Minister infrastruktury Dariusz Klimczak spotkał się w czwartek, 16 stycznia w Warszawie z Eugenijusem Sabutisem, nowym Ministrem Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej, dla którego była to pierwsza zagraniczna wizyta robocza.
W spotkaniu uczestniczyli także wiceministrowie Stanisław Bukowiec i Piotr Malepszak, a po stronie litewskiej Julijus Glebovas i Roderikas Žiobakas.
Głównymi tematami rozmów były:
- infrastruktura drogowa (realizacja projektu Via Baltica, prace nad wspólnym połączeniem drogowym Augustów - Lazdijai, rozwój dróg transgranicznych)
- transport kolejowy (realizacja projektu Rail Baltica, który jest jednym z priorytetów. 7 stycznia tego roku został ogłoszony największy na przestrzeni ostatnich lat przetarg w obszarze kolejowym o wartości przeszło 6 mld zł. Obejmuje on modernizację odcinka trasy Rail Baltica Białystok - Ełk)
- kwestie międzynarodowe (prezydencja Polski w Radzie UE, wspieranie mobilności wojskowej, szersze uwzględnienie środków na transport w Wieloletnich Ramach Finansowych UE na lata 2028-2034, współpraca z Ukrainą).
Droga Augustów - Ogrodniki - Łoździeje za unijne pieniądze
Zwieńczeniem spotkania ministrów było podpisanie przez ministrów Stanisława Bukowca i Julijusa Glebovasa wspólnego listu do unijnej Dyrektor Generalnej DGMOVE w sprawie zapewnienia środków finansowych na rozbudowę połączenia drogowego Augustów - Ogrodniki - Lazdijai.
Przypomnijmy, że już od pewnego czasu, od poprzedniego rządu zarówno strona polska, a szczególnie litewska, dąży do modernizacji tej trasy.
M.in. w październiku 2024 roku mówiono podczas spotkań ówczesnych wiceministrów mówiono o potrzebie modernizacji polskich i litewskich dróg krajowych od Augustowa przez Ogrodniki, Łoździeje aż do poligonu w Rudnika na Litwie.
- Dzięki dobrej współpracy z naszymi sąsiadami wspólnie wspieramy rozwój przygranicznej infrastruktury i transgranicznych połączeń transportowych. Są to niezwykle ważne drogi, nie tylko dla mieszkańców regionów przygranicznych, ale istotne także z punktu widzenia szeroko rozumianego bezpieczeństwa militarnego wschodniej flanki NATO – powiedział wówczas wiceszef resortu infrastruktury S. Bukowiec, dodając: - W planach jest DK 16, czyli połączenie Augustowa z Ogrodnikami. Chcemy je realizować ze stroną litewską i skorzystać na ten cel z funduszy europejskich.
Drugi korytarz suwalski
W celu poprawy mobilności wojskowej delegacje obu krajów już w czerwcu 2023 roku omówiły planowany rozwój tzw. drugiego korytarza suwalskiego, dostosowując go do potrzeb mobilności wojskowej w przyszłości. Na Litwie korytarz miałby przebiegać przez Łoździeje, Olitę aż do poligonu w Rūdninkai, a w Polsce - przez Sejny i Augustów.
W Polsce w ramach Programu 10 obwodnic 2020-2030 planowana jest, jak wiadomo, budowa obwodnicy Augustowa, a także modernizacja drogi nr 16 odcinku od Augustowa do granicy litewsko-polskiej w Ogrodnikach. Wzmocniona zostanie nawierzchnia drogi, dostosowana do ruchu sprzętu wojskowego. Dostosowanie tego korytarza do potrzeb mobilności wojskowej będzie miało na celu uzyskanie dofinansowania z programu mobilności wojskowej CEF Komisji Europejskiej.
Mer rejonu Łoździeje Ausma Miškinienė, zaznacza, że ważne jest, aby podczas projektowania tej drogi zaprojektować także ścieżkę pieszo-rowerową oraz, aby rozwiązania projektu technicznego zostały skoordynowane i przedstawione gminie rejonu. W przypadku znacznego wzrostu przepływu samochodów ciężarowych na tej drodze, konieczne będzie równoległe poruszenie kwestii budowy obwodnicy Łoździej. W przeciwnym razie cały transport towarowy będzie przechodził przez miasto.
Jak wiadomo, modernizacja drogi Augustów - Ogrodniki wzbudza w Polsce wiele kontrowersji. Mieszkańcy nie chcą, by powróciły na nią ciężarowe tiry.
Na razie, w grudniu pod koniec 2024 roku GDDKiA wystąpiła do wójta gminy Giby o wydanie decyzji środowiskowej na rozbudowę drogi krajowej nr 16 na odcinku Głęboki Bród - Giby.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Infrastruktury RP
Fot. Suwalki24.pl