Uczniowie klas czwartych, piątych i szóstych Szkoły Podstawowej im. Dariusa i Girėnasa w Puńsku mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na wyjeździe edukacyjnym do Tykocina, Korycina, Kruszynian i Bohonik.
Pierwszym przystankiem wycieczki byÅ‚o urokliwe miasteczko Tykocin. SpacerujÄ…c można byÅ‚o podziwiać koÅ›cióÅ‚ Å›w. Trójcy, starówkÄ™, pomnik Stefana Czarneckiego i MaÅ‚Ä… SynagogÄ™ - dom Talmudynów, w którym obecnie mieÅ›ci siÄ™ muzeum.
Na kolejnym przystanku wycieczki przewodnik oprowadziÅ‚ uczniów po renesansowym zamku wybudowanym dla Zygmunta Augusta, w którym dziÅ› mieÅ›ci siÄ™ muzeum z wieżą widokowÄ…, lochy zamku z ekspozycjÄ… muzealnÄ…, SzklanÄ… SalÄ…, z wybudowanÄ… tam drugÄ… co do wielkoÅ›ci piec kaflowym w Polsce – dużym, intensywnie niebieskim - oraz wieżę wiÄ™ziennÄ… (obecnie wieża widokowa).
Po truskawkowej krainie
Po krótkim postoju w Korycinie, miasteczku zwanym TruskawkowÄ… KrainÄ…, uczniowie wzruszyli siÄ™ po wysÅ‚uchaniu legendy o truskawkowej księżniczce. Ludzie stali siÄ™ szczęśliwsi po spróbowaniu pysznych i sÅ‚odkich truskawek. Od tego czasu uprawia siÄ™ tu truskawki, aby szczęście i radość mogÅ‚y podróżować po caÅ‚ym kraju. Uczniowie uznali, że ten owoc jest rzeczywiÅ›cie magicznie pyszny i warty tego, by byÅ‚ owiany legendÄ….
Szlakami tatarskimi
Kolejny przystanek wycieczki to „Szlaki Tatarskie”, które obejmujÄ… dwa miasta: Kruszyniany i Bohoniki, gdzie zaplanowano zwiedzanie drewnianych meczetów i cmentarzy uznanych za zabytki. Jest to źródÅ‚o historii materialnej Tatarów polskich, którego nie można znaleźć nigdzie indziej.
Miejsca te sÄ… wspaniaÅ‚ym dowodem tolerancji religijnej i bogactwa kulturowego Rzeczypospolitej Obojga Narodów oraz wspólnego funkcjonowania spoÅ‚eczeÅ„stwa muzuÅ‚maÅ„skiego i chrzeÅ›cijaÅ„skiego, umiejÄ™tnoÅ›ci zachowania różnic kulturowych, a jednoczeÅ›nie procesu asymilacji, który miaÅ‚ miejsce na przestrzeni kilku wieków.
Uczniowie z zainteresowaniem przyjrzeli siÄ™ meczetom. Już samo wejÅ›cie do nich byÅ‚o dla mÅ‚odych ludzi ekscytujÄ…ce, ponieważ musieli zdjąć buty, wyrażajÄ…c szacunek dla innej kultury i wiary. Byli pod wrażeniem wystroju meczetów i z uwagÄ… sÅ‚uchali opowieÅ›ci polskich Tatarów.
W pobliżu stojÄ…cego meczetu, wÅ›ród starych, kilkusetletnich powyginanych drzew, otoczonych kamiennym murem, znajduje siÄ™ cmentarz muzuÅ‚maÅ„ski. Przy wejÅ›ciu znajdujÄ… siÄ™ gÅ‚ównie nowe grobowce, które przypominajÄ… grobowce chrzeÅ›cijaÅ„skie, ale w gÅ‚Ä™bi znajdujÄ… siÄ™ starsze grobowce o różnych ksztaÅ‚tach z arabskimi napisami i póÅ‚księżycami, otoczone pniami sosen. Tutaj mÅ‚odzież zatrzymaÅ‚a siÄ™ przy najstarszym grobie z 1704 roku. Później zaczÄ…Å‚ uważnie odczytywać widoczne na kamiennych pÅ‚ytach nagrobnych imiona: Fatima, Dżemila, Aladyn, Selim, Ali, Mustafa, co przywiodÅ‚o ich z powrotem do baÅ›ni z „KsiÄ™gi tysiÄ…ca i jednej nocy”…
Miejsca, które mieli okazjÄ™ odwiedzić, charakteryzujÄ… siÄ™ nie tylko różnorodnoÅ›ciÄ… kulturowÄ… i religijnÄ… ludnoÅ›ci, ale także kuchniÄ…. To wÅ‚aÅ›nie w tym regionie można skosztować kuchni tatarskiej. Na obiad uczniowie skosztowali koszyczków z ciasta na sÅ‚odko z serem, przypominajÄ…cych knedle z twarogu, podawanych z jogurtem i sosem malinowym.
Splot kultur, religii
Wycieczka pozwoliÅ‚a uczniom uÅ›wiadomić sobie jednÄ… ważnÄ… rzecz, że w województwie podlaskim splata siÄ™ kilka religii. PrawosÅ‚awni, katolicy i muzuÅ‚manie mogÄ… mieszkać w jednej wsi. Jednak żyjÄ… tu szanujÄ…c swojÄ… kulturÄ™ i pomagajÄ…c sobie nawzajem przynajmniej w niektórych sprawach.
Przewodnik z uśmiechem na twarzy powiedział, że czasami ze względu na obfitość wyznań nie ma czasu na pracę w domu, np.: skosić trawę, przyciąć drzewo, rąbać drewno na opał, bo częste jest tu czyjeś święto religijne, a z szacunku dla bliźniego nie można w taki dzień pracować.
Tomas Berneckas - Szkoła Podstawowa im. Dariusa i Girėnasa w Puńsku
Fot: sppunsk