PKP PLK ogłosiły największy, wart 6 mld zł, przetarg na modernizację odcinka Białystok - Ełk Przebudowę 100 km trasy powierzymy jednemu wykonawcy, który nie będzie mógł pochodzić z tzw. „państw trzecich". Inwestycja jest realizowana ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę".
Pociągiem z Białegostoku do Ełku w 55 minut i z prędkością do 200 km/h – takie warunki za kilka lat zyskają podróżni. Ogłosiliśmy przetarg na modernizację kolejnego odcinka międzynarodowej linii Rail Baltica. Dzisiaj w Białymstoku poinformował o tym minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
- Przebudowa linii Białystok – Ełk to inwestycja, na którą mieszkańcy regionu czekali od lat. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy komfort podróży i większe bezpieczeństwo, to konkretne korzyści, które zmienią codzienne życie podróżnych – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Ten przetarg będzie też wyjątkowy z innego względu – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Po raz pierwszy z postępowania wykluczeni zostaną wykonawcy, którzy mają siedzibę poza UE, EOG oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO. To nasza decyzja i reakcja na niedawno ogłoszony wyrok TSUE. Podchodzimy do tej ważnej inwestycji racjonalnie, takie ograniczenie zwiększa bezpieczeństwo jej realizacji.
W zakres planowanych prac wchodzi 100 km linii kolejowej, a na niej łącznie 8 stacji i 10 przystanków – całość zyska nowy standard. Na całej długości dobudowany zostanie drugi tor, co zdecydowanie zwiększy możliwości prowadzenia ruchu pociągów.
Sprawne i bezpieczne kursowanie składów zapewnią nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W Podlasku i Lipińskich Małych powstaną stacje techniczne, które zapewnią dodatkowe możliwości krzyżowania (mijania się) pociągów, co pozytywnie wpłynie na przepustowość linii. Po zakończeniu prac nadzór nad trasą do Ełku, zamiast dotychczasowych nastawni, przejmie Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku.
Wygodnie i bezpiecznie
Inwestycja zmieni warunki podróżowania – nowe perony zyskają taki sam standard, jak na przebudowanym odcinku Czyżew – Białystok. Dla podróżnych przygotowanych zostanie 6 stacji i 10 przystanków, gdzie powstaną nowoczesne platformy, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Powstaną dwa nowe przystanki: Dziękonie (zamiast przystanku Czechowizna) oraz Ciemnoszyje. Niektóre zmienią swoją lokalizację, aby kolej znalazła się bliżej mieszkańców – tak będzie na stacji Białystok Starosielce oraz przystankach Białystok Bacieczki, Fasty i Borsukówka. Dotychczasowy przystanek Dobrzyniewo Duże zmieniony zostanie w stację, co stworzy dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów.
Pod koniec grudnia 2024 roku wiceprezes PKP PLK Michał Gil poinformował na dworcu w Białymstoku, że linia do Ełku ma być wybudowana w standardzie dwutorowym, "praktycznie bezkolizyjnym".
Zwrócił uwagę na korzyści tej inwestycji dla Białegostoku; to m.in. bezkolizyjny przejazd tunelem drogowym przy ul. Popiełuszki, przesunięcie przystanku kolejowego na osiedlu Bacieczki bliżej centrów handlowych, a także budowa przejścia pieszo-rowerowego pod torami na przedłużeniu ul. Wrocławskiej.
Podobnie jak na trasie Czyżew – Białystok, także na linii do Ełku przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne – tunele i wiadukty. Zaplanowano budowę 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść pod torami. Kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przed torami, a pociągi – po zakończeniu wszystkich prac i przyszłym uruchomieniu systemu ETCS – na większości odcinka będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h.
Poprawią się także warunki transportu towarów – nowa linia i stacje po przebudowie zapewnią możliwość jazdy składów o prędkości do 120 km/h i długości 750 m.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektów:
- projekty „Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Knyszyn", „Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Osowiec – Ełk" są dofinansowane przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę";
- projekt „Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Knyszyn – Osowiec" ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę".
Roboty budowlane zaplanowano do 2029 r.
Źródło:PKP PLK
Fot. Ministerstwo Infrastruktury