Jeśli nasze dziecko idzie do szkoły po raz pierwszy warto pamiętać, że jest to dla niego zupełnie nowa sytuacja, musimy więc zrobić wszystko, by je z nią oswoić.
JeÅ›li nasze dziecko idzie do szkoÅ‚y po raz pierwszy warto pamiÄ™tać, że jest to dla niego zupeÅ‚nie nowa sytuacja, musimy wiÄ™c zrobić wszystko, by je z niÄ… oswoić. Mimo iż jego lÄ™ki mogÄ… wydawać siÄ™ z perspektywy dorosÅ‚ego nieco bÅ‚ahe, nie bagatelizujmy ich. Opowiedzmy o nowych obowiÄ…zkach – chodzeniu na zajÄ™cia czy odrabianiu lekcji tak żeby miaÅ‚o poczucie kontroli nad nieznanÄ… sytuacjÄ…. Zapoznajmy dziecko z planem dnia – opiszmy kolejne kroki i przedstawmy czego może siÄ™ spodziewać w nowym otoczeniu. Dobrym pomysÅ‚em może być pokazanie budynku szkoÅ‚y jeszcze przed pierwszymi zajÄ™ciami, wyjaÅ›nienie, jak dokÅ‚adnie bÄ™dÄ… wyglÄ…dać zajÄ™cia, ile bÄ™dÄ… trwaÅ‚y, jak należy siÄ™ podczas nich zachowywać i dlaczego to takie ważne żeby w nich uczestniczyć.
Natomiast jeÅ›li dziecko niechÄ™tnie wraca do szkoÅ‚y po wakacjach, spróbujmy dowiedzieć siÄ™ co jest prawdziwym powodem. Być może źródÅ‚o napiÄ™cia nie jest zwiÄ…zane z samÄ… szkoÅ‚Ä…, ale ze zÅ‚ymi relacjami z kolegami lub nauczycielami. PamiÄ™tajmy, że wiek szkolny to okres, w którym czÅ‚owiek szuka akceptacji, szczególnie ze strony rówieÅ›ników. Spróbujmy porozmawiać z dzieckiem i postarać siÄ™ zrozumieć jego podejÅ›cie do sytuacji. Możemy podsunąć mu kilka dobrych rad, ale pamiÄ™tajmy, że problem należy rozwiÄ…zywać razem z nim, a nie zamiast. W ciÄ…gu 2 miesiÄ™cy wakacji dziecko zdążyÅ‚o przyzwyczaić siÄ™ do odpoczynku, w szkole natomiast ma do wykonania trudne zadania, z których musi siÄ™ wywiÄ…zać. Dlatego czÄ™sto buntuje siÄ™ przed powrotem do nauki. To naturalna reakcja – doroÅ›li również czÄ™sto nie majÄ… ochoty wracać do pracy po urlopie.
Natomiast jeÅ›li dziecko ma trudnoÅ›ci jedynie z powrotem do codziennej rutyny peÅ‚nej nauki i pracy, postarajmy siÄ™ wprowadzać zmiany możliwie jak najÅ‚agodniej. Na poczÄ…tku roku szkolnego nie powinniÅ›my wymagać od uczniów 100 proc. wydajnoÅ›ci – w tym czasie można pozwolić im na nieco wiÄ™cej swobody. Przedstawiajmy naukÄ™ jako ekscytujÄ…cÄ… przygodÄ™, a nie przykry i straszny obowiÄ…zek.
dr Paulina Sobiczewska – psycholog SWPS, kierownik SWPS Training