Knyszyn, stacja kolejowa na linii Ełk - Białystok, to część międzynarodowego korytarza transportowego Rail Baltica. Wizytowali ją we wtorek, 26.11.br. przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych.
- Planujemy ogłoszenie przetargu na modernizację tego odcinka. Obecny stan infrastruktury - i to co będzie wykonywane w ramach dużego projektu - było sprawdzane podczas wizyty technicznej, w której uczestniczył Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialny za inwestycje – informuje PLK.
Wizyta w terenie była także okazją do spotkania się z pracownikami PLK SA pełniącymi na co dzień służbę na stacji Knyszyn i przekazania im życzeń z okazji Dnia Kolejarza.
Jak już informowaliśmy, latem br. ogłoszono wyniki trzeciego naboru wniosków z unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w sektorze transportu. Budżet konkursu wynosił 7 mld euro.
Polscy beneficjenci otrzymali dofinansowanie dla 11 projektów na łączną kwotę 506,24 mln euro. Dofinansowanie otrzymał m.in. projekt „Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica), odcinek Białystok - Osowiec”- beneficjent: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Polskie Linie Kolejowe podały, że w IV kwartale 2024 zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę odcinka Białystok – Osowiec oraz odcinka Osowiec – Ełk.
- Linia Białystok-Ełk ma być kompleksowo zmodernizowana i dostosowana do prędkości 200 km/h dla przejazdów pasażerskich (…) Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia procedur przetargowych. Zamierzamy z tym wystartować za kilka tygodni po to, żeby w przyszłym roku móc wybrać wykonawców, a w ciągu kolejnych kilku lat mieć infrastrukturę taką, jaką na tych liniach potrzebujemy - potwierdził prezes PKP PLK Piotr Wyborski podczas październikowego spotkania w Warszawie z przedstawicielami Komisji Europejskiej.
Z Ełku do Bialegostoku w 55 minut
Na trasie Białystok - Ełk zostanie przebudowane ok.100 km linii kolejowej nr 38, w tym dobudowany drugi tor. Prace obejmą łącznie 8 stacji i 10 przystanków - w tym nowopowstałych. Bezpieczeństwo zwiększy budowa 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść pod torami. Po zakończeniu prac i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń, pociągi pasażerskie na tym odcinku będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h. Dzięki temu możliwe będzie skrócenie czasu podróży na linii Białystok - Ełk z ok. 1 h 21 minut do ok. 55 minut.
W tym roku powinny też zostać wykonane wszystkie prace na trasie Czyżew – Białystok. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew - Białystok". Wartość prac to prawie 3,4 mld zł.
WYG
Źródło i fot: PKP PLK