05.07.2024

Powiatowy Rzecznik Konsumentów podpowiada. Dropshipping - kupuj świadomie w internecie!

Dość powszechny w internecie jest model sprzedaży zwany dropshippingiem. Polega on na tym, że przedsiębiorca poprzez swoją stronę internetową sprzedaje towary w imieniu własnym lub w imieniu innych przedsiębiorców.

Bardzo często jednak taki przedsiębiorca nie działa jako sprzedawca, ale jako pośrednik. Może się więc okazać, że nie kupujemy u polskiego przedsiębiorcy, na którego stronie zamawiamy towar, lecz od sprzedawcy zagranicznego.

W zależności od tego, czy przedsiębiorca działa jako sprzedawca, czy jako pośrednik inaczej będzie kształtować się jego odpowiedzialność.

Rzecznik wiele razy spotykała się z sytuacją, w której konsumenci nie mieli świadomości, że towar, który zamówili, wysłany został przez przedsiębiorcę mającego siedzibę poza UE. Dopiero na etapie odstąpienia od umowy dowiadywali się, że nabyty towar od pośrednika, muszą zwrócić na swój koszt np. do Chin, co biorąc pod uwagę często niską wartość towaru, staje się nieopłacalne.

Na co zwracać uwagę?

- czytaj regulamin, z którego powinno jasno wynikać: kto jest sprzedawcą (stroną umowy), do kogo możesz składać reklamacje, gdzie i na jakich zasadach możesz dokonać zwrotu towaru, jaka jest odpowiedzialność pośrednika i jego zakres obowiązków w pośredniczeniu przy transakcji,

- czytaj opinie o sklepie w internecie,

- przy opisie towaru powinna znaleźć się informacja, o tym kto faktycznie jest jego sprzedawcą,

- sprawdź czy przedsiębiorca ma siedzibę w Europejskim Obszarze Gospodarczym – w takim przypadku obowiązują bardzo podobne prawa konsumenckie jak w Polsce, a w dochodzeniu roszczeń pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie, które bezpłatnie wpiera konsumentów w rozwiązywaniu transgranicznych sporów z przedsiębiorcami,

- uważaj na niskie ceny, upewnij się, czy nie za bardzo odbiegają od wartości rynkowej, sprawdź, czy uwzględniają cło i podatek.

Pamiętajmy, to sprzedawca odpowiada za oferowany towar. Niestety, w przypadku przedsiębiorców mających siedzibę np. w krajach azjatyckich - odstąpienie od umowy i reklamacje mogą być utrudnione, a odzyskanie pieniędzy – niemożliwe.

Anna Micielica

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.08.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
08.07.2024

Pomoc

Dodaj nowe ogoszenie