10.01.2021

Pasy na przejściu dla pieszych 3D. Czy się sprawdzają?

Ciekawie wyglądają, zwiększają skupienie kierowców i pieszych, a także pomagają w budowaniu większego zainteresowania społeczeństwa tematyką bezpieczeństwa na drogach.

Kilka miejscowości w Polsce może już się pochwalić własnymi pasami 3D, inne są zdecydowane na udział w pilotażowym projekcie. Dlaczego warto pochylić się nad tym tematem?

Trójwymiarowe pasy na przejÅ›ciu dla pieszych, które przypominajÄ… przeszkodÄ™ i skÅ‚aniajÄ… nadjeżdżajÄ…ce auta do zmniejszenia prÄ™dkoÅ›ci, przyciÄ…gajÄ… uwagÄ™ nie tylko dzieci, ale też kierowców pojazdów, którzy zwalniajÄ… z zaciekawieniem. Oryginalność projektu ma już pierwsze pozytywne efekty: dzieci przechodzÄ…c przez to przejÅ›cie bardziej uważajÄ…, a dla kierowców staÅ‚o siÄ™ ono bardziej widocznepodkreÅ›la Grzegorz Kornecki, zastÄ™pca burmistrza do spraw spoÅ‚ecznych w Sanoku. Pozytywnie projekt ocenia też Henryk Kalisz, pracownik GDDKiA i PIIB, dÅ‚ugoletni specjalista ws. budownictwa i bezpieczeÅ„stwa drogowego.

RekomendujÄ™ takie rozwiÄ…zania jako mogÄ…ce skutecznie poprawić stan bezpieczeÅ„stwa na drogach wewnÄ™trznych, a także popieram dziaÅ‚ania zmierzajÄ…ce do wprowadzenia pasów 3D na drogach publicznych klas „L” i „D”. Wprowadzenie trójwymiarowych przejść dla pieszych może siÄ™ w znacznym stopniu przyczynić do zwiÄ™kszenia stopnia bezpieczeÅ„stwa, zwÅ‚aszcza na drogach w obrÄ™bie szkóÅ‚, przedszkoli czy placów zabaw  mówi ekspert.

Element większej całości

Kreatywne rozwiÄ…zania, jak pasy 3D, sÄ… nie tylko elementem infrastruktury skÅ‚aniajÄ…cym kierowców do zdjÄ™cia nogi z gazu, ale również przyczynkiem do dyskusji na temat odpowiednich zachowaÅ„ na drodze. ZwiÄ™kszenie bezpieczeÅ„stwa pieszych jest olbrzymim wyzwaniem, które wymaga szeroko zakrojonej wspóÅ‚pracy. Niedawno Rada Ministrów przyjęła nowelizacjÄ™ ustawy Prawo o ruchu drogowym, zakÅ‚adajÄ…cej m.in. pierwszeÅ„stwo pieszych wchodzÄ…cych na przejÅ›cie, ale także nakÅ‚adajÄ…cej na nich pewne obowiÄ…zki, jak zakaz korzystania z telefonu komórkowego w trakcie przekraczania jezdni.

Eksperci pozytywnie patrzÄ… na te zmiany, podkreÅ›lajÄ…c jednak konieczność edukowania najmÅ‚odszych w zakresie bezpieczeÅ„stwa. Tutaj dużą rolÄ™ do odegrania ma nie tylko rzÄ…d, ale też pozarzÄ…dowe programy, jak Hello ICE, w ramach którego nie tylko poprawiana jest infrastruktura w pobliżu szkóÅ‚ i przedszkoli, ale również prowadzone sÄ… zajÄ™cia edukacyjne dla dzieci.

– Pasy 3D sÄ… idealnym pretekstem do rozmowy z dziećmi o bezpieczeÅ„stwie, co podkreÅ›lajÄ… urzÄ™dnicy i nauczyciele z miejscowoÅ›ci, w których je namalowaliÅ›my. Nie wszyscy zdajÄ… sobie sprawÄ™, że to tylko jedna z gaÅ‚Ä™zi dużego projektu, w ramach którego zbieramy informacje o niebezpiecznych miejscach w pobliżu szkóÅ‚, prowadzimy zajÄ™cia, a także modernizujemy infrastrukturÄ™. Bardzo siÄ™ cieszÄ™, że o naszym programie tyle siÄ™ mówi, bo bezpieczeÅ„stwo dzieci to temat, o którym powinno być jak najgÅ‚oÅ›niej podkreÅ›la Katarzyna Wójcik, ekspert ds. komunikacji w organizujÄ…cej program Hello ICE firmie Budimex.

Budimex buduje w caÅ‚ej Polsce tysiÄ…ce kilometrów dróg i jego przedstawicielom zależy, żeby ich użytkownicy byli bezpieczni. StÄ…d pomysÅ‚ na program Hello ICE, skierowany do dzieci z klas 1-3 szkóÅ‚ podstawowych oraz przedszkoli.

– Zawsze myÅ›limy w dÅ‚uższej perspektywie. Malowanie pasów 3D to dziaÅ‚anie, które w ciÄ…gu kilku lat ma zmienić naszÄ… rzeczywistość. Tak samo patrzymy na edukacjÄ™. Hello ICE to zÅ‚ożony mechanizm, który ma poprawiać bezpieczeÅ„stwo na wielu polach dodaje Katarzyna Wójcik.

Nie tylko złudzenie

Jak w przypadku wszystkich innowacji, również pasy 3D budzÄ… pytania ze strony kierowców i ekspertów.

– PamiÄ™tam poczÄ…tki wprowadzania progów zwalniajÄ…cych. MiaÅ‚a miejsce podobna sytuacja. Obecnie można je spotkać powszechnie również na drogach gminnych i powiatowych drogach publicznych oraz ulicach miejskich, które w dużej mierze nie posiadajÄ… statusu dróg publicznych – wspomina Henryk Kalisz z GDDKiA.

Projekt wdrożenia pasów 3D jest w fazie testów, które wypadajÄ… bardzo obiecujÄ…co. W Indiach, gdzie powstaÅ‚o pierwsze trójwymiarowe przejÅ›cie dla pieszych, prÄ™dkość pojazdów spadÅ‚a o 40 procent. ChwalÄ… je sobie także Islandczycy, Anglicy czy Serbowie. OczywiÅ›cie, żeby zwiÄ™kszać bezpieczeÅ„stwo, takie dziaÅ‚anie musi być wsparte edukacjÄ… i kompleksowÄ… rozbudowÄ… infrastruktury, jednak ma niezaprzeczalne korzyÅ›ci.

Wszystko musi być bardzo wyraźnie i starannie wykonane. Kolory i ksztaÅ‚ty muszÄ… być bardzo wyraźne. Wtedy takie rozwiÄ…zanie jest pozytywnie odbierane przez kierowców na drogach wewnÄ™trznych i ma szansÄ™ poprawić bezpieczeÅ„stwo a przede wszystkim widoczność przejść dla pieszych analizuje ekspert i dziennikarz TVN Turbo MichaÅ‚ MurawiÅ„ski.

Eksperci kÅ‚adÄ… również nacisk na odpowiedni dobór lokalizacji.

Zgadzam siÄ™ z opiniami, że reakcja kierujÄ…cego pojazdem może być różna. Dla jadÄ…cego z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ… może spowodować nawet zjechanie z drogi na chodnik i stworzyć jeszcze wiÄ™ksze zagrożenie dla pieszych. Jest to naturalny odruch w takiej sytuacji, że kierujÄ…cy wybiera „mniejsze zÅ‚o” widzÄ…c przed sobÄ… wysokÄ… przeszkodÄ™. Może rozważyć w tej sytuacji równolegÅ‚e wprowadzenie odcinków barier na dojazdach do przejÅ›cia? Możliwe jest też moim zdaniem „ograniczenie wysokoÅ›ci” postrzeganego przejÅ›cia podkreÅ›la Henryk Kalisz.

W ramach Hello ICE przejÅ›cia 3D powstajÄ… na drogach lokalnych w pobliżu szkóÅ‚, gdzie wystÄ™puje znaczne ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci i wymagana jest szczególna koncentracja ze strony kierowców. W części lokalizacji do malowania zostaÅ‚a wykorzystana farba z odblaskowymi drobinkami, która sprawia, że trójwymiarowa „zebra” jest widoczna również w ciemnoÅ›ci.

Nie istnieje system idealny. Można zapewne wyobrazić sobie sytuacjÄ™, w której pasy 3D nie bÄ™dÄ… widoczne pod Å›niegiem, czy w której ktoÅ› siÄ™ ich przestraszy. Przede wszystkim sprawiajÄ… jednak, że wiÄ™kszość kierowców zdejmuje nogÄ™ z gazu, a jednoczeÅ›nie sÄ… pretekstem do rozmów z dziećmi o zachowaniu na drodze. Gdyby nie testować i nie wprowadzać nowinek, nigdy nie powstaÅ‚aby sygnalizacja Å›wietlna, progi spowalniajÄ…ce czy odblaskowe oznakowanie na drogach, a ruchem kierowaliby wszÄ™dzie policjanci z gwizdkami.



udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.31.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie