejÅ›ciu do windy.
    13. Na obecnym etapie obowiÄ…zuje zakaz spożywania jakichkolwiek posiÅ‚ków i produktów w przestrzeni komunikacyjnej, celem minimalizacji zakażenia.  
    14. Wyłączenie z użytku, lub dokładne czyszczenie, po każdym kliencie, środkami chemicznymi, przebieralni w sklepach na terenie obiektu handlowego.
    15. Wprowadzenie odpowiednich procedur dla personelu w zakresie zwiÄ™kszonej czÄ™stotliwoÅ›ci czyszczenia i dezynfekcji, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem toalet, uchwytów, porÄ™czy klamek, przycisków w windach etc.
      Strefa gastronomiczna
      1. Wydzielenie strefy gastronomicznej widocznÄ…, fizycznÄ… barierÄ….
      2. Ograniczenie liczby klientów w strefie gastronomicznej - na jednÄ… osobÄ™ powinno przypadać minimum 15 m2.
      3. Szczególna dyscyplina utrzymania 2-metrowej odlegÅ‚oÅ›ci pomiÄ™dzy osobami stojÄ…cymi w kolejce, poprzez zastosowanie widocznych wskazówek (naklejki na podÅ‚odze lub stojÄ…ce znaki).
      4. Na obecnym etapie w  strefie gastronomicznej jest możliwe kupowanie żywnoÅ›ci wyÅ‚Ä…cznie na wynos i w ramach dostaw. Dania nie mogÄ… być spożywane na miejscu, w galerii, na ulicy.
        Infrastruktura wspóÅ‚towarzyszÄ…ca
          1. Informowanie klientów o koniecznoÅ›ci parkowania na co drugim miejscu a w przypadku braku takiej możliwoÅ›ci o zachowanie dystansu przy wsiadaniu/wysiadaniu z pojazdów.
          2. WyÅ‚Ä…czenie z użytku wszelkiego rodzaju fontann, placów zabaw i kÄ…cików zabaw .
          3. WyÅ‚Ä…czenie z użytku szatni, przechowalni ubraÅ„, przedmiotów.
          4. DokÅ‚adne czyszczenie Å›rodkami chemicznymi toalet przynajmniej 4 razy dziennie oraz rekomendacja dla klientów o koniecznoÅ›ci ograniczenia liczby osób przebywajÄ…cych w toaletach; rekomenduje siÄ™, ograniczenie iloÅ›ci osób przebywajÄ…cych w toaletach, aby umożliwić zachowanie bezpiecznych odlegÅ‚oÅ›ci.
          5. Codzienna, regularna, przynajmniej 2-krotna w ciÄ…gu dnia dezynfekcja drzwi, schodów ruchomych oraz innych elementów infrastruktury wspólnej.
          6. Regularna, nie rzadziej niż co godzinÄ™, dezynfekcja powierzchni dotykowych infrastruktury wspólnej: klamek, porÄ™czy, blatów.
          7. Wywieszenie w toalecie instrukcji dotyczÄ…cej:
            • mycia rÄ…k
            • dezynfekcji rÄ…k
            • zdejmowania i zakÅ‚adania rÄ™kawiczek
            • zdejmowania i zakÅ‚adania maseczki

          Ministerstwo Rozwoju

          udostępnij na fabebook
          Skomentuj:
          nick*
          komentarz*
           
           
          Sponsor pogody
          Pogoda
          Newsletter

          Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

          Kursy walut
          11.16.2024 Kupno Sprzedaż
          EUR 0.00% 4.4889 4.5795
          USD 0.00% 4.1175 4.2007
          GBP 0.00% 5.1508 5.2548
          CHF 0.00% 4.5999 4.6929
          Dodaj nowe og³oszenie