Szanowny Pan
Maciej Żywno
Wojewoda Podlaski
Interwencja poselska
dotycząca stwierdzenia nieważności Zarządzenia nr 839/2013 Prezydenta Miasta Suwałk z dnia 20 czerwca 2013 roku w sprawie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach przeprowadzonego w dniu 3 czerwca 2013 roku
Działając na podstawie art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. 1996 Nr 73, poz. 350 z późn. zm.) zwracam się do Pana Wojewody o stwierdzenie nieważności w trybie rozstrzygnięcia nadzorczego Zarządzenia nr 839/2013 Prezydenta Miasta Suwałk z dnia 20 czerwca 2013 roku w sprawie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach przeprowadzonego w dniu 3 czerwca 2013 roku.
Decyzja Prezydenta Miasta Suwałk Pana Czesława Renkiewicza o unieważnieniu konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach jest bezpodstawna i bezzasadna. Wszystko wskazuje na to, że rzeczywistym powodem unieważnienia konkursu był inny niż oczekiwany przez Prezydenta Miasta Suwałk wynik tego konkursu.
Argumenty, które przywołuje Prezydent Miasta Suwałk w Załączniku do Zarządzenia nr 839/2013 z dnia 20 czerwca 2013 roku świadczą o tym, że organ ogłaszający konkurs na siłę poszukuje przyczyn pozwalających mu na podważenie jego wyników. Postępowanie takie, a także same przywoływane w uzasadnieniu powody kompromitują Prezydenta Miasta Suwałk i podważają zaufanie obywateli do samorządowej władzy publicznej.
Uchybienia, na które powołuje się Prezydent Miasta Suwałk w Załączniku do wydanego przez siebie Zarządzenia są z jednej strony nieistotne i „naciągane”, z drugiej zaś - jeśli miałyby one być traktowane w sposób poważny - świadczą przede wszystkim o niewyobrażalnym chaosie organizacyjnym i kompetencyjnym w Urzędzie Miasta, którego kierownikiem jest Prezydent Miasta Suwałk Pan Czesław Renkiewicz i jako takie powinny spowodować konsekwencje służbowe i moralne z dymisją ze stanowiska Prezydenta Miasta włącznie.
Rzeczywiste przyczyny zaistniałej sytuacji wyjaśniają zdarzenia związane z obsadą stanowiska dyrektora Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach poprzedzające przeprowadzony niedawno konkurs. Dwa lata temu konkurs na stanowisko dyrektora tej Szkoły wygrała Pani Beata Iwona Muszyńska. Prezydent Miasta Suwałk nie powierzył Jej jednak funkcji dyrektora Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach zgodnie z ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku na 5 lat szkolnych, lecz skorzystał z art. 36 a ust. 13 tej ustawy powierzając wyłonionej w drodze konkursu kandydatce funkcję dyrektora jedynie na dwa lata szkolne. Prezydent Miasta Suwałk nie przedstawił przy tym jakiegokolwiek uzasadnienia swojej decyzji.
Należy zauważyć, że nie był to jedyny przypadek nadużywania przez Prezydenta Miasta Suwałk Pana Czesława Renkiewicza ustawowej dopuszczalności powierzenia funkcji dyrektora szkoły lub placówki na okres krótszy niż 5 lat szkolnych tylko w szczególnych przypadkach, które za każdym razem muszą być konkretnie i przekonująco uzasadnione. Dotyczyło to, oprócz Pani Beaty Iwony Muszyńskiej jako kandydatki na dyrektora Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach, również Pana Czesława Wielgata - dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Suwałkach, Pana Andrzeja Łuczaja - dyrektora Gimnazjum nr 6 im. Jana Pawła II w Suwałkach, Pana Romualda Borkowskiego - dyrektora Zespołu Szkół nr 2 w Suwałkach, Pana Andrzeja Kaszkiela - dyrektora Zespołu Szkół nr 3 w Suwałkach i Pani Bożeny Adamejt - dyrektora Bursy Szkolnej w Suwałkach.
Wobec tej sytuacji 20 lutego 2012 roku skierowałem do Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku Pana Jerzego Kiszkiela interwencję poselską w sprawie nadużywania art. 36 a, ust. 13 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty przez niektóre jednostki samorządu terytorialnego w województwie podlaskim jako organy prowadzące szkoły przy powierzaniu funkcji dyrektora szkoły lub placówki po przeprowadzonym i rozstrzygniętym konkursie na okres krótszy niż 5 lat szkolnych.
Z odpowiedzi udzielonej przez Podlaskiego Kuratora Oświaty z 9 marca 2012 roku wynika, że Prezydent Miasta Suwałk Pan Czesław Renkiewicz w sposób niedopuszczalny nadużywa przepisów ustawowych do prowadzenia swoich gier personalnych w stosunku do obsady dyrektorów szkół i placówek oświatowych.
Spośród wszystkich najbardziej kuriozalne okazało się uzasadnienie decyzji o powierzeniu właśnie Pani Beacie Iwonie Muszyńskiej funkcji dyrektora Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach na okres nie pięciu, lecz dwóch lat szkolnych: „stanowisko dyrektora zostało powierzone na okres dwóch lat z powodu braku doświadczenia w pracy na stanowisku kierowniczym. Pokierowanie tym zespołem było dużym wyzwaniem dla osoby, która nigdy nie pracowała na stanowisku kierowniczym”. W ten sposób Prezydent Miasta Suwałk Pan Czesław Renkiewicz w sposób arogancki zlekceważył obowiązujące przepisy i dokonał czegoś w rodzaju zmiany ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek, co należy odpowiednio do kompetencji Parlamentu oraz Ministra Edukacji Narodowej z mocy delegacji zapisanej w ustawie, a nie do organów jednostek samorządu terytorialnego, które nie mogą w sposób dowolny uzupełniać dla własnych potrzeb przepisów wynikających z ustawy czy rozporządzenia.
Ustawodawca ani Minister Edukacji Narodowej nie wprowadził wymogu stażu na stanowisku kierowniczym jako warunku ubiegania się o funkcję dyrektora szkoły lub placówki, które powierzona jest co do zasady na 5 lat szkolnych, bo to zawężałoby prawo do ubiegania się o te stanowiska jedynie do tych, którzy już je pełnią. Absurdalność omawianego przypadku jest tym większa, że po dwóch latach, kiedy osoba, której powierzono funkcję dyrektora Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach na 2 lata, nabyła doświadczenia w kierowaniu szkołą, a więc tym samym została usunięta - wymyślona przez Prezydenta Suwałk - przeszkoda do powierzenia Jej funkcji dyrektora na pełny 5-letni okres, przestaje właśnie tę funkcję pełnić. Mało tego, kiedy wygrywa kolejny konkurs, Prezydent Miasta Suwałk szuka na siłę argumentów, aby go unieważnić, bo nie wyłonił on z góry określonego kandydata.
Działania takie prowadzą do tego, że konkurs na stanowisko dyrektora szkoły staje się fikcją, a obywatele tracą zaufanie do państwa prawa widząc, że lokalny samorząd może to prawo lekceważyć i łamać.
Wobec powyższego zwracam się raz jeszcze do Pana Wojewody o wnikliwe rozpatrzenie przedstawionego problemu, zasięgnięcia opinii Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku oraz stwierdzenie nieważności Zarządzenia nr 839/2013 Prezydenta Miasta Suwałk z dnia 20 czerwca 2013 roku w sprawie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach przeprowadzonego w dniu 3 czerwca 2013 roku.
Do wiadomości:
1. Pan Jerzy Kiszkiel - Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku
2. Pani Beata Iwona Muszyńska - dyrektor Zespołu Szkół nr 4 w Suwałkach
Jarosław Zieliński
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość