Szybkiej kolei Rail Baltica doczekamy się może w 2030 roku, w dalekich planach jest także elektryfikacja linii kolejowej Suwałki – Sokółka.
O stan tych inwestycji, a także terminy remontów dworców PKP w Suwałkach i Augustowie oraz o to, czy planowane jest zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na trasie Suwałki – Białystok i Suwałki – Warszawa w interpelacji skierowanej do ministra infrastruktury pyta poseł Prawa i Sprawiedliwości Adam Andruszkiewicz.
Adam Andruszkiewicz pyta też, czy Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie zmiany rozkładu jazdy PKP w taki sposób, aby umożliwić pokonanie trasy Suwałki – Warszawa w czasie 3 godzin i 20 minut i podpowiada, jak to można zrobić już od połowy czerwca, kiedy będzie wprowadzany nowy rozkład jazdy pociągów.
Według obecnego rozkładu, najkrótszy możliwy czas pokonania trasy Suwałki – Warszawa pociągiem to 3 godziny i 58 minuty (Intercity Podlasiak) oraz 4 godziny i 18 minut (IC Hańcza). Na czas ten wpływa około półgodzinny postój w Białymstoku, związany z konieczną zmianą lokomotywy ze spalinowej na elektryczną.
Poseł wnioskuje o to, żeby zamiast postoju, w Białymstoku podstawiany był pociąg Intercity, który już dzisiaj pokonuje trasę Białystok – Warszawa Centralna w 90 minut (teraz to dwa połączenia dziennie IC Prząśniczka i IC Esperanto).
- Dzięki wprowadzonej w ten sposób zmianie w przyszłym rozkładzie jazdy PKP, przy zachowaniu dotychczasowych czasów przejazdu (Suwałki – Białystok: 1h 40 minut; Białystok – Warszawa Centralna: 1h 30 minut) oraz zarezerwowaniu 10 minut na przesiadkę na stacji Białystok, możliwe byłoby pokonanie trasy Suwałki – Warszawa Centralna w czasie 3h 20 minut – przekonuje Adam Andruszkiewicz.
- Dla pasażerów z Augustowa byłby to czas 2h 56 minut, z Dąbrowy Białostockiej 2h 32 minuty, z Sokółki 2h 7 minut. Pasażerowie z Suwałk, Augustowa, Dąbrowy Białostockiej i Sokółki mogliby dzięki temu dojechać do Warszawy w czasie krótszym o odpowiednio 38 minut (od IC Podlasiak) i 58 minut (od IC Hańcza) – wylicza poseł i dodaje, że podróż koleją trwałaby znacznie krócej niż autobusem i konkurowałaby z przejazdem samochodem.
- Szybsze połączenie kolejowe z Warszawą, zmiana skracająca czas przejazdu pociągiem na tej trasie do nieco ponad 3 godzin jest możliwa już teraz – uważa Adam Andruszkiewicz. - Wystarczy jedna decyzja Ministerstwa Infrastruktury oraz PKP. Będę o nią walczył – zapewnia.
Wojciech Drażba
Źródło: biuro poselskie Adama Andruszkiewicza
Fot. Suwalki24.pl