Z odpowiedzi, jaką otrzymał przed kilkoma dniami od władz PKP burmistrz Olecka, wynika, że planowany jest zarówno remont dworca kolejowego w Olecku, jak i modernizacja linii kolejowej nr 41 do Gołdapi.
Inwestycja powinna być realizowana przez Polskie Koleje Państwowe w latach 2023-2027.
Pociągi mają poruszać się zelektryzowana linią z prędkością 160 km na godzinę. Nie przewiduje się natomiast budowy drugiego toru.
Stacja Olecko ma być przebudowana w zakresie całej infrastruktury kolejowej. Przebudowany zostanie cały układ torowy, zbudowane dwa perony: jeden jednokrawędziowy i drugi dwukrwędziowy wyspowy. Perony będą miały długość 400 metrów.
Komunikacja pomiędzy rejonem budynku dworca, peronami i częścią miasta położoną po zachodniej stronie torów ma odbywać się przejściem podziemnym pod torami. Zostaną zachowane dotychczasowe place ładunkowe.
- Z otrzymanych informacji wynika, że docelowo pociągi regionalne będą kursować z kierunku Ełku i z powrotem oraz pociągi międzywojewódzkie z kierunku Ełku w kierunku Suwałk i z powrotem. Po rewitalizacji odcinka Olecko-Gołdap możliwe będzie przywrócenie kursowania pociągów w kierunku Gołdapi - informuje burmistrz Karol Sobczak.
Jak informuje w piśmie do burmistrza PKP, likwidacji ulegnie odcinek Olecko - Cimochy. Przewiduje się natomiast budowę jednotorowej zelektryzowanej łącznicy Zatyki - Norki, co umożliwi komunikację z Suwałkami.
Według wstępnych danych PKP, przewiduje się kursowanie w ciągu doby do Olecka od 4 do 6 pociągów regionalnych z Ełku i z powrotem oraz do 8 pociągów międzywojewódzkich z kierunku Ełku w kierunku Suwałk i z powrotem, ze zjazdem do Olecka.
Przypomnijmy, że także władze Gołdapi od dana zabiegają o reaktywowanie linii kolejowej do tego przygranicznego miastami uzyskania Oleckiem i Ełkiem.
Najbardziej zniszczone są tory na odcinku Olecko - Gołdap. Odcinek kolejowy Olecko (bez stacji Olecko) - Gołdap ma długość około 37 km. Jest to odcinek linii nieczynny i nieeksploatowany. Ruch pociągów pasażerskich został zawieszony od kwietnia 1993 roku, natomiast pociągów towarowych od czerwca 2002 r. Obecnie stan techniczny infrastruktury na tej linii jest niedostateczny i nie ma możliwości wznowienia ruchu pociągów z jakakolwiek prędkością. Konieczne jest zatem wykonanie kompleksowych robót modernizacyjnych wszystkich elementów infrastruktury kolejowej (tory, urządzenia sterowane ruchem kolejowym, urządzenia elektryczne i elektroenergetyczne, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowo-drogowe, perony z wyposażeniem i oświetleniem).
Szansa na uruchomienie linii Ełk - Olecko – Gołdap pojawiła się po uchwale Rady Ministrów z 03.12.2019 r., w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku. Program „Kolej+” przyczyni się do eliminowania wykluczeń komunikacyjnych dzięki możliwości uzupełniania sieci kolejowej o nowe połączenia, które przede wszystkim zapewnią pasażerom dostęp do komunikacji międzywojewódzkiej.
Program umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej. Zadania inwestycyjne będą mogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków programu rządowego, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów.
Województwo warmińsko - mazurskie zgłosiło do Ministra Infrastruktury następujące propozycje modernizacji linii:
- nr 41 na odcinku Olecko - Gołdap,
- nr 223 na odcinku Czerwonka - Orzysz,
- nr 35 odcinek od granicy województwa do Szyman,
- nieistniejąca linia na odcinku Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto,
- nr 254 na odcinku Elbląg - Frombork - Braniewo.
WYG
Źródło, grafika: UM Olecko; PKP
Na fot.
1.Dworzec w Olecku
2. zarośnięta linia kolejowa k. dworca PKP w Olecku