Minister transportu Republiki Litewskiej Marius Skuodis potwierdził w środę, 19 października podczas posiedzenia Komisji Gospodarki litewskiego Sejmu, że pasażerskie połączenie kolejowe Wilno - Warszawa ma ruszyć już w grudniu br.
Pierwsze podróże tym pociągiem „nie będą tak komfortowe, jak mogłyby być" – zaznaczył jednocześnie szef resortu.
Jak stwierdził Skuodis, na Litwie i w Polsce brakuje pociągów, by od razu zapewnić wygodne połączenie.
- Mam nadzieję, że w grudniu będziemy mieli regularne przejazdy do Warszawy. Na początku nie będą one tak wygodne, jak mogłyby być – powiedział w środę Skuodis na posiedzeniu sejmowego Komitetu Gospodarki. I dodał: -Jeśli Komitet znajdzie sposób, aby sprowadzić nam więcej pociągów, także po stronie polskiej, te podróże z pewnością będą znacznie wygodniejsze”.
Szef litewskiego resortu transportu zapewnił, że szuka sposobów na zapewnienie jak największej liczby połączeń na nowej linii kolejowej, ale obecnie brakuje na to pociągów.
- Rozmawiam z polskim ministrem, ale zdolności w całej Europie, w tym u nas, są takie, jakie są. Staramy się robić wszystko, co możliwe, ale nie wszystko może rynek nam dać nawet za duże pieniądze w krótkim okresie - wyjaśniał. Zapewnił, że w dłuższej perspektywie te kwestie mają być rozwiązane.
W połowie września polscy i litewscy ministrowie komunikacji – Andrzej Adamczyk i Marius Skuodis - podczas spotkania w Wilnie obiecali, że połączenie kolejowe Wilno-Warszawa ma być uruchomione jeszcze w tym roku, w grudniu.
Umowę o połączeniu stolic Litwy i Polski pociągiem pasażerskim „LTG Link” z polską spółką kolejową „PKP Intercity” podpisało jeszcze we wrześniu 2020 roku.
Najpierw 8 godzin, po wybudowaniu Rail Baltiki już tylko 4
Planuje się rozwój regularnych przewozów pasażerskich w trzech etapach: w latach 2022-2023 przejazdy pociągami osobowymi odbywałyby się na trasie Warszawa - Mockawa - Kowno - Wilno, zaś w latach 2023-2024 kursowałby na trasie Warszawa - Kowno - Wilno (bez przystanku w Mockowie).
Oba kraje będą stopniowo podnosić parametry jakościowe obsługi pociągów pasażerskich między Wilnem a Warszawą, ulepszając istniejącą infrastrukturę i wyposażając kolej w niezbędny tabor. Zapewni to sprawną i szybką komunikację między krajami, tak, aby łączny czas trwania takiej podróży pociągiem przed realizacją Rail Baltica nie przekroczył 8 godzin.
Po wybudowaniu i uruchomieniu szybkiej kolei europejskiej Rail Baltica do stolic obu krajów można będzie dojechać bezpośrednim pociągiem dużych prędkości. W 2026-2027 r., gdy już powstanie Rail Baltica, czas przejazdu na trasie Warszawa - Wilno wyniesie nie więcej niż 4 godziny.
Obecnie z Litwy do Polski można dotrzeć pociągiem, który w weekendy kursuje z Kowna do Białegostoku. Do Warszawy można jeszcze polecieć samolotem bądź udać się własnym samochodem.
Codziennie do Warszawy z Wilna dwukrotnie w ciągu dnia odjeżdżają przepełnione autobusy spółki Lux Express
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Transportu RL; Komisja Gospodarki Sejmu RL