24.12.2016

Poradnik szefa: tych zdań lepiej nie używać

Słowa mają moc. Szczególnie kiedy wypowiada je przełożony. Źle dobrane, mogą na dobre zdemotywować pracownika. Oto pięć zdań, które lepiej wyrzucić ze swojego słownika.

Odpowiedzialny szef uważa na to, co i jak mówi podwÅ‚adnym. Nie pozwala sobie na brak wyczucia, nawet (a może zwÅ‚aszcza wtedy), kiedy dziaÅ‚a w stresie, pod dużą presjÄ… czasu. Tym bardziej, że źle dobrane sÅ‚owa, mogÄ… być opacznie zrozumiane.

Motywacja w pracy to bardzo czÄ™sto skÅ‚adowa wielu czynników. Jednym z nich niewÄ…tpliwie jest stosunek szefa do pracowników. Dlatego pracodawcy powinni szczególnie dbać o to, w jaki sposób rozmawiajÄ… z pracownikami – mówi Joanna Å»ukowska ekspert miÄ™dzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.

To strata czasu”

Sytuacja: Widzimy, że nasz pracownik zajmuje siÄ™ czymÅ›, co nie przystaje do aktualnych celów i priorytetów zespoÅ‚u. DoÅ›wiadczenie mówi nam, że jego praca jest marnowaniem czasu.

Pracownik sÅ‚yszy: „ZakÅ‚adam, że nie wiesz, co robisz. Nie szanujÄ™ twoich pomysÅ‚ów”.

Lepiej: „Opowiedz mi o tym, co robisz?” Zadajemy kolejne pytania w taki sposób, by pracownik uÅ›wiadomiÅ‚ sobie, że jego pomysÅ‚ nie przyniesie oczekiwanych efektów. Możemy też powiedzieć, że pracowaliÅ›my nad czymÅ› podobnym i jakie to miaÅ‚o efekty.

Prawdopodobnie nie wiesz o tym, ale…”
Sytuacja: Nasz podwÅ‚adny popeÅ‚nia bÅ‚Ä…d, którego mógÅ‚by uniknąć, gdyby miaÅ‚ dodatkowe informacje.
Pracownik sÅ‚yszy: „Ja tu jestem szefem i wiem lepiej”.
Lepiej: PodkreÅ›lamy, że bÅ‚Ä…d jest po naszej stronie: „zapomniaÅ‚em ci powiedzieć, że…” To ważne, bo wtedy ludzie czujÄ…, że sÄ… ważni i majÄ… nasze wsparcie.

Nie mogÄ™ ci w tym pomóc”
Sytuacja: Pracownik zadaÅ‚ pytanie albo poprosiÅ‚ o pomoc w zadaniu, które jest poza naszymi kompetencjami albo nie powinno nas zaprzÄ…tać.
Pracownik sÅ‚yszy: „Nie mam ochoty ani czasu pomagać ci, w zdobyciu informacji, których potrzebujesz.”
Lepiej: JeÅ›li to pytanie skierowane nie do nas, pomagamy podwÅ‚adnemu w dotarciu do wÅ‚aÅ›ciwej osoby. Mówimy np. „nie zajmowaÅ‚em siÄ™ tym, ale wyglÄ…da na to, że to dziaÅ‚ka Wojciecha. ChciaÅ‚bym, żebyÅ› z nim porozmawiaÅ‚, przedstawiÄ™ ciÄ™”.

Bez obrazy, ale…”

Sytuacja: Pracownik mówi lub robi coÅ›, co uważamy za bÅ‚Ä™dne lub mylÄ…ce. Najprawdopodobniej wynika to z jego naiwnoÅ›ci i braku wiedzy.
Pracownik sÅ‚yszy: „PowiedziaÅ‚eÅ› coÅ› gÅ‚upiego, wiÄ™c zaraz ciÄ™ obrażę”.
Lepiej: To zdanie brzmi niedojrzale i nieprofesjonalnie. Lepiej powiedzieć „nie zgadzam siÄ™ z tobÄ…” i wytÅ‚umaczyć dlaczego. A jeÅ›li pracownik zrobiÅ‚ coÅ› niewÅ‚aÅ›ciwego, trzeba poprosić go na bok i powiedzieć: „rozumiem, dlaczego mogÅ‚eÅ› pomyÅ›leć, że to najlepsze rozwiÄ…zanie. NastÄ™pnym razem wolaÅ‚bym, byÅ› to zrobiÅ‚ w ten sposób”.

Nieważne, sam siÄ™ tym zajmÄ™”

Sytuacja: Błąd lub niedoświadczenie pracownika przysparza nam na dłuższą metę więcej pracy. Decydujemy, że lepiej będzie przejąć jego zadanie.
Pracownik sÅ‚yszy: „Nie ufam ci w tej sprawie i nie chcÄ™ poÅ›wiÄ™cić czasu, by ci wytÅ‚umaczyć albo pomóc”.
Lepiej: Można przejąć zadanie podwÅ‚adnego, ale trzeba obiecać, że potem wyjaÅ›nimy, co poszÅ‚o nie tak – na przykÅ‚ad: „Nie daÅ‚em ci wystarczajÄ…co dużo czasu i informacji, byÅ› sobie sam poradziÅ‚. PrzejmÄ™ to na razie. Kiedy skoÅ„czÄ™, porozmawiamy, tak byÅ› umiaÅ‚ w przyszÅ‚oÅ›ci zająć siÄ™ tym sam”. 


udostępnij na fabebook
25.12.2016, 11:31:56

Suw

Teoria teorią, a praktyka jest inna. Najczęściej spotykane : milcz, albo wyleję na zbitą twarz...

Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Zapraszamy na relację na żywo


Stomil Olsztyn


Wigry Suwałki

07.09.2024
19:45

Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
09.07.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie