PKP Intercity zatrudnia obecnie blisko 1200 maszynistów. Wśród nich po raz pierwszy znalazła się kobieta. Aleksandra Płusa po pozytywnie zakończonym blisko 2-letnim kursie zdobyła uprawnienia
do prowadzenia zarówno nowoczesnych pociągów PesaDART, jak i tradycyjnych składów zestawionych
z lokomotywy oraz wagonów. Jak wyglądała, jej i innych kandydatów, droga do zawodu maszynisty?
PKP intercity co roku organizuje rekrutacjÄ™ kandydatów, którzy chcÄ… zostać maszynistami i prowadzić pociÄ…gi dalekobieżne. W ostatnich latach bierze w niej udziaÅ‚ ponad 1000 osób, z czego po wstÄ™pnych selekcjach, zostaje okoÅ‚o 100 kandydatów. Uprawnienia do wykonywania zawodu maszynisty zdobywa ostatecznie 80 procent z nich. UdaÅ‚o siÄ™ to m.in. Sebastianowi SaÅ‚aÅ„skiemu i Aleksandrze PÅ‚usie – pierwszej kobiecie maszyniÅ›cie w PKP Intercity.
Kolejowa rodzinna tradycja
Aleksandra z kolejÄ… jest zwiÄ…zana od dziecka. Od 35 lat, jej ojciec pracuje jako maszynista.
- Od kiedy pamiÄ™tam, z zaciekawieniem obserwowaÅ‚am pracÄ™ taty i podpytywaÅ‚am o wszystko – zwierza siÄ™. - FascynowaÅ‚y mnie lokomotywy, a także wyzwania i odpowiedzialność, jakie wiążą siÄ™ z tÄ… pracÄ….
Wybór zawodu mógÅ‚ wydawać siÄ™ oczywisty, jednak pomimo zainteresowaÅ„, Aleksandra nie wiÄ…zaÅ‚a swojej przyszÅ‚oÅ›ci z kolejÄ… i najpierw zdecydowaÅ‚a siÄ™ na pracÄ™ w innej branży. Gdy jednak pojawiÅ‚o siÄ™ ogÅ‚oszenie o rekrutacji kandydatów na maszynistów Aleksandra bez wahania zÅ‚ożyÅ‚a aplikacjÄ™.
- W oÅ›rodku szkoleniowym zobaczyÅ‚am dwie oczekujÄ…ce kobiety. Odetchnęłam z ulgÄ…, że nie jestem sama – wyznaje. – Po chwili okazaÅ‚o siÄ™, że to osoby towarzyszÄ…ce. ByÅ‚am jedynÄ… kobietÄ…, która zgÅ‚osiÅ‚a siÄ™ w rekrutacji. MyÅ›laÅ‚am, że nie mam żadnych szans. Aleksandra zostaÅ‚a jednak przyjÄ™ta na kurs. W pierwszych dniach szkolenia widziaÅ‚am zdziwienie kolegów – wspomina. - Jednak dziÄ™ki fachowej wiedzy, zdobytej w technikum budowlanym i na studiach technicznych szybko zdobyÅ‚am zaufanie i akceptacjÄ™ grupy. JednoczeÅ›nie, jak sama mówi – nie straszne jej zÅ‚amany paznokieć czy pobrudzenie smarem. MyÅ›lÄ™, że mój udziaÅ‚ w szkoleniu przetarÅ‚ szlak przyszÅ‚ym kandydatkom.
Jak zostać maszynistą?
Kandydat na maszynistÄ™ w pierwszej kolejnoÅ›ci odbywa dwumiesiÄ™czne szkolenie z zasad funkcjonowania kolei i przepisów, które koÅ„czy siÄ™ egzaminem licencyjnym. Po uzyskaniu licencji kolejnym etapem jest kurs na Å›wiadectwo maszynisty, który trwa do 16 miesiÄ™cy. W jego trakcie kandydat zdobywa wiedzÄ™ m.in. z zakresu budowy pojazdów kolejowych. Później pod okiem instruktora adept uczy siÄ™ obsÅ‚ugi caÅ‚ego taboru, w tym także lokomotyw spalinowych starszego typu.
- Najtrudniejszym etapem szkolenia dla mnie byÅ‚o uczenie siÄ™ wszystkich kwestii zwiÄ…zanych z konstrukcjÄ… pojazdów. Natomiast najprzyjemniejsze byÅ‚y jazdy – wspomina Sebastian, który pomimo iż ma 22 lata i jest najmÅ‚odszym maszynistÄ… w ZakÅ‚adzie Centralnym PKP Intercity, to ma uprawnienia do prowadzenia wszystkich pojazdów, w tym pociÄ…gów Pendolino.
Podczas szkolenia kandydaci odbywajÄ… też jazdy na symulatorze lokomotywy. W dostÄ™pnych scenariuszach można ująć sytuacje realnie wystÄ™pujÄ…ce na torach – powalone drzewo czy uszkodzony hamulec to tylko niektóre z nich. DziÄ™ki temu kandydaci mogÄ… przygotować siÄ™ na wiele zdarzeÅ„, które przytrafiajÄ… siÄ™ w trakcie prowadzenia pociÄ…gu.
Po zakoÅ„czonym kursie i pozytywnej opinii opiekuna adept może przystÄ…pić do egzaminu. Po jego zdaniu otrzymuje siÄ™ Å›wiadectwo maszynisty uprawniajÄ…ce do prowadzenia okreÅ›lonego typu pojazdu. NastÄ™pnie maszyniÅ›ci zapoznajÄ… siÄ™ z trasami, po których bÄ™dÄ… kursować z pasażerami na pokÅ‚adzie.